Dilekçi, ÜmitYön, Ömer2025-09-162025-09-162025-08-27Yön, Ö. (2025). Öğretmenlerin duyguları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/5037Bu araştırmanın başlıca amacı beden eğitimi ve spor dersi öğretmenlerinin öğretim duygu durumları ile mesleki dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ayrıca katılımcıların öğretim duygu durumları ve mesleki dayanıklılık düzeylerini ortaya koymak ve bazı demografik değişkenler açısından karşılaştırma yürütmek hedeflenmiştir. Söz konusu bu amaçlarla tutarlı olarak nicel yöntemi esas alan mevcut araştırmada ilişkisel ve betimsel tarama ve nedensel karşılaştırma olmak üzere üç farklı desen işe koşulmuştur. Araştırma evreni Batman il merkezinde görev yapmakta olan 429 beden eğitimi ve spor dersi öğretmeninden; örneklemi ise uygun örnekleme yöntemi ile ilgili evrenden ulaşılan 202 beden eğitimi ve spor dersi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretmen Öğretim Duygu Durumları Ölçeği” ve “Öğretmen Mesleki Dayanıklılık Ölçeği” olmak üzere üç farklı veri toplama aracından faydalanılmıştır. Araştırmada temel veri analizlerinden önce verinin dağılımı incelenmiş ve normal dağılım sergilediği görülmüştür. Araştırma verisinin normal dağılım sergilemesi nedeniyle parametrik testlere başvurulmuştur. Değişkenler arası ilişkileri ortaya çıkarmak için Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı; gruplar arasında karşılaştırma yürütmek için ise t-testi ve ANOVA testi yürütülmüştür. Araştırma bulguları, katılımcıların olumlu öğretim duygularını nispeten daha sık deneyimlediklerini ve mesleki dayanıklılık düzeylerinin yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, haz duygusunun cinsiyet ve medeni durum; kaygı duygusunun öğrenim düzeyi ve kıdem, umut duygusunun öğrenim düzeyi değişkeni bağlamında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Son olarak, beden eğitimi ve spor dersi öğretmenlerinin mesleki dayanıklılık düzeyleri olumlu duygu durumları ile pozitif yönde; olumsuz duygu durumları ile ise negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde ilişkili olduğu tespit edilmiştir.This study primarily investigated the association between the instructional emotions and professional resilience levels of physical education and sports teachers. Additionally, the study revealed the participants' instructional emotions and professional resilience levels and compared these two variables by some demographics. To this end, the study employed a quantitative approach utilizing three different designs: correlational, descriptive survey, and causal comparison. The study population included 429 physical education and sports teachers working in the central district of Batman, and the sample included 202 teachers selected through convenience sampling. Data were collected using three instruments: the “Demographics Information Form,” the “Teachers’ Instructional Emotions Scale,” and the “Teacher Professional Resilience Scale.” Prior to data analysis, the normality of the data distribution was assessed, confirming a normal distribution. Thus, parametric tests were employed for analysis. The Pearson Moment Correlation Coefficient was used to reveal the relationships between variables, while t-tests and ANOVA were applied to compare group differences. The findings revealed that participants generally experienced positive instructional emotions more frequently, and their professional resilience levels were high. Additionally, the findings suggested that pleasure showed statistically significant differences by gender and marital status. In contrast, anxiety varied significantly by education and experience while hope significantly differed by education. Lastly, a positive relationship was identified between professional resilience and positive emotions, and a negative relationship with negative emotions.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÖğretmenÖğretimDuygularDayanıklılıkTeacherInstructionEmotionsResilienceÖğretmenlerin duyguları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişkiRelationship between teachers’ emotions and their professional resistanceMaster Thesis