Bir “Rind-i Bî-Kayd”ın düşünce atlasına yolculuk (Şeyhülislâm Yahyâ’da Rindlik)
Citation
Bozkurt, K. (2019). Bir “Rind-i Bî-Kayd”ın düşünce atlasına yolculuk (Şeyhülislâm Yahyâ’da Rindlik). TYB Akademi, (25), ss.153-179.Abstract
Klasik şiirin vazgeçilmez unsurlardan birisi olan rind, şâirlerin asırlarca
kendilerini ifade etmek için başvurdukları kavramdır. Yoğun olarak işlenen
bu kavram, eski kültürün bir parçasıdır ve tasavvuftaki hâl ve makamları
ifade eder. Klasik kültürün ideal insan tipinin bir yansıması olduğu gibi
rind, aynı zamanda bir zihniyetin de temsilcisidir. Bu zihniyet, kâlden ziyade
hâle önem veren, içselleştirilmiş imanın yaşam tarzına dönüştüğü inançtır.
Bu anlamda rinde atfedilen şarap içme, sarhoşluk, vurdumduymaz olma,
anı yaşama gibi vasıflar, onun iman ve irfan yolundaki hâllerinin sembolik
ifadeleridir.
Bu çalışmamızda Şeyhülislâm Yahyâ’nın divanından hareketle şâirin
hem rindlik düşüncesi ve hayat algısı hem de şiirlerinde yer alan şarap, felek,
rind-zâhid çatışması, riyakârlığa karşı olma, kaza ve kadere boyun eğme
gibi tasavvufta irfânî düşüncenin bir parçası olan kavramlar ele alınacaktır Thought of rind, one of the indispensable elements of classical poetry, is
the concept which is employed by poets in order to express themselves for
centuries. This concept that has been extremely is a part of the old culture
explains the states and modes in Sufism. Just as classical culture is a reflection
of the ideal human type, rind is also a representative of a mentality. This mentality is the belief which interiorises faith by means of giving importance
to behavior rather than words and then it is transformed into a way of life.
In this sense, the attributes referred to wine are drunk, drunkenness, life-like
qualities, and symbolic expressions of the state of faith and wisdom.
In this study, with reference to the divan of Shaykh al-Islam Yahya, in his
poems, such concepts as the poet ‘s thoughts of rindness and life perception
as well as the wine, fate, the conflict of rind-zahid, to be against hypocrisy,
predestination, bowing to the fate that are part of gynostic thought in Sufism,
will be discussed.
Source
TYB AkademiIssue
25The following license files are associated with this item: