Kazan, Tahsin2022-02-022022-02-022021-12-14Kazan, T. (2021). Ca‘ferilerin müvessak hadis anlayışı hakkında bazı tespit ve değerlendirmeler. Batman Akademi Dergisi, 5 (2), ss. 281-301.2619-9114https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2029263https://hdl.handle.net/20.500.12402/4188Şîa üst kavram olup altında birden fazla mezhep bulunmaktadır. Ehl-i sünnet’ten sonra en fazla müntesibi bulunan ekol; Ca‘feriyye/İsnaaşarriye/İmâmiyye koludur. İstisnalar olmakla birlikte tüm Müslümanlar, hadîsleri dînin ikinci kaynağı olarak kabul etmektedirler. Hadîs noktasında bu mezhebe mensup âlimler, ahbârî ve usûlî olmak üzere iki sınıfta mütalaa edilmektedir. Ahbâriler haberleri hiçbir tenkide tabi tutmadan olduğu gibi kabul ederler. Ehl-i sünnette zâhirî ekolü gibi bir anlayışı benimserler. Câ‘ferî/İmâmî âlimler hadîsleri; sıhhat açısından sahîh, hasen, müvessak ve zayıf olmak üzere dörtlü taksime tabi tutmaktadırlar. Hadîsin bu kısımlarından biri de müvessak hadîstir ki, Ehl-i sünnet veya Câ‘ferî olmayan kanallarla gelen rivâyetlerdir. Bu çalışmada Şîa’nın hadîsleri hüküm açısından taksimini ve bu taksimin bir nevi olan müvessak hadîsi ve kısımları ele alınacaktır. Ayrıca müvesssak hadîs ile kavî hadîs arasındaki münasebet de tahlil edilecektir. Her ne kadar Şîa, Ehl- beyt dışındaki râvilerden gelen rivayetlere karşı ihtiyatlı bir tavır ortaya koymuşsa da bütünüyle redd anlayışını benimseyip benimsemedikleri belirlenecektir. Şîa’nın muhaliflerden gelen rivâyetler konusunda geliştirdikleri bu anlayışın Müslümanlar arasında derinleşen ihtilafın çözümünde bir katkısının olup olmayacağını tahlil etmeye çalışacağız.The shi'a is a superior notion and hasgot more than one sect. After the sunna sect, it is the most common one that is called as Jaʿfariyya/ Ithnâ ʿashariyya/Imāmiyya. Although there are exceptions, all the Muslims regard the hadiths as the second source of religion.The followers of the sects in point of the hadith consist two groups as the Akhbārism and Usūlism. Akhbaris accept the news as it is without any criticism. Ahl as-sunnat adopt an understanding like the apparent school. The philosophers of Jaʿfarî sect regard the hadiths in four groups as the sahîh (authentic hasan (good), muwassakh and da'if (weak. One of the parts of these hadiths is the muwassakh hadith which comes from the sunna and other sources except for the Jaʿfarî sect. In this study, we will deal with the division of the shi'a hadiths in view of judgement and we'll also touch on the muwassakh hadith that is a part of this division. Although the Shia showed a cautious attitude towards the narrations from the narrators other than the Ahl al-Bayt, it will be determined whether they completely adopted the concept of rejection. Apart from this, we are going to address the connection between muwassakh hadith and kavi hadith.We will try to analyse whether the sentiment arosen by the rumors of Shi'a opponents has anything to do with the controversy growing among Muslims.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution 3.0 United StatesHadîsŞîaCa‘ferîMüvessakKavîHadithShiaJaʿfariyyaMuwassakhQawīCa‘ferilerin müvessak hadis anlayışı hakkında bazı tespit ve değerlendirmelerSome determination and consideration about ja‘ferîs understanding of the muwassakh hadithArticle52281301