Kelâm’da illiyyet ilkesi bağlamında atom teorisi
Citation
Uysal, E. (2020). Kelâm’da illiyyet ilkesi bağlamında atom teorisi. Batman Akademi Dergisi, 4 (1), ss. 41-52.Abstract
İnsanoğlu tarih boyunca tabiat olayları arasındaki
sebep-sonuç ilişkisine dikkat etmiş ve âlemdeki
düzene bakarak yüce bir varlığa inanma ihtiyacı
hissetmiştir. Zamanla âlem ve Tanrı arasında tabiî bir
nedensellik ilişkisinin olduğunu fark ederek insanın
buradaki konumunu tartışmaya başlamıştır. Bir
tarafta antropomorfizm diğer tarafta totemizm
düşüncesinin insanların inançlarını şekillendirmeye
başladığı bir dönemde âlemi oluşturan unsurları
daha çok araştırma imkânı bulan insanoğlu, Tanrı,
âlem ve insan arasındaki karmaşık yapıyı illiyyet
ilkesi bağlamında ortaya koymaya çalışmıştır.
Kökeni eski Yunan ve eski Hint medeniyetlerine
dayanan illiyyet ilkesi, kozmolojik ve epistemolojik
bir doktrin olarak günümüze kadar önemini
korumuştur.
İslâm kelâmında atomculuk düşüncesinin Ebü’lHüzeyl el-Allâf (ö. 235/849-50) tarafından ortaya
atıldığı kabul edilmektedir. Klasik dönem
kelâmcıları âlemin, Allah’ın zâtı dışındaki
varlıklardan meydana geldiğini ve bu varlıkların da
atom, cisim ve arazlardan oluştuğunu ifade
etmişlerdir. Kelâmcılar âlemin atomlardan meydana
geldiği konusunda ittifak halinde olsalar da atomun
tanımında farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Human beings have paid attention to the cause-effect
relationship between natural events throughout
history and felt the need to believe in a supreme
being by looking at the order in the realm. Realizing
that there is a natural causal relationship between the
world and God over time, he began to discuss the
position of man here. Anthropomorphism, on the
one hand, and the idea of totemism on the other,
attempted to reveal the complex structure between
God, the world and the human within the context of
the principle of principle, when the idea of totemism
began to shape the beliefs of people, and the
opportunity to explore the realm of the realm. As a
cosmological and epistemological doctrine, the
principle of countyhood, which has its origins in
ancient Greek and ancient Indian civilizations, has
remained important to this day.
It is accepted that the idea of atomism in Islam was
put forward by Abu’l-Hüzeyl al-Allâf (d. 235/849-
50). Classical theologians stated that the world was
made up of beings other than Allah's life and that
these beings consisted of atoms, objects and
attributes. Although theologians allied that the realm
is made up of atoms, they proposed different views
in the definition of the atom.
Source
Batman Akademi DergisiVolume
4Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1179067https://hdl.handle.net/20.500.12402/2517
Collections
The following license files are associated with this item: