Dinçer, NevzatÇelik, Ertan2019-06-182019-06-182018-11-012018-11-01Çelik, E. (2018). Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki güreşçilerin serbest zaman tatmin düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/2051Çalışmamızın amacı; Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki Güreşçilerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesidir. Araştırmaya Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan illerden Batman, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Gaziantep ve Mardin illerinde bulunan yıldızlar (15-16) ve gençler (17-18) yaş kategorilerindeki 240 erkek sporcu yer almaktadır. Bu araştırmada önce mevcut literatür taraması yapılmış ve konuyla ilgili bilgiler verilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)’in geliştirdikleri, Karlı ve ark. (2008)’nın geçerlilik güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri “Serbest Zaman Tatmin Ölçeği” (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Serbest zaman tatmin ölçeği toplam puanlarına ait güreş stili, millilik derecesi ve güreşte yaş kategorisi değişkenlerine göre Independent Samples T-Testi, çoklu karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının tespit edilmesinde ise Post Hoc testlerden Tukey HSD kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçek değerleri incelendiğinde katılımcıların serbest zaman tatmin ölçeğinde en yüksek ortalamayı psikolojik (2,28±0,58), en düşük ortalamayı rahatlama (2,00±0,71) alt boyutlarında aldıkları görülmüştür. Diğer alt boyutlarda ise katılımcıların serbest zaman tatminleri sırasıyla eğitim (2,19±0,62), fizyolojik (2,13±0,71), sosyolojik (2,05±0,63) ve estetik (2,01±0,72) alt boyutlarının belirlediği görülmektedir. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, tüm alt boyutların katılımcılar için nadiren geçerli olduğu tespit edilmiştir. Milli güreşçilerin serbest zaman etkinliklerini gerçekleştirmek için gittikleri veya kullandıkları mekânları tasarım, güzellik, ilginçlik ve hoşluk bakımından değerlendirdikleri söylenebilir. 15-16 yaş ve 17-18 yaş grubu arasında serbest zaman tatmin ölçeği sosyolojik alt boyutunda anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Katılımcı bu yaş grubundaki güreşçilerin başka insanlarla yeni ilişkiler kurabilmelerinde serbest zaman etkinliklerinin faydalarını ve bu ilişkilerle ilgili algılarının açık olduğu söylenebilir. Eğitim alt boyutunda incelendiğinde ön lisans mezunu güreşçiler ile lise mezunu güreşçiler arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sosyal ve fizyolojik alt boyutların spor yaşına göre incelendiğinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. 1-2 yıl ve 3-4 yıl arasında güreş yapan sporcuların diğer bireylerle yeni ilişkiler kurabilmelerinde serbest zaman etkinliklerinin faydalarını ve bu ilişkilerle ilgili algıların yüksek olduğu, serbest zaman etkinlikleri sonucunda zinde kalma, sağlıklı olma, kilo kontrolü ve iyi olma hali gibi fizyolojik yararlar sağladıkları söylenebilir. Serbest zaman tatmin ölçeği estetik alt boyutu ile güreşçilerin serbest zamanlarında yapmış oldukları aktiviteler arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Farklılık incelendiğinde kitap okuyanlar ile sinema ve tiyatroya gidenler, spor yapanlar ile TV izleyenler arasında ve sinema ve tiyatroya gidenler ile ailesi ile vakit geçirmeyi tercih edenler ile diğer aktiviteye katılanlar arasında anlamlı farklılığın estetik alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Katılımcı güreşçilerin serbest zaman etkinliklerini gerçekleştirmek için gittikleri veya kullandıkları mekânları tasarım, güzellik, ilginçlik ve hoşluk bakımından değerlendirdikleri söylenebilir.The purpose of this study is; investigation of the wrestlers free time satisfaction levels in terms of various varialdes in southeastern Anatolia region. 240 male athletes in the stars and youth categoriya in Batman, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Gaziantep and Mardin provinces are take part in this investigation. İn study fırst cusrent literature sconning was made and information about the subject was given. The data of the study is measwed with the eye free time satisfaction scale (sztö) developed by Beard and Raghep in orde to determine satisfaction levels of the participants this scale consists of 39 items and 6 sub dimonsions (8 items), socidagical (8 items), relaxation (4 items), physiological (6 items), asthetics (4 items), and and education (9 items) indepetent sample t tes was wed for free time satisfaction scale total score, one-way anova was used in multible comparisons and tukey HSD was used in the post Hoc tests in