Aydın, HüseyinÇavgun, Erdal2019-04-112019-04-112019-02-08Çavgun, E. (2019). Çift yakıtlı bir dizel motorda sıkıştırma oranının LPG kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/1955Bu tez çalışması Batman Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (BTÜBAP) tarafından BTÜBAP-2017-Yüksek Lisans-6 nolu proje ile desteklenmiştir.Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte araçların güç performans oranları artmakta buda dizel yakıt kullanım maliyetini arttırırken ayrıca dizel araçların çevre kirliliği sorununu daha da belirgin bir hal almasına sebebiyet vermektedir. Bunun ile birlikte üreticiler dizel yakıtlı motorlarda alternatif yakıtların kullanılması ile ilgili yaptıkları araştırmalar da LPG'nin (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) araçlarda yakıt olarak kullanımını gündeme getirmiştir. LPG'nin temin edilebilme ve depolanma şartlarının kolaylığı, düşük maliyetli olması, egzoz emisyonlarının diğer yakıtlara göre düşük ve olması dizel motorlarında alternatif yakıt olarak kullanımını cazip hale getirmektedir. Yapılan bu çalışmada; saf dizel yakıtı ve %5, %10, %20 ve %40 oranlarında LPG ile karıştırılarak; motor performansı, yanma parametreleri ve egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak karşılaştırılmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları kullanılarak LPG40 yakıtının yanma parametrelerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda; farklı sıkıştırma oranlarında %40 LPG kullanıldığında, sıkıştırma oranı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı ve ısı salınım hızı yükselmiştir. Normal sıkıştırma oranlarında ise; LPG kullanımı artıkça silindir basıncı, ortalama gaz sıcaklığı (MGT) ve ısı salınım hızı (HRR) azalmıştır. Ayrıca farklı sıkıştırma oranları ve farklı dizel+LPG kullanım oranlarında; CO emisyonun farklı LPG kullanımı ve sıkıştırma oranlarının artışına bağlı olarak artmıştır.Nowadays, with the advancement of technology, the power performance rates of the vehicles increase and this increases the cost of diesel fuel usage and also causes the pollution of diesel vehicles to become more obvious. Therefore it, the manufacturers' made research as the use of alternative fuels in diesel fuel engines has been brought to agenda the use of LPG (Liquefied Petroleum Gas) as fuel in vehicles. LPG's availability and storage conditions are easy, low cost, exhaust emissions are low compared to other fuels, making it an attractive alternative to diesel engines. In this study; pure diesel fuel and 5%, 10%, 20% and 40% by mixing with LPG ; engine performance, combustion parameters and their effects on exhaust emissions were compared experimentally. In addition, the effects of LPG40 fuel on combustion parameters were investigated by using different compression ratios. When 40% LPG was used at different compression ratios, the compression pressure, the cylinder pressure, the average gas temperature and the rate of heat release increased. In the made comparison results;. In the normal compression ratios; As LPG usage increased, cylinder pressure, average gas temperature (MGT) and heat release rate (HRR) decreased. In addition, in different compression and diesel + LPG utilization rates; The CO emissions have increased due to the increase in the use of different LPG and compression ratestrinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution 3.0 United StatesAlternatif yakıtEmisyonlarMotor PerformansıDizelLPGAlternative fuelEmissionsEngine PerformanceDieselÇift yakıtlı bir dizel motorda sıkıştırma oranının LPG kullanımına etkilerinin deneysel olarak araştırılmasıInvestigation of the effects of compression ratio on LPG usage in a dual fuel diesel engineMaster Thesis80