History, Truth and Mythmaking in Thomas Kilroy’s the O’neill and Brian Friel’s making history
Citation
Alemdaroğlu, Ş. N. (2016). History, Truth and Mythmaking in Thomas Kilroy’s the O’neill and Brian Friel’s making history. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), pp.855-871.Abstract
In a programme note to his play Making History, Friel said that ‘history and
fiction are related and comparable forms of discourse and that an historical text is a kind of
literary artifact .’ Approached in this context, two plays focusing on a significant date of
Irish history, the sixteenth century Anglo Irish relations revolving around Hugh O ‘ Neill,
the Earl of Tyrone offer two different versions of the same historical period. The O’Neill
written by Thomas Kilroy and Making History by his contemporary playwright Brian Friel.
Both playwrights drew upon Sean O’Faolain’s biography, The O ‘Neill (1942). Kilroy
focuses on O’Neill’s dilemma between his loyalty to his traditional Gaelic heritage and his
commitment to the new modern order. In Friel’s play, O’Neill is portrayed as a leader who
is aware that he is making history. Discussing history openly with Lombard, the historian
who is recording the moment, O’Neill reads history differently from him and suggests to
Lombard to put Mabel, his wife, at the centre of his history of O’Neill. However, in the
historical myth, Lombard is creating she remains peripheral and O’Neill becomes a hero of
counter-reformation. It is Friel in his own re-making of history who will reinstate her in the
centre about four hundred years later. This re-making has, in its turn, ‘metabiologically’
created an atmosphere leading to the Good Friday Agreement of 1998. The paper will focus
on this multiple fictive and real functions of history as truth and mythmaking in the plays
mentioned above. Making History adlı oyununda Brian Friel tarih ile kurgunun bağlantılı olduğunu,
birbirleriyle kıyaslanabilir söylem biçimleri olarak bir tür edebî sanat eseri olduğunu ileri
sürmüştür. Bu bakış açısıyla incelendiğinde hem Thomas Kilroy’un The O’Neill adlı oyunu,
hem de çağdaşı oyun yazarı Brian Friel’ın Making History adlı oyunu İrlanda tarihinin
dönüm noktası sayılan Yellowford İsyanı ve Kinsale Yenilgisi çerçevesinde Hugh O’Neill’ın
İngilizlere karşı başkaldırışını ele alır. Sean O’Faolain’in 1942 yılında yayınlanan ünlü
yaşamöyküsü The O’Neill’i temel alan her iki oyunda da tarih yeniden şekillendirilerek
O’Neill’in klan başı olduğu İrlanda’nın eski gelenekleri ile eğitimini gördüğü modern
İngiltere arasındaki ikilemi eksen alınır. Friel’ın oyununda O’Neill tarih yazdığının farkında
olan bir lider olarak yansıtılır. O dönemin tarihini kayda geçiren Lombard ile tartışan
O’Neill tarihi farklı şekilde okur ve ve Lombard’a karısı Mabel’i O’Neill’in tarihinin merkezine yerleştirmesini önerir. Ancak, Lombard’ın oluşturduğu tarihi efsanede Mabel
geçici olarak yer almaktadır ve O’Neill karşı devrimin bir kahramanı olur. Dört yüzyıl
sonrası için olayın odak noktasını O’Neill oluşturur. Bu şekilde 1988 yılındaki Good Friday
Agreement şekillendirilir. Bu makale yukarıda söz edilen oyunlarda tarih ve efsanenin çoklu
kurgusal ve gerçek işlevleri üzerine kuruludur
Source
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiVolume
20Issue
3The following license files are associated with this item: