Karadeniz, Mustafa2021-09-242021-09-242012-11Karadeniz, M. (2012). Bir mekân iki dünya: Sezai Karakoç ve İlhan Berk'in İstanbul algısı. IV. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, 01-03 Kasım 2012, Kırıkkale9789758626045https://hdl.handle.net/20.500.12402/3471Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri, biçim ve içerik yönünden renkli ve çok sesli birgörünüm sergiler. Farklı sanat algıları ve dünya görüşleri doğrultusunda üretilen şiirlerdeşairlerin; insana, tarihe, mekâna yönelik algılamalarının farklı olduğu görülür. Öyle ki, aynıtopluluğa mensup sanatçılar arasında bile yazınsal ve düşünsel bağlanımlar bakımındanihtilaflar söz konusu olabilmişti.Türk şiirinin iki önemli ismi, Sezai Karakoç ve İlhan Berk, aynı topluluğa mensupolsalar da, estetik temayülleri ve dünya görüşleri itibariyle birbirlerinden ayrılırlar. Şiirinin“şahdamar”ını İslam mistisizminin oluşturduğu Karakoç, modern şiir dilini kullanarakTürk şiirini mistik/metafizik bir düzleme taşımıştır. Sanat anlayışının temel ekseninioluşturan bu fikrî temayül, onun ele aldığı temalara ve imge kullanımına sirayet etmiştir.Düşünsel açıdan İkinci Yeni şiirinin Marksist/materyalist kanadına mensup İlhan Berk ise,sanat yaşamı boyunca sürekli yeni bir şiir dili ve biçemi yaratmanın kaygısıyla hareketetmiştir. Bu avangard/deneysel tavır, Berk’in şiirlerini verili kalıpların ötesine taşımıştır. Karakoç ve Berk’in poetik ve - özellikle - fikrî temayülleri arasındaki farklılıklar,onların İstanbul’u alımlama tarzlarına da sirayet etmiştir. Karakoç, İstanbul’u İslam medeni yeti için “diriliş”in, yeniden doğuşun kalbi olarak değerlendirirken, İlhan Berkİstanbul’a, “bir tepeden” değil halkın içinden bakmış, şehri bağrında yaşattığı çeşitli etnikve dinî unsurlarla bir dünya şehri olarak algılamıştır. Söz konusu iki şairin, İstanbul eksen alınarak, estetik ve - özellikle - fikrîtemayülleri arasındaki farklılık ve benzerlikler açısından bir mukayeseye tabii tutulması bu bildirinin konusunu oluşturmaktadır.Republican Era Turkish Poetry poses a wide variety in terms of form and content.In poems that are written in different art and world viewpoints, poets have differentperceptions in terms of human, history and place. This opposition was so strong that therewere contradictions even among poets belonging to the same community. The two important names of the Turkish Poetry, Sezai Karakoç and İlhan Berk, although belonging to the same community, also differ in terms of aesthetical inclinationsand worldly viewpoints. K arakoç, whose poetics is formed by Islamic mysticism, used the modern poetry language and carried the Turkish Poetry to a mystical and metaphysicalplatform. This ideological inclination which forms the artistic axis has affected the themesand use of symb ols. İlhan Berk, who belongs to the Marxist/materialist wing of the New Turkish Poetry, have acted in the direction of creating a new poetry language and a new form. This avant-garde and empirical attitude carried the poetry of Berk to beyond certaindata structures. The differences between Karakoç and Berk, especially in terms of ideologicalinclinations, affected their perceptions of İstanbul as well. Karakoç saw İstanbul as “theheart of the rebirth of Islamic Civilization”, whereas İlhan Berk looked at İstanbul not fromthe “top” but from among people and perceived İstanbul as a world city of different ethnical and religious communities.The two poets, when compared with each other in terms of aesthetical and -especially- ideological inclinations and when İstanbul is considered as a basis, their differences and similarities pose the basis of this studytrinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United StatesSezai Karakoçİlhan BerkİstanbulBir mekân iki dünya: Sezai Karakoç ve İlhan Berk'in İstanbul algısıOne place two worlds: Sezai Karakoç and İlhan Berk's İstanbul perceptionConference Object