Taşkıran, GürbüzErkan, Yonca2021-06-222021-06-222014-09Taşkıran, G., Erkan, Y. (2014). Mahmut Paşa Türbesi (İstanbul) mozaik çinilerinde yapım tekniğinin belirlenmesi. 8. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu. 05-20 Eylül 2014, Eskişehir9786056517426http://pismistoprak.tepebasi.bel.tr/bildiriler.asphttps://hdl.handle.net/20.500.12402/3138Çini sanatı, Türk süsleme sanatı içinde önemli bir yere sahiptir. Özellikle Erken Osmanlı Dönemi çinilerinde çok renkli ve birbirinden farklı tekniklerin birarada uygulandığı görülmektedir. Çini sanatı ait olduğu dönemlere özgü uygulama biçimleri, motif, kompozisyon ve renk özelliklerine sahiptir. Bu çalışmada İstanbul’daki Erken Osmanlı Dönemi yapılarından Mahmut Paşa Türbesi’nin (1474) dış cephelerinde yer alan mozaik çiniler belgelenerek motif, kompozisyon ve renk özellikleri ile yapım tekniği yönünden değerlendirilmiştir. Mahmut Paşa Türbesi Selçuklu Dönemi ile Osmanlı Dönemi arasındaki geçiş evrelerine ışık tutmakta ve ağırlıklı olan Selçuklu geleneğine dayanmaktadır. Dolayısıyla bu yapıda bulunan mozaik çinilerin yapım ve uygulama yöntemleri ile renk ve kompozisyon özelliklerinin belirlenmesi erken dönem çini bezeme teknikleri ile ilgili önemli katkı sağlamaktadır. Yapılan çalışmada turkuaz, lacivert ve patlıcan moru renklerine sahip ve uygulandığı cephelerde altı ve sekiz kollu yıldızların hakim olduğu geometrik motiflerden oluşan mozaik çiniler incelenmiştir. Sonuç olarak Mahmut Paşa Türbesi mozaik çinilerinin çok ender görülen kakma mozaik çini tekniği ile uygulandığı gözlemlenmiştir. Çinilerin üretim tekniğinin Selçuklu Dönemi’ndeki gibi renkli çini levhaların kesilmesiyle elde edilen küçük parçalar tarzında olduğu belirlenmiştir.Art of tile has a significant place in Turkish ornamental arts. Implementation of various polychrome techniques and innovations is observed especially in the Early Ottoman period. Tiles have specific application, motif, composition and coloring techniques which are unique for their time period. In this study the exterior tiles of Mahmut Pasa Tomb (1474), which is on of the Early Ottoman structures in Istanbul (Turkey), are documented and investigated in terms of their implementation, motif, composition and coloring techniques. Being based on mainly the Seljuk tradition, stages between the Ottoman and Seljuk periods. Therefore the determination of production and implementation methods, and also color-composition features of these mosaic tiles creates a significant contribution for the early period decoration techniques of the tiles. In the present study, the turquoise, indigo and violet colored mosaic tiles, consisted of geometric motifs which are dominated with the six and eight pointed stars, are investigated. As a result of the study, it was seen that the tiles of the Mahmut Pasa Tomb were employed with the rare-seen inlay technique. It was also observed that the production technique of the tiles has the style which consisted of small pieces obtained from the colored tile panels, like the technique used in Seljuk period.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United StatesMozaik ÇiniMahmut Paşa TürbesiErken Osmanlı DönemiSelçuklu DönemiMosaic Art TileMahmut Pasa TombEarly Ottoman PeriodSeljuk PeriodMahmut Paşa Türbesi (İstanbul) mozaik çinilerinde yapım tekniğinin belirlenmesiDetermination of production technique in mosaic tiles from Mahmut Pasa Tomb (İstanbul)Conference Object