Aslan, SinanAkman, Elif2024-08-122024-08-122024-07-25Akman, E. (2024). Tekstil fabrikasında çalışan işçilere verilen eğitimin kas iskelet sistemi rahatsızlıklarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.https://hdl.handle.net/20.500.12402/4629Bu çalışma, tekstil işçilerine verilen eğitimin kas iskelet sistemi rahatsızlıklarına etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Materyal-Metod: Ön test- Son test Kontrol gruplu gerçek deneme modeli olarak planlanan bu çalışmanın evrenin Batman il merkezinde bulunan iki tekstil fabrikasında çalışan işçiler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Mart-Eylül 2023 tarihleri arasında toplanmıştır. Deney grubuna 40, kontrol grubuna 40 tekstil işçisi alınmıştır. Verilerin analizinde sayılar, yüzdeler, ortalama değerler, ki-kare testi, bağımlı gruplarda t testi, bağımsız gruplarda t testi ve ANOVA varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır. Deney grubundaki işçilere araştırmacı tarafından Kas iskelet sistemi rahatsızlıklarını azaltmaya yönelik eğitim programı oluşturulmuştur. Kontrol grubuna herhangi bir girişim yapılmamıştır. Tanıtıcı Anket formu ve Cornell Kas İskelet Sistemi Rahatsızlığı Taraması anket formu, veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Eğitimden 12 hafta sonra deney ve kontrol grubuna son test anketleri dağıtılmıştır. Verilerin analizinde, sayılar, yüzdeler, ortalama değerler, ki-kare testi, bağımlı gruplarda t testi, bağımsız gruplarda t testi ve ANOVA varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın yürütülmesi için Batman Üniversite Etik Kurul’unda etik onayı ve tekstil fabrikalarında kurum izni alınmıştır. 12 haftalık bir araştırma sürecinde, egzersiz ve eğitim müdahalesi alan deney grubunda yapılan değerlendirmeler sonucunda, Cornell Kas İskelet Sistemi Rahatsızlığı Ölçeği' nde boyun, sağ omuz, sol omuz, sırt, sağ kol, sol kol, bel, kalça, sağ diz, sol diz, sağ ayak ve sol ayak bölgelerindeki toplam puanlar, başlangıçtaki testlerle karşılaştırıldığında belirgin şekilde düşük bulunmuştur. İki test arasındaki puan istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Kontrol grubunda ise boyun, sağ omuz, sol omuz, sırt, sağ kol, bel, sağ önkol, sol önkol, kalça, sağ diz, sol diz, sağ bacak, sol bacak, sol ayak bölgelerinde toplam puanı istatistiksel açıdan ön test puan ortalamalarına göre belirgin şekilde yüksek bulunmuştur. Deney grubunun son test puan ortalaması ön test puan ortalamasına göre daha düşük bulunmuştur. Kontrol grubunun son test puan ortalaması ön test puan ortalamasına göre daha yüksek bulunmuştur. Bu sonuçlar verilen eğitimin deney ve kontrol grubu için anlamlı olduğunu gösterir. Deney Egzersiz programına deney grubundaki katılımcıların yeterince uyum sağlamamasına rağmen, kas iskelet sistemi sağlığı üzerinde olumlu bir etki gözlemlendi. Çalışma sonuçları, tekstil fabrikası çalışanlarına yönelik uygulanan egzersiz ve ergonomik eğitim programının, çalışanların kas iskelet sistemi sağlığını pozitif yönde etkilediğini göstermiştir.This study was conducted to determine the training given to textile malfunctions for muscle tissue system disorders. Material-method: Pre-test - Post-test This module, planned as a real trial model with a control group, consists of jobs working in two textile factories located in the city center of Batman. The data of the study was collected between March and September 2023. 40 textile workers were included in the experimental group and 40 textile workers in the control group. Number, percentage, mean, chi-square, t test in dependent groups, t test in independent groups, ANOVA analysis of variance will be used in the analysis of the data. A training program was created by the researcher for the workers in the experimental group to reduce musculoskeletal disorders. No intervention was made to the control group. Introductory Survey form and Cornell Musculoskeletal Disorder Screening survey form were used as data collection tools. Post-test surveys were distributed to the experimental and control groups 12 weeks after the training. Number, percentage, mean, chi-square, t test in dependent groups, t test in independent groups, and ANOVA