A7075-T651 alaşımının sürtünmeli delinmesinde ön-delik çap ve derinliğinin yüzey pürüzlülüğüne ve kovanın geometrik boyutlarına etkisinin araştırılması
Citation
Demir, Z., Adıyaman, O., Yakut, R. (2017). A7075-T651 alaşımının sürtünmeli delinmesinde ön-delik çap ve derinliğinin yüzey pürüzlülüğüne ve kovanın geometrik boyutlarına etkisinin araştırılması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7 (2/2), pp. 228-240.Abstract
4 mm ve 6 mm kalınlıklarına sahip, geleneksel ön-delinmiş,A7075-T651 alüminyum alaşımı, koniklik açısı (β)
36o
, silindirik bölge uzunluğu (hl) 16 mm, çapları 8 ve 10 mm olan HSS takımlar ile 3000 d/dak dönme devrinde,
60 mm/dak ilerleme değerinde sürtünmeli olarak delinmişlerdir. Bu çalışmada ön-delik çapının ve derinliğinin
yüzey pürüzlülüğüne, kovan yüksekliğine ve kovanın çeper kalınlığına etkisi araştırılmıştır. Elde edilen deneysel
çalışmalardan ön-delik çapının takım ucunun son çapına, ön-delik derinliğinin ise takım ucunun (hc) yüksekliğine
yakın olduğu durumlarda deformasyon azaldığından dolayı yüzey pürüzlülüğünün azaldığı, sürtünmeli delme
işlemi sırasında ise yumuşamış malzeme düzenli bir şekilde aktığından kovanın çeper kalınlığı ve kovan
yüksekliğinin arttığı tespit edilmiştir. En uygun ön-delik çapı 8 mm çapındaki delik için 2.5-3 mm, 10 mm
çapındaki delik için ise 3-3.5 mm olduğu, ön-delik derinliğinin ise 2-3 mm arasında olduğu görülmüştür A7075-T651 alloy, which were selected 4 mm and 6 mm in thicknesses, after traditionally pre-drilled they were
frictional drilled by using HSS tools with 8 and 10 mm diameters, which have 36o
conical angle.Tools cylindrical
region length (hl) is 16 mm. 3000 rpm spindle speed, 60mm/min feed rate were selected. In experimental study
the effect of both pre-drilling depths and diameters on the surface roughness, bushing height and wall thickness
was investigated. Consequently, when pre-drilling diameter close to the end diameter of the tip of the tool, predrilling
depth close to the height of the tip of the tool (hc), because of decreasing initial deformation and regular
flowing softening material during friction drilling, surface roughness decreased and bushing height and wall
thickness were increased. It was observed that the optimum pre-drilling diameters were 2.5-3 mm and 3-3.5 mm
for 8 and 10 mm in diameters respectively, however the optimum pre-drilling depth is in between 2-3 mm.