Kozbe, GülrizDoğan, MustafaDilek, Sebahattin Emre2021-06-242021-06-242018-12Kozbe, G., Doğan, M., Dilek, S.E. (2018). The effects of interactive applications on visitors’ experience: a case of Gobeklitepe, Turkey. Social Sciences Studies Journal, 4(27), pp. 6125-6135. Doi: 10.26449/sssj.1084.2587-1587http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1084https://hdl.handle.net/20.500.12402/3154The need for preservation and flexible exploration of historical artifacts generated increasing interest in using digital technologies in the cultural heritage context. This paper presents user interaction applications of a recent digital cultural heritage conservation and exploration project concerning one of the most famous heritage site “Göbeklitepe” in Turkey that is the oldest known human-made religious structure and added to the UNESCO’s World Heritage List by the year 2018 is 15 km away of northeast of the town Şanlıurfa. The project aims at enriching the visitor experience through modern digital technologies. Main modules include 3D scanning of the artifacts, information screen and mobile interaction with Augmented Reality (AR). AR has been developed to provide information about destinations and attractions. Because of the development of AR, tourists using AR can gain valuable experience without a tourist guide. There two aims of this study: 1) is to describe acceptance of a new technology such as AR and visiting intention for visitors who use AR at a heritage destination, 2) to measure tourists’ experiences of visiting historic sites. For this purpose, two scales were used for data collection. In accordance with the first aim of the study, the scale adapted by Chung, Han & Joun (2015) which is to explain visitors’ acceptance of AR based on the TAM. Secondly, Lee & Smith’s (2015) multiple-item scale was used to measure tourists’ experiences of visiting historic sites and museums. There are three dimensions in the first scale as perceived usefulness (5 items), perceived ease of use (3 items) and visit intention (2 items) visit intention (2 items) in accordance with the purpose of the study. On the other hand, the second scale involves natively 16 items under six dimensions. The findings offer important practical implications for historic sites and museums in relation to AR and experiential marketing. The findings show that the Augmented Reality applications have an important practical usefulness for the Göbeklitepe archeological site and particularly enriching of the visitor experience. The study shows that the AR applications impact on the visit intention of the visitors. The study is revealed that applications can be applied to enhance the attractiveness of the archeological sites, as Göbeklitepe, in many destinations.Tarihi eserlerin korunmasına ve esnek bir şekilde keşfedilmesine duyulan ihtiyaç, kültürel miras bağlamında dijital teknolojilerin kullanılmasına yönelik artan ilgiyi doğurdu. Bu bildiri, Türkiye'nin en ünlü miras alanlarından biri olan ve bilinen en eski insan yapımı dini yapı olan ve yıllara göre UNESCO'nun Dünya Mirası Listesi'ne eklenen “Göbeklitepe” ile ilgili yeni bir dijital kültürel miras koruma ve keşif projesinin kullanıcı etkileşim uygulamalarını sunmaktadır. 2018 Şanlıurfa ilçesinin 15 km kuzeydoğusundadır. Proje, modern dijital teknolojiler aracılığıyla ziyaretçi deneyimini zenginleştirmeyi amaçlıyor. Ana modüller, eserlerin 3B taranmasını, bilgi ekranını ve Artırılmış Gerçeklik (AR) ile mobil etkileşimi içerir. AR, destinasyonlar ve ilgi çekici yerler hakkında bilgi sağlamak için geliştirilmiştir. AR'nin gelişmesi nedeniyle, AR kullanan turistler turist rehberi olmadan değerli deneyimler kazanabilirler. Bu çalışmanın iki amacı vardır: 1) bir miras destinasyonunda AR kullanan ziyaretçiler için AR gibi yeni bir teknolojinin kabulünü ve ziyaret niyetini tanımlamak, 2) turistlerin tarihi yerleri ziyaret deneyimlerini ölçmektir. Bu amaçla veri toplamak için iki ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın birinci amacına uygun olarak, Chung, Han ve Joun (2015) tarafından uyarlanan ve ziyaretçilerin TAM'a dayalı olarak AR kabulünü açıklamak üzere uyarlanan ölçek. İkinci olarak, turistlerin tarihi yerleri ve müzeleri ziyaret etme deneyimlerini ölçmek için Lee & Smith'in (2015) çok maddeli ölçeği kullanılmıştır. Birinci ölçekte çalışmanın amacına uygun olarak algılanan fayda (5 madde), algılanan kullanım kolaylığı (3 madde) ve ziyaret niyeti (2 madde) ziyaret niyeti (2 madde) olmak üzere üç boyut bulunmaktadır. İkinci ölçek ise doğal olarak altı boyut altında 16 madde içermektedir. Bulgular, AR ve deneyimsel pazarlama ile ilgili olarak tarihi yerler ve müzeler için önemli pratik çıkarımlar sunuyor. Bulgular, Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının Göbeklitepe arkeolojik sit alanı için önemli bir pratik kullanışlılığa sahip olduğunu ve özellikle ziyaretçi deneyimini zenginleştirdiğini göstermektedir. Araştırma, AR uygulamalarının ziyaretçilerin ziyaret niyetini etkilediğini gösteriyor. Çalışma, birçok destinasyonda Göbeklitepe gibi örenyerlerinin çekiciliğini artırmaya yönelik uygulamaların yapılabileceğini ortaya koymuştur.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United StatesHeritage SitesInteractive ApplicationsVisitor ExperienceGöbeklitepeTurkeyMiras Alanlarıİnteraktif UygulamalarZiyaretçi DeneyimiGöbeklitepeTürkiyeThe effects of interactive applications on visitors’ experience: a case of Gobeklitepe, TurkeyEtkileşimli uygulamaların ziyaretçi deneyimine etkisi: Göbeklitepe, Türkiye örneğiArticle42761256135