Harman, SerhatKaradaşlı, Hatice2019-08-202019-08-202019-07-252019-07-25Karadaşlı, H. (2019). Motivaston temelli kültür turisti tipolojileri: Diyarbakır’a gelen yerli turistler üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/2300Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin demografik özelliklerinin, seyahat alışkanlıklarının ve motivasyonlarının kültür turizmi bağlamında incelenmesi ve bu motivasyonlara dayalı bir tipoloji geliştirilip geliştirilemeyeceğinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu tez çalışmasında, Diyarbakır'a gelen yerli turistler üzerinde verilerin anket formu aracılığıyla toplandığı tarama tipinde bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. 470 turistin katıldığı araştırmadan elde edilen veriler; Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin yarısından fazlasının kadın, büyük çoğunluğunun lisans mezunu olduğu ve çoğunluğunun Diyarbakır’ı daha önce ziyaret etmediklerini göstermektedir. Turistlerin Diyarbakır da konaklama sayıları 1 gecedir. Tez çalışmasında, Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin seyahat motivasyonlarının; Diğer kültürleri tanıma/ Bilgi ve deneyim, rahatlama ve dinlenme, prestij/ statü, destinasyona olan merak duygusu/ ilgi, sosyalleşme/ bireyler arası ilişki kurma isteği ve akraba ve arkadaşları ziyaret etme başlıkları altında değerlendirilebileceği saptanmıştır.This study was carried out to investigate the demographic characteristics, travel habits and motivations of domestic tourists coming to Diyarbakır in the context of cultural tourism and to determine whether a typology based on these motivations could be developed. In this thesis, a field study was conducted on local tourists coming to Diyarbakır, where data were collected through a questionnaire. 470 tourists participated in the study; It shows that more than half of the domestic tourists coming to Diyarbakır are women, the majority of them are undergraduate graduates and the majority have never visited Diyarbakır before. The number of tourists staying in Diyarbakır is 1 night.In this thesis, the travel motivations of local tourists coming to Diyarbakır can be evaluated under the headings as Recognition of other cultures / Knowledge and experience, relaxation and rest, prestige / status, curiosity / interest in destinations, socialization / desire to establish interpersonal relationships and visiting relatives and friendsÖZET ABSTRACT V ÖNSÖZ Vİ İNT HAL RAPORU ÖRNEĞİ Vİİ İÇİNDEKİLER Vİİİ KISATMALAR Xİ ŞEKİLLER Xİİ TABLOLAR Xİİİ GİRİŞ 1 BİRİNCİ BÖLÜM TEZİN NEDENSELLİĞİ VE ÖNEMİ 1.1. TEZİNNEDENSELLİĞİ 3 1.2. TEZİN AMACI 10 1.3. TEZİN ÖNEMİ 13 1.4. TEZİN KAPSAMI 17 1.5. TEZİN PLANI 17 İKİNCİ BÖLÜM KÜLTÜR TURİSTİ KAVRAMI, SEYAHAT MOTİVASYONLARI VE TİPOLOJİLERİ 2.1. KÜLTÜR, KÜLTÜR TURİZMİ VE KÜLTÜR TURİSTİ KAVRAMLARI 20 2.1.1. Kültür Turisti Pazarının Tarihi Gelişimi 24 2.1.2. Kültür Turisti Pazarının Demografik Özellikleri 26 2.1.3. Kültür Turisti Pazarında Seyahat Alışkanlıkları 32 2.2. KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARI 36 2.2.1. Motivasyon Kavramı Ve Motivasyon Teorileri 37 2.2.1.1. İhtiyaçlar Teorisi 41 2.2.1.2. Çevre Teorisi 42 2.2.1.3. Etkileşim Teorisi 43 2.2.1.4. Beklenti Teorisi 44 2.2.2. Turizmde Seyahat Motivasyonları 46 2.2.3. Kültür Turisti Pazarında Seyahat Motivasyonları 55 2.2.4. Kültür turisti pazarında seyahat motivasyonlarına ilişkin yazın taraması 59 2.3. TURİST TİPOLOJ Sİ KAVRAMI 61 2.3.1. Cohen T polojileri 62 2.3.2. Plog Turist Tipolojileri 64 2.3.3. Gallup v Amerikan Expres Tipolojileri 65 2.3.4. Smith’in Tipolojileri 65 2.3.5. Urry’nin Tipolojileri 66 2.3.6. R an’in Tipolojileri 67 2.3.7. Turist Tipolojilerine İlişkin Alan Yazın Taraması 69 2.4. KÜLTÜR TURİSTİ TİPOLOJİLERİ 73 2.4.1. Silberberg Kü tür Turisti Tipolojisi 74 2.4.2. Foo ve Rosetto Kültür Turisti Tipolojisi 74 2.4.3. Hughes Kültür T risti Tipolojisi 75 2.4.4. Mckercher Kültür Turisti Tipolojisi 75 2.4.5. Hausmann Kültür Turisti Tipolojisi 76 2.5. MOTİVASYONUN TURİST TİPOLOJİSİND KULLANIMI 76 2.5.1.Motivasyon Temelli Kültür Turisti Tipolojisi Konusunda Alan Yazın Taranası 78 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM DİYARBAKIR’A GELEN YERLİ TURİSTLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA 3.1. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ 3.1.1. Araştırmanın Modeli 82 3.1.2. Araştırmanın Soruları 83 3.1.3. Evreni ve Örneklemi 83 3.1.4. Veri Toplama Aracı 85 3.1.5. Veri Toplama Süreci 87 3.1.6. Kullanılan Veri Analiz Teknikleri 88 3.2. ARAŞTIRMANIN BULGULARI VE YORUMLAR 89 3.2.1. Katılımcıların Demografik Özelliklerine İl şkin Bulgular 89 3.2.2. Katılımcıların Seyahat Motivasyonlarına İlişkin Bulgular 90 3.2.3. Katılımcıların Seyahat Alışkanlıklarına İlişkin Bulgular 91 3.2.4. Seyahat Motivasyonu Ölçeğine İlişkin Güvenirlik Analizi 96 3.2.5. Seyahat Motivasyonu Ölçeğine İlişkin Faktör Analizi 98 3.2.6. Kümeleme Analizi 103 3.2.7. Demografik Özelliklere Ve Seyahat Alışkanlıklarına İlişkin Katılımcıların Seyahat Motivasyonu Düzeylerinin Karşılaştırılması 107 3.2.7.1. Demografik Özelliklere Göre Katılımcıların Seyahat Motivasyonu Düzeylerinin Karşılaştırılması 107 3.2.7.2. Seyahat Alışkanlıklarına Göre Katılımcıların Seyahat Motivasyonu Düzeylerinin Karşılaştırılması 113 SONUÇ VE ÖNERİLER 123 KAYNAKÇA 129 EKLER 139 ÖZGEÇMİŞ 141trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-ShareAlike 3.0 United StatesKültür TuristiKültür TurizmiSeyahat MotivasyonuTurist TipolojisiCultural TouristsCultural TourismTravel MotivationTourist TypologyMotivaston temelli kültür turisti tipolojileri: Diyarbakır’a gelen yerli turistler üzerine bir araştırmaMotivation based cultural tourist typologies: A research on domestic tourists visiting DiyarbakirMaster Thesis