Köroğlu, MihraçÜstek, Veysi2023-08-182023-08-182023-07-21Üstek, V. (2023). Okul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/4525Bu araştırmanın amacı okul sporlarında mücadele eden futbolcuların sportmenlik davranışları ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu araştırmada katılımcıların sportmenlik davranışları ve empati düzeylerinin, cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, branşı yapma süresi ve sporculuk düzeyleri açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Şırnak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü (GSİM)’ne bağlı okul sporlarında futbol oynayan lisanslı 1091 sporcu, örneklem ise bunlar arasından gönüllülük esasına göre seçilen 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için katılımcılara demografik bilgi formu, çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği ve spor ortamında empati ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programından yararlanılmış olup betimleyici istatistiklerin ardından, verilerin normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Verilerin normal dağıldığının anlaşılması üzerine, bağımsız iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve sürekli değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analiz sonuçlarında cinsiyet değişkenine göre SOE ölçeği “Sporda Bilişsel Empati” ve ÇBSY ölçeği “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Eğitim durumu değişkenine göre ise, ÇBSY ölçeği “Kurallara ve Yönetime Saygı” ve “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Futbol oynama değişkenine göre de her iki ölçekte sadece “ Sporda Sorumluluklara Bağlılık” alt boyutu hariç bütününde anlamlı farlılıklara rastlanmıştır. Spor yaşı değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği alt boyutlarının spor yaşı değişkenine göre anlamlı fark vardır. Araştırma sonucunda okul sporları futbol müsabakalarında mücadele eden küçük, yıldız ve genç yaş grubundaki sporcularda empati yapabilmenin, sportmen davranışlar sergilemesinde olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.The aim of this research is to examine the relationship between the sportsmanship behaviors and empathy levels of football players who compete in school sports. In addition, in this study, it was also aimed to examine the sportsmanship behaviors and empathy levels of the participants in terms of gender, education level, age, duration of the branch and sportsmanship levels. The universe of the research consisted of 1091 licensed athletes playing football in school sports affiliated to Şırnak Provincial Directorate of Youth and Sports (GSİM), and the sample consisted of 500 participants selected on a voluntary basis. Demographic information form, multidimensional sportsmanship orientation scale and empathy scale in sports environment were applied to the participants in order to obtain the data in the study. SPSS 26.0 program was used in the analysis of the data, and after the descriptive statistics, the conformity of the data to the normal distribution was tested. Upon understanding that the data were normally distributed, independent groups t-test was used to compare the means of two independent groups, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used in the analysis of more than two groups, and Pearson Correlation Analysis was used to determine the level of relationship between continuous variables. The significance level was accepted as 0.05. In the results of the analysis of the data, significant differences were found in the sub-dimensions of the SOE scale "Cognitive Empathy in Sports" and the "Respect for the Competitor" scale according to the gender variable. According to the variable of educational status, a significant difference was found in the sub-dimensions of "Respect for Rules and Management" and "Respect for the Competitor" of the CBSY scale. According to the variable of playing football, significant differences were found in both scales, except for the "Commitment to Responsibilities in Sports" sub-dimension. According to the sports age variable, there is a significant difference in the sub-dimensions of the multidimensional sportsmanship orientation scale compared to the sports age variable. As a result of the research, it has been determined that being able to empathize in young, star and young age group athletes who compete in school sports football competitions has positive effects on displaying sportsmanship behaviors.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEmpatiFutbolSporSportmenlikEmpathyFootballSportsmanshipSportOkul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneğiThe relationship between sportsmanship behaviors and the level of empathic tendencies of athletes active in school sports and football branch: Şırnak province exampleMaster Thesis