Aspir yağı metil ve etil esterlerinin dizel motorlarda performans, yanma ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması
Citation
Yüksel, M. S. (2017). Aspir yağı metil ve etil esterlerinin dizel motorlarda performans, yanma ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Batman.Abstract
Bu çalışmada, ülkemizde yüksek bir üretim potansiyeline sahip aspir yağından üretilen biyodizelin
alternatif yakıt olarak bir dizel motorda yanma, performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkileri
araştırılmıştır. Bu amaçla, literatürde var olan bilgiler ışığında, transesterifikasyon yöntemiyle aspir
yağından hem etil ester hemde metil ester esaslı biyoyakıtlar üretilmiştir. Aspir yağı etil ve metil esterleri
hem saf halde (M100,E100) hem de dizel ile karışım oluşturularak (M50D50, M20D80, E50D50,
E20D80) motorda test edilmiştir. Test yakıtları ile motor 1500 dev/dak sabit hızda ve bu devirdeki
maksimum güç çıkışının yaklaşık %0, %20, %40 ve %60‟na denk gelen dört farklı güç çıkışında
(Yüksüz, 3,6 kw, 7,2 kw ve 10,8 kw) deneyler gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar aynı deney koşulları için
dizel yakıtı ile karşılaştırılmıştır. %20 biyodizel içeren karışımlar için yanmanın başlangıç noktaları
iyileşmekle birlikte tüm test yakıtları için genel olarak benzer yanma davranışları gözlenmiştir. Ancak saf
biyodizeller için yanma eğrilerinde düzensizlikler görülmüştür. Biyodizellerin ısıl değerlerinin düşük
olmasından kütlesel yakıt tüketimleri hem etil hemde metil esterler için dizele göre fazla olmuştur.
Ancak, %20 biyodizel içeren karışımlar için yanmanın iyileşmesiyle hem özgül yakıt tüketimi hemde
verim parametreleri iyileşmiştir. Bu sonuçlar, ısıl değeri yüksek olduğundan metil ester biyodizeli için etil
estere oranla daha iyi olmuştur. In this study, the effects of biodiesel produced from safflower oil,which has a great growing potential in
Turkey, as an alternative fuel on combustion, performance and exhaust emissions in a diesel engine were
investigated. For this purpose, in the light of informations presented in the literature, both ethyl and
methyl esters based biofuels from safflower oil were produced via transesterification reaction. Safflower
oil ethyl and methyl esters were tested in engine in the forms of both as pure (M100, E100) and in blends
with diesel (M50, D50, M20D80, E50D50, E20D80). Experiments were conducted using test fuels and
engine was run at a constant speed of 1500 rpm and at four different power output corresponding to 0%,
20%, 40% and 60% of max output power at this speed (noload, 3,6 kw, 7,2 kw and 10,8 kw). Results
were compared with diesel fuel for same experimental conditions. For Blends containing %20 biodiesel
the starting points of combustion is improved, and for all test fuels, similar combustion behaviour was
observed, However, in case of pure biodiesel fuels, irregularity curves were seen mass fuel consumption
was higher for both ethyl and methyl esters than for diesel due to lower heating value of biodiesel fuels.
However, for 20% biodiesel containing blends, specific fuel parameter consumption and efficiency were
improved with developing the combustion. These results were better for methyl ester biodiesel than ethyl
one due to higher heating value.
The following license files are associated with this item: