Altun, ŞehmusZengin, Nurcan2024-08-132024-08-132023-12-15Zengin, N. (2023). Elektrikli mini bir otomobilin aerodinamik performansının sayısal olarak incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/4647Günümüzde petrol türevi yakıtların çoğunlukla kullanıldığı motorlu taşıtların neden olduğu çevre ve hava kirliliğinin azaltılması kapsamında elektrikli taşıtlara olan ilgi artmıştır. Bununla beraber, içten yanmalı motor kullanılan taşıtlarda olduğu gibi elektrikli taşıtlarda da aerodinamik performans tasarım ve güvenlik açısından olduğu gibi taşıt menzilini de etkileyen önemli bir faktör olmaktadır. Dolayısıyla bu araçlarda da aerodinamik performansın incelenmesi ve optimizasyonu taşıt menzilinin artırılması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, kullanımda olan bir elektrikli taşıtın aerodinamik performansı sayısal olarak incelenmiş ve performansın artırılması için yan aynalar ile tekerleklerin optimizasyonu araştırılmıştır. Rüzgâr tünellerinde yapılan deneysel ölçümler yerine, hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile bilgisayar programları kullanarak aerodinamik performansın incelenmesi, zaman ve maliyet açısından avantaj sağlar. Çalışmada taşıtın orijinal boyutları referans alınarak basitleştirilmiş bir taşıt geometrisi 1:1 ölçekte tek boyutta SolidWorks programında oluşturulmuştur. Model ANSYS Fluent yazılımı standart duvar fonksiyonu ve k-epsilon (2 eqn) türbülans modeli şartlarında analiz edilerek sürükleme (CD) ve kaldırma katsayılarındaki (CL) değişim gözlemlenmiştir. Ayrıca, taşıt yüzeyi ve çevresindeki hız ve basınç dağılımları, akım çizgileri ile vektörler incelenmiştir. Yapılan analizlerde, orijinal modele göre CD değerindeki düşüşler, tekerleklerin optimize edilmesi ile %5,2'lik bir azalma ve yan aynaların optimize edilmesi ile %8,9'luk bir azalma sağladığı tespit edilmiştir. Bu iyileştirmeler, yakıt tasarrufu ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak için etkili yöntemlerdir. Sonuç olarak, her iki yaklaşımın da aerodinamik performansı iyileştirmede potansiyele sahip olduğunu göstermektedir.Today, interest in electric vehicles has increased within the scope of reducing environmental and air pollution caused by motor vehicles, in which petroleum-derived fuels are mostly used. However, as in vehicles using internal combustion engines, aerodynamic performance in electric vehicles is an important factor affecting the vehicle range as well as design and safety. Therefore, examining and optimizing the aerodynamic performance of these vehicles is of great importance in terms of increasing the vehicle range. In this study, the aerodynamic performance of an electric vehicle in use was examined numerically and the optimization of side mirrors and wheels was investigated to increase performance. Instead of experimental measurements made in wind tunnels, examining aerodynamic performance using computational fluid dynamics and computer programs provides advantages in terms of time and cost. In the study, a single-dimensional simplified vehicle geometry was formed in the SolidWorks environment at a 1:1 scale, taking the original dimensions of the vehicle as a reference. The model was analyzed in ANSYS Fluent software under standard wall function and k-epsilon (2 eqn) turbulence model conditions and the changes in drag (CD) and lift coefficients (CL) were observed. Additionally, velocity and pressure distributions, streamlines and vectors on the vehicle surface and its surroundings were examined. In the analysis, it was determined that the reduction in CD value compared to the original model was achieved by optimizing the wheels, a 5,2% reduction, and by optimizing the side mirrors, a 8,9% reduction. These improvements are effective ways to achieve fuel economy and sustainability goals. The result shows that both approaches have potential in improving aerodynamic performance.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAerodinamik PerformansANSYS-FluentElektrikli TaşıtlarSürükleme KatsayısıAerodynamic PerformanceElectric VehiclesDrag Coefficient.Elektrikli mini bir otomobilin aerodinamik performansının sayısal olarak incelenmesiNumerical investigation of the aerodynamic performance of a electrified mini carMaster Thesis