Temâşâ kavramı ve Fuzûlî’de güzelliğin temâşâ boyutu
Citation
Bozkurt, K. (2016). Temâşâ kavramı ve Fuzûlî’de güzelliğin temâşâ boyutu. Journal of Turkish Studies, 11 (10), ss.151-180. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9636Abstract
Düşünme kısaca, bir sonuca, bir karara varmak amacıyla bilgileri
toplamak, incelemek, karşılaştırmak ve aradaki ilgilerden yararlanarak
yeni sonuçlar çıkarmak, bunların faydalılarını zararlılarından
ayırmaktır. Düşünme, insana özgü bir eylem olmakla beraber düşünme
tarzı insandan insana ve toplumdan topluma farklılık arz eder. Her
insanın bir düşünme, fikir edinme tarzı olduğu gibi her toplumun da
kendine has, bir düşünce tarzı vardır ve buna ulusal tefekkür tarzı
denilir. Bu bağlamda Doğu insanının kendisine has düşünme tarzına,
görme biçimine “temâşâ” adı verilir. Sözlüklerde düşünmek, bir şeyi
seyretme anlamına gelen “temâşâ”yla maddenin gerçekliğinden
sıyrılarak onun ardında yatan gerçekliğe ulaşma amaçlanır. Doğu’nun
bu tarz bir düşünceye sahip olmasının temelinde Batı düşüncesinin
temel özelliği olan maddeyi kutsama fikrine sahip olmaması yatar. Doğu
insanı, varlığın hakîkatine ulaşmak istediğinde eşya ve maddedeki her
türlü hususiyeti öze ulaşabilmek, manevi olana yükselmek için bir araç
olarak kullanır. Maddenin bu şekilde araçsallaşması, arifane bakış
açısının bir sonucudur. İslâm düşüncesinde eşyanın gerçekliği söz
konusu olmadığından gerçekliği olmayan bir şeye saplanıp kalmak
doğru olmadığı gibi her varlık, onu var eden yaratıcısından izler
taşıdığından varlık ancak yaratıcısını haykıran bir işaret olabilir.
Maddeyi temâşâ eden arif, bir vecd hâliyle bu işaretleri takip ederek
maddeden sıyrılır ve onun gerçekliği ardında gizli olan hakîkate
ulaşmayı hedefler.
Fuzûlî’nin eserlerinde çok yoğun bir şekilde işlenen konuların
başında gelen güzellik, varlıkta bulunan ve elde edilmek istenen
varlıktaki salt ölçü, düzen ve mükemmellik değildir. Aksine güzellik
varlığın üstünde yer alan ve ilahî gerçekliğin bir parçasıdır. Bu anlamda
varlıkta ışıyan güzellik, aşkın olanın varlıktaki tezahürüdür ve şiirde
keşfedilmeyi bekleyen bir temâşâ unsurudur. Şâirin amacı da bu
güzelliği temellük etme, onu yüceltme olmayıp mutlak güzelliğin eşyada
ışıyan tecellîlerinden hareketle onun künhüne varmaktır. Bu anlamda şâirin ele aldığı tüm güzellikler, bir temâşâ boyutuna sahip olup Allâh’ın
güzelliğine ve mükemmelliğine bizi ulaştıracak birer araçtır.
Bu çalışmamızda temâşâ kavramını ele alarak Klasik şiirin en
büyük şâirlerinden biri olan Fuzûlî’nin güzelliğe nasıl baktığını ve
güzelliğin onun elinde nasıl bir temâşâ objesine dönüştüğünü
incelemeye çalışacağız. Thinking is shortly gathering, analysing, comparing data to reach
a decision and making new deductions via making use of relationships
among data and distinguishing the useful one from the harmful one.
Although thinking is a human-specific act, way of thinking differs from
person to person and from society to society. As each human has his
own way of thinking and having an idea, each society has its own
thinking system. This cast of mind is the way of thinking and the way of
having an idea of a society or culture about an object and it may differ
from a society to society. In this regard, eastern people have their own
way of thinking and way of vision and it is called 'contemplation'. By
contemplation which is defined as thinking, viewing something in
dictionary, reaching the underlying reality of substance via eluding the
reality of the substance is aimed. The real reason that the East doesn't
have that way of thinking is because they don't have the idea of blessing
the substance which is the basic feature of the Western thought. When
the Eastern people want to reach the essence of the entity, they elude
the substance via ignoring its material dimension and all kinds of
specialties in objects and substances, and aim to reach the truth lies
behind its reality. In Islamic thought, it isn't proper to follow blindly an
entity that lacks truth and as it bears some traits from its creator, the
entity could only be a sign which cries out its creator. The beauty which
is an intensely studied leading subject in classical poetry is not a
perfection, order, and proportion in the desired entity or existed in the
entity but is handled as something beyond the entity and a part of
divine truth as well. The beauty which is shined in the entity in this
sense takes part in the poem as a contemplation factor. The aim of poet
is not taking this beauty in possession and exalting this beauty. The
aim is reaching the insight of the beauty with reference to the fragment
of the absolute beauty. All of the beauties that take part in the Fuzûlî in
this sense have a contemplation dimension and each of them is a tool
which will transmit us to the beauty and perfection of God.
In this study we will try to analyse how Fuzûlî one of the greatest
poets of Classical poetry perceives the beauty and how the beauty is
converted to a contemplation object in his hands.
Source
Journal of Turkish StudiesVolume
11Issue
10The following license files are associated with this item: