Altun, ŞehmusVarol, YasinÖztop, Hakan FehmiFırat, Müjdat2021-10-282021-10-282014-05-01Altun, Ş., Varol, Y., Fırat, M., Öztop, H.F. (2014). Using gasoline-like fuel obtained from waste automobile tires in a spark-ignited engine. Energy Sources Part A-Recovery Utilization and Environmental Effects, 36 (13), pp.1468-1475. DOI:https://doi.org/10.1080/15567036.2011.576421556-7036https://doi.org/10.1080/15567036.2011.576421https://hdl.handle.net/20.500.12402/3844An experimental study on performance and exhaust emission of a spark-ignited engine fueled by gasoline-like fuel obtained from waste automobile tires using the prolysis process was performed in this study. Gasoline-like fuel has a higher octane number than unleaded gasoline; however, it has higher in viscosity in comparison to unleaded gasoline, which limited the use of gasoline-like fuel in neat form. Therefore, gasoline-like fuel was blended with unleaded gasoline from 0% to 100% with an increment of 10%, volumetrically. Obtained blends were then used in a spark-ignited engine. It was observed that the test engine was normally run up to blended fuel containing gasoline-like fuel of 60%. It is concluded that gasoline-like fuel can be partially substituted for the gasoline fuel up to 60% in blended form in terms of performance parameters and emissions without any engine modification.Buji ile ateşlenen bir motorun performansı ve egzoz emisyonu üzerine deneysel bir çalışma. atık otomobil lastiklerinden proliz işlemi kullanılarak elde edilen benzin benzeri yakıt bu çalışma. Benzin benzeri yakıt, kurşunsuz benzine göre daha yüksek oktan sayısına sahiptir; ancak, sahip kurşunsuz benzine kıyasla viskozitede daha yüksek, bu da benzin benzeri yakıtın kullanımını sınırladı temiz formu. Bu nedenle benzin benzeri yakıt kurşunsuz benzin ile %0'dan %100'e hacimsel olarak %10'luk bir artış. Elde edilen karışımlar daha sonra kıvılcım ateşlemeli bir motorda kullanıldı. Bilişim Teknoloji test motorunun normal olarak benzin benzeri yakıt içeren harmanlanmış yakıtla çalıştırıldığı gözlemlendi. %60. Benzin benzeri yakıtın %60'a kadar benzin yakıtı yerine kısmen ikame edilebileceği sonucuna varılmıştır. herhangi bir motor modifikasyonu olmaksızın performans parametreleri ve emisyonlar açısından harmanlanmış biçimde.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United StatesAlternative FuelGasoline-Like FuelPyrolysisWaste Automobile TiresWaste TreatmentAlternatif YakıtBenzin Benzeri YakıtPirolizAtık Otomobil LastikleriAtık ArıtmaUsing gasoline-like fuel obtained from waste automobile tires in a spark-ignited engineAtık otomobil lastiklerinden elde edilen benzin benzeri yakıtın kıvılcımla ateşlemeli bir motorda kullanılmasıArticle361314681475N/AN/A