order to determine the differences signifronce level was accepted as 0,05 When the free time saticfaction scale levels were examined, it was seen that participants received the highest average psysiological satisfaction (2,28±0,58) and the lowest average relaxation (2,00±0,71) other subscales the free time satisfaction of the participants was respectively (2,19±0,62) physiological (2,13±0,71) sociological (2,05±0,63) and aesthetic (2,01±0,72) it is seen that the subdimensions,it was determine. Considering the averages of the subdimensions,it was determined that all subdimensions are rarely valid for participants in their free time satisfaction it can be said that national wrestlers have evalvated the places they went or used for realizing their free time activities in terms of beauty interestingness and pleasantness. İt is seen that, there is a significant difference in the sociological sub_dimension at free time satisfaction scale between athletes 21 years and older and between 15-16 years and 17-18 age group it can be said that the perceptions of free time activities in relation to these retations are open for the participants of this age group to est ablish new relations with other people when social and physkological sub dimencios are examined according to sport age a significant difference is opserved. It can be said that athletes doing wrestling between 1-2 and 3-4 years establish ne relationship with other people,the benefits of free time activities and related relationsships are high, as a result of time consuming activities being health weigh control and well being provide physiological benefits. There is a significant difference between free time satisfaction scale a esthhetic sub-dimonsion and the activities of the wrestlers in their free time. When it is examined it detemined that the meaninful difference is in the aesthetic sub-dimonsion between those who read the books and who go to cinema and theater ,among sports wachhers and tv wachers,those who prefer spending time with their family and those who participate in other activities. Participant wrestlers evalvated the places they go or used in order to realize their free activities in forms of desing,beauty,interestingness and pleasantnes.İÇİNDEKİLER ÖZET............................................................................................................................... İ ABSTRACT .................................................................................................................... İV İÇİNDEKİLER ................................................................................................................. Vİ ÖNSÖZ ....................................................................................................................... Vİİİ GİRİŞ ............................................................................................................................. 1 BÖLÜM I ........................................................................................................................ 2 1. Zaman Kavramı…………………………………………………………………………………………………………………….. 2 1.2. Serbest Zaman Kavramı …………………………………………………………………………………………………………3 1.3. Serbest Zaman Tarihçesi………………………………………………………………………………………………………..5 1.4. Rekreasyon Kavramı………………………………………………………………………………………………………………5 1.5. Rekreasyon Özellikleri……………………………………………………………………………………………………………. 7 1.6. Rekreasyon Çeşitleri………………………………………………………………………………………………………………. 9 1.6.1. Amaçlarına Göre Rekreasyon ................................................................................................... 9 1.6.2. Çeşitli Kriterlere Göre Rekreasyon ......................................................................................... 10 1.7. Rekreasyonun Yararları………………………………………………………………………………………………………… 10 1.7.1. Psikolojik Yararları .................................................................................................................. 11 1.7.2. Fiziksel Yararları ..................................................................................................................... 11 1.7.3. Sosyal Yararları ....................................................................................................................... 12 1.8. Rekreasyon Etkinliklerinin Amacı…………………………………………………………………………………………. 14 1.9. Rekreasyonun Toplumsal Etkileri…………………………………………………………………………………………..15 1.9.1. Çalışma Başarısı ve İş Verimini Arttırır ................................................................................... 16 1.9.2. Toplumsal Dayanışmayı ve Bütünleşmeyi Sağlar ................................................................... 