Aydın, HüseyinAkyüz, Selim2020-07-142020-07-142019-08-202019-08-20Akyüz, S. (2019). Jeneratör tahrikinde kullanılan ağır hizmet bir dizel motorda oktanolün dizel veya biyodizel kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/2420Bu çalışmada, ülkemizde üretim imkânı fazlaca olan aspir yağından üretilen biyodizelin alternatif yakıt olarak oktanol katkısı ile birlikte bir dizel motor dayanma, performans ve egzoz emisyonları parametreleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla, literatürdeki bilgilerden de faydalanılarak, transesterifikasyon yöntemiyle aspir yağından biyodizel üretilmiştir. Aspir, hem oktanol (OC100) hemde dizel ile karışım oluşturularak (OB50, OD50, B100, ULSD) motorda test edilmiştir. Test yakıtları karşılaştırmalı deneyleri için testle motor devri 1500 d/dk'da sabit tutularak, motor yükü %20 yüke denk gelen 3,6 kw, %40 yüke denk gelen 7,2 kw, %60 yüke denk gelen 10,8 kw yüklerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar aynı deney koşulları için saf biyodizel (B100) olan saf aspir ve saf oktanol (OC100) için tutuşma gecikmesi sürelerinin daha uzun olduğu görülmektedir. Oktanol-biyodizel (OB50) ve Oktanol-dizel (OD50) karışımları için tutuşma gecikmesi süreleri dizel yakıtına benzer olarak gerçekleşmiştir. Oktanol kullanıldığında yanma saf biyodizele göre iyileşmekte olup, özgül yakıt tüketiminde de iyileşmeler görülebilmektedir. En düşük HC değerleri yüksek alev hızları nedeni ile sönme bölgesinin daralması dolayısıyla oktanol içeren yakıtlar olan OB50 yakıtında ve OC100 ile OD50 yakıtı karışımında elde edilmiştir.In this study, the effects of biodiesel produced from safflower oil, which has high production possibilities in our country, as an alternative fuel with using octanol as the additive on combustion, performance and exhaust emission parameters in a diesel engine were investigated. For this purpose, biodiesel was produced from safflower oil by transesterification method. Safflower was blended with octanol by 50% (OB50) and was compared with octanol-diesel blend(OD50), and also with B100, ULSD. For testing fuels comparative tests were carried out at 3.6 kw, corresponding to 20% load, 7.2 kw corresponding to 40% load, 10.8 kw corresponding to 60% load, keeping engine speed constant at 1500 rpm. The results show longer ignition delay times for pure safflower and pure octanol (OC100), pure biodiesel (B100) for the same experimental conditions. Ignition delay times for octanol-biodiesel (OB50) and octanol-diesel (OD50) mixtures were similar to diesel fuel. When octanol is used, combustion is improved compared to pure biodiesel, and specific fuel consumption can also be improved. The lowest HC values were obtained in the OB50 fuel, which is the octanol-containing fuel, and in the mixture of OC100 and OD50 fuel due to the contraction of the extinction zone due to the high flame ve locities.İÇİNDEKİLER ÖZET iv ABSTRACT v ÖNSÖZ vi İÇİNDEKİLER vii SİMGELER VE KISALTMALAR xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Alternatif Yakıtlar 2 1.1.1. Sıvı Yakıtlar 2 1.1.1.1. Alkoller 2 1.1.1.1.1 Oktanol 3 1.1.2. Bitkisel Yağlar 4 2. BİYODİZEL 4 2.1. Biyodizel Özellikleri 5 2.2. Biyodizelin Üretimi 8 2.2.1. Seyreltme 8 2.2.2. Mikroemülsiyon Oluşturma 8 2.2.3. Proliz 8 2.2.4. Transesterifikasyon 9 3. ASPİR 9 3.1. Aspir Çeşitleri 10 3.2. Sanayide İşlenmesi 10 4. LİTERATÜR ARAŞTIRMALARI 11 5. MATERYAL VE YÖNTEM 14 5.1. Deneysel Materyaller 14 5.1.1. Dizel Motor ve Deney Seti 14 5.1.2. Metil Alkol (Metanol) 17 5.1.3. Oktanol 18 5.1.4. Katalizör 18 5.2. Aspir Yağı ve Biyodizel Üretimi 19 5. 3. Deneylerde Kullanılan Yakıtlar ve Karışım Oranları 22 5.4. Yanma Analizi Sistemi ve Hesaplanan Parametler 22 5.4.1.Febris Yanma Analiz Sistemi 22 5.4.2.Motor Performans Parametleri 24 6. DENEYSEL SONUÇLAR 25 6.1. Yanma Parametreleri 25 6.1.1.Silindir Basıncı 25 6.1.2.Isı Salınım Hızı 27 6.1.3.Ortalama Gaz Sıcaklığı 28 6.2. Performans Parametreleri 29 6.2.1.Kütlesel Yakıt Tüketimi 29 6.2.2.Isıl Verim Değişimi 30 6.2.3.Özgül Yakıt Tüketiminin (Bsfc) Yüke Bağlı Olarak Isıl Değişimi 31 6.3. Emisyon Parametreleri 32 6.3.1.Karbonmonoksit (CO) Emisyonları 32 6.3.2.Azot Oksit (NOx) Emisyonları 33 6.3.3.Hidrokarbon (HC) Emisyonları 34 7. SONUÇLAR 36 8. KAYNAKLAR 38 ÖZGEÇMİŞ 43trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-ShareAlike 3.0 United StatesBiyodizelOktanolDizel MotorJeneratörAspirBiodieselOctanolDiesel EngineGeneratorSafflowerJeneratör tahrikinde kullanılan ağır hizmet bir dizel motorda oktanolün dizel veya biyodizel kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılmasıExperimental investigation of the effects of octanol on diesel or biodiesel usage in a heavy duty diesel engine used in generator driveMaster Thesis