Köroğlu, MihraçÖztürk Çelik, Ganime2024-10-082024-10-082024-09-24Öztürk Çelik, G. (2024). Spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/4767Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin Liderlik ve Saldırganlığa olan verilerinin toplanması amacıyla “Çok Yönlü Liderlik Yönelimi Ölçeği” ve “Buss Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ölçeği ve Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarının çeşitli demografik ve sportif değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, yaş, sınıf, spor branşı, spor yaşı, spor uzmanından yardım alma durumu ve takımda oynayıp oynamama gibi değişkenler açısından hem çok yönlü liderlik ölçeği hem de Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Özellikle Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, çok yönlü liderlik ölçeği alt boyutları ile saldırganlık ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Politik liderlik ve insan kaynaklı liderlik alt boyutları ile fiziksel saldırı, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, karizmatik liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı ve sözel saldırı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunurken, öfke ve düşmanlık alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Yapışan liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.The purpose of this study is to compare the emotional abuse and self-perceptions of sports high school students and other high school students. The population of the research consists of sports high school students studying in Batman province in the 2023-2024 academic year. The sample of the research consists of a total of 179 students who participated in the research voluntarily. "Personal Information Form" was used to collect data on the demographic characteristics of the students. "Multifaceted Leadership Orientation Scale" and "Buss Perry Aggression Scale" were used to collect students' data on Leadership and Aggression. After the surveys were administered, the SPSS 22.0 software package was used to facilitate statistical analysis. Various statistical techniques such as frequency analysis, percentage analysis, arithmetic mean, independent variable test, analysis of variance (ANOVA) and post hoc test were used to analyze the data. In this research, it was examined whether the multifaceted leadership management scale and Buss-Perry aggression scale sub-dimensions of sports high school students differ according to various demographic and sports variables. As a result of the analyses, no significant difference was detected in both the multifaceted leadership scale and the Buss-Perry aggression scale sub-dimensions in terms of variables such as gender, age, class, sports branch, sports age, receiving help from a sports expert and whether or not playing in a team. Particularly, according to the Pearson correlation analysis results, negative significant relationships were found between the multifaceted leadership scale sub-dimensions and the aggression scale sub-dimensions. Negatively significant relationships were determined between the political leadership and human-based leadership sub-dimensions and the physical attack, anger, hostility and verbal attack sub-dimensions. Additionally, while there were negative significant relationships between the charismatic leadership sub-dimension and physical attack and verbal attack, no significant relationship was found in the anger and hostility sub-dimensions. While there was a negative significant relationship between the clingy leadership sub-dimension and physical attack, no significant relationship was found in the anger, hostility and verbal attack sub-dimensions.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessLiderlikÖğrenciSaldırganlıkSporLeadershipStudentAggressionSportsSpor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesiInvestigation of versatile leadership management and aggression levels of sports high school studentsMaster Thesis