16 1.9.3. Demokratik Toplumun Oluşturulmasına İmkân Sağlar .......................................................... 17 1.10. Rekreasyonel Katılımı Destekleyen Sosyo-Ekonomik Etkenler…………………………………………….. 17 1.10.1. Ekonomik Verimlilik ve Çalışma Koşullarındaki Gelişmeler .................................................. 18 1.10.2. Harcanabilir Gelirin Artması ................................................................................................. 19 1.10.3. Şehirleşme ........................................................................................................................... 20 1.10.4. Teknoloji .............................................................................................................................. 21 1.10.5. Kültürel Etki ......................................................................................................................... 22 1.11. Gençliğin (Üniversite) Serbest Zaman Etkinlikleri……………………………………………………………….. 22 1.12. Serbest Zaman ve Serbest Zamanı Değerlendirme Kavramları……………………………………………..23 1.13. Serbest Zaman Değerlendirme ve Gençlik için Önemi…………………………………………………………. 23 1.14. Ülkemiz Gençliği ve Serbest Zaman Etkinlikleri…………………………………………………………………… 24 2. MATERYAL VE YÖNTEM ....................................................................................... 26 2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklem…………………………………………………………………………………………..26 2.2. Veri Toplama Yöntem ve Araçları…………………………………………………………………………………………26 2.3. Verilerin Analizi………………………………………………………………………………………………………………….. 27 3. BULGULAR ........................................................................................................... 28 Tablo 2. Araştırmaya katılan güreşçilerin eğitim durumlarına göre dağılımı………………………………… 28 Tablo 3. Araştırmaya katılan güreşçilerin yaş değişkenine göre dağılımı……………………................... 28 Tablo 4. Araştırmaya katılan güreşçilerin kaç yıldır spor yaptıklarına göre dağılımı……………………… 29 Tablo 5. Araştırmaya katılan güreşçilerin ailesinin gelir durumuna göre dağılımı…………………………. 29 Tablo 6. Araştırmaya katılan güreşçilerin serbest zaman aktivitesine göre dağılımı……………………… 30 Tablo 7. Araştırmaya katılan güreşçilerin millilik durumuna göre dağılımı…………………………………… 30 Tablo 8. Araştırmaya katılan güreşçilerin güreş kategorilerine göre dağılımı……………………………….. 30 Tablo 9. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların ortalama ve standart sapma bilgileri…. 31 Tablo 10. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların güreş stili değişkenine göre sonuçları. 32 Tablo 11. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Millîlik Derecesine göre sonuçları……. 33 Tablo 12. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Güreş kategorisi değişkenine göre sonuçları………………………………………………………………………………………………………………………………………34 Tablo 13. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Yaş değişkenine göre Anova sonuçları ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………35 Tablo 14. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Eğitim düzeyine göre Anova sonuçları……………………………………………………………………………………………………………………………………..37 Tablo 15. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Spor yaşı değişkenine göre Anova sonuçları…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39 Tablo 16. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Gelir Durumuna göre Anova sonuçları…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41 Tablo 17. Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların Serbest zaman Aktivitesine göre Anova sonuçları 43 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ........................................................................................... 45 5. KAYNAKLAR .......................................................................................................... 49 6. EKLER ................................................................................................................... 54 Ekler 1………………………………………………………………………………………………………………………………………….54 Ekler 2………………………………………………………………………………………………………………………………………….55 SERBEST ZAMAN TATMİN ÖLÇEĞİ ............................................................................... 56trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-ShareAlike 3.0 United StatesSerbest ZamanGüreşRekreasyonFree TimeWrestlingRecreationsGüneydoğu Anadolu Bölgesindeki güreşçilerin serbest zaman tatmin düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesiInvestigation of the wrestlers free time satisfaction levels in terms of various variables Southeastern Anatolia RegionMaster Thesis57