Aydın, HüseyinIşık, Mehmet Zerrakkiİşcan, BahattinTopkaya, Hüsna2021-10-152021-10-152020-04-29Aydın, H., Işık, M. Z., İşcan, B., Topkaya, H. (2020). Combustion, performance, and emissions of safflower biodiesel with dimethyl ether addition in a power generator diesel engine. Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects , pp.1-16. DOI:https://dx.doi.org/10.1080/15567036.2020.17569931556-7036https://dx.doi.org/10.1080/15567036.2020.1756993https://hdl.handle.net/20.500.12402/3780In this study, the effect of dimethyl ether (DME) addition to diesel (ultralow sulfur diesel fuel) and biodiesel fuels on the combustion, performance, and emissions of a diesel-powered generator was investigated. For this purpose, fuel samples of the ternary blend that volumetrically composed of 10% safflower biodiesel–10% dimethyl ether–80% ultralow sulfur diesel fuel (B10DME10), the ternary blend that volumetrically composed of 25% safflower biodiesel–25% dimethyl ether–50% ultralow sulfur diesel fuel (B25DME25), the binary blend that volumetrically composed of 25% safflower biodiesel–75% ultralow sulfur diesel fuel (B10DME10) B25, and pure safflower oil biodiesel (B100) and standard ultralow sulfur diesel (D2) were prepared. The test engine was loaded by power drawing from the generator by the usage of equivalent powered electrical heating resistances. Generally, using DME with biodiesel improved the combustion properties of biodiesel blends that can be attributed to the lower viscosity of DME. The maximum cylinder pressure was obtained for B10DME10 in general and sometimes for B25DME25. When test fuels are compared, DME blends showed higher and earlier peaks of heat release compared to diesel and biodiesel blend fuels especially. It was found that combustion is more efficient from mass fuel consumption (MFC) and brake specific fuel consumption (BSFC) values in the use of DME than biodiesel. BSEC values of using DME in the blends considerably decreased that it is the proof of improved combustion and energy efficiency. The highest average efficiency values were obtained for B25DME25 as 28.3% although it has a lower calorific value than D2 due to the considerably improved combustion properties of DME, while the average efficiency values were 23.1%, 23.3%, and 20.7% for D2, B25, and B100 fuels, respectively. Highest carbon monoxide (CO) emissions were obtained in the use of pure biodiesel, while the lowest CO emissions were obtained in the use of DME. The addition of DME is seen to increase the nitrogen oxides (NOx) and CO emissions.Bu çalışmada, dizel (ultra düşük kükürtlü dizel yakıt) ve biyodizel yakıtlara dimetil eter (DME) ilavesinin dizel motorlu bir jeneratörün yanması, performansı ve emisyonları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla, hacimsel olarak %10 aspir biyodizel– %10 dimetil eter–%80 ultralow kükürt dizel yakıtından (B10DME10) oluşan üçlü karışımın, hacimsel olarak %25 aspir biyodizel– %25 dimetil eterden oluşan üçlü karışımın yakıt örnekleri alınmıştır. –%50 ultra düşük kükürtlü dizel yakıt (B25DME25), hacimsel olarak %25 aspir biyodizel – %75 ultra düşük kükürtlü dizel yakıttan (B10DME10) B2 ve saf aspir yağı biyodizelinden (B100) ve standart ultra düşük kükürtlü dizelden (D2) oluşan ikili karışım ) hazırlandık. Test motoru, eşdeğer güçlü elektrikli ısıtma rezistansları kullanılarak jeneratörden güç çekilerek yüklenmiştir. Genel olarak, biyodizel ile DME kullanılması, DME'nin düşük viskozitesine atfedilebilecek biyodizel karışımlarının yanma özelliklerini iyileştirmiştir. Genel olarak B10DME10 ve bazen B25DME25 için maksimum silindir basıncı elde edildi. Test yakıtları karşılaştırıldığında, DME karışımları, özellikle dizel ve biyodizel karışım yakıtlarına kıyasla daha yüksek ve daha erken ısı salınımı pikleri göstermiştir. DME kullanımında kütle yakıt tüketimi (MFC) ve fren özgül yakıt tüketimi (BSFC) değerlerinden yanmanın biyodizelden daha verimli olduğu bulunmuştur. DME'nin karışımlarda kullanılmasının KEİ değerleri, iyileştirilmiş yanma ve enerji verimliliğinin kanıtı olduğunu önemli ölçüde azaltmıştır. DME'nin önemli ölçüde geliştirilmiş yanma özellikleri nedeniyle D2'den daha düşük bir kalorifik değere sahip olmasına rağmen en yüksek ortalama verim değerleri %28,3 ile B25DME25 için elde edilirken, ortalama verim değerleri D2, B25 için %23,1, %23,3 ve %20,7 olmuştur. , ve sırasıyla B100 yakıtları. En yüksek karbon monoksit (CO) emisyonu saf biyodizel kullanımında elde edilirken, en düşük CO emisyonu DME kullanımında elde edilmiştir. DME ilavesinin nitrojen oksitleri (NOx) ve CO emisyonlarını arttırdığı görülmektedir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United StatesBiodieselCombustionDiesel EngineDMESafflower OilBiyodizelYanmaDizel MotorDMEAspir YağıCombustion, performance, and emissions of safflower biodiesel with dimethyl ether addition in a power generator diesel engineBir jeneratör dizel motorunda dimetil eter ilaveli aspir biyodizelinin yanması, performansı ve emisyonlarıArticle116Q2Q2