Orhan Pamuk’un Kafamda Bir Tuhaflık romanında postmodern bir flâneur Mevlut
Citation
Korkmaz, F. (2015). Orhan Pamuk’un Kafamda Bir Tuhaflık romanında postmodern bir flâneur Mevlut. Journal of Turkish Studies, 10(12), ss.831-844. DOI: 10.7827/TurkishStudies.8052Abstract
Türk roman yazarları arasında Nobel ödülü almayı başarmış olan
tek yazar olan Orhan Pamuk gerek yerli gerekse de yabancı okur ve
eleştirmenlerin dikkatini çekmeye devam eden üretken bir sanatçı
profili çizer. Kafamda Bir Tuhaflık işte bu üretkenliğin sonucunda
hazırlanan ve 2014 yılında Yapı Kredi Yayınları arasında çıkan son
romanıdır. Romanda Konya-Beyşehirli olan ve Anadolu’dan İstanbul’a
göç etmiş olan Mevlut’un aşkı, evliliği ve İstanbul’daki yaşamı konu
edinilmektedir. 1969’dan itibaren İstanbul sokaklarında seyyar satıcılık
yapan Mevlut, çoğunlukla boza satarak geçimini sağlamaktadır.
Romancının özel olarak tasarladığı bu karakter kentte yaşanan
ekonomik, mimari, sosyal ve siyasal değişim ve dönüşümlerin
anlatılması için araçsallaştırılır. Mevlut ve içinde bulunduğu ilişkiler
ağı sayesinde İstanbul’un 1969’dan 2012 yılına kadar olan panoraması
çıkartılır. Walter Benjamin’in “Kapitalizmin Yükseliş Çağında Lirik Bir
Şair” adlı çalışmasında Charles Baudelaire için ‘flâneur’ yakıştırması
yapılır. ‘Flâneur’, aylak aylak gezen aydın’ın anlatımı için kullanılan bir
kavramdır. Orhan Pamuk’un postmodernitesi, seyyar satıcıyı kentin
kalbine bir ‘flâneur’ olarak yerleştirmesine olanak tanır. Çalışmamızda
‘flâneur’ kavramı üzerinde durularak Kafamda Bir Tuhaflık romanında
Mevlut karakterinin bu tiple olan benzerlik ve farklılıkları ele
alınacaktır. Çalışmamızın amacı, Orhan Pamuk’un Kafamda Bir
Tuhaflık romanında kent ve kent imgesinin nasıl işlendiğine ilişkin
çözümlemeler yapmak; roman kahramanı ile Walter Benjamin’in öne
sürdüğü ‘flâneur’ kavramı arasında karşılaştırmalar yapmaktır The novel of Orhan Pamuk which is Strangeness in My Mind is
published by Yapı Kredi Yayınları in 2014. The novel starts with the
arrival of an Anatolian young man called Mevlut to İstanbul where his
father stays and he sells “boza” (a traditional Turkish beverage) there.
The novel ends up with the old age of the novel’s hero. The novelist
draws the panaroma of Istanbul by getting the hero of the novel to sell
boza. The hero of the novel is raised to the joy and understanding level
of a flâneur as a peddler. Thus, a social background is created about
plenty of scopes concerning social, politic, economic and architectural
subjects appearing last 40-50 years of Turkey. Orhan Pamuk who
reflects politic and social transformations in Turkey by individual lives
and growing conditions of his heros depicts the changing scene of
Istanbul by migration wave with the aid of a peddler this time. While
flâneur is a concept which is formed by the personality of Baudelaire,
Pamuk creates his flâneur from a peddler by removing intellectual and
poet characteristics. This situation arises from his postmodernity
without a doubt. The novel consists of about 40 years life story of
Mevlüt. The city and Mevlut change together and at the same tone
Source
Journal of Turkish StudiesVolume
10Issue
12The following license files are associated with this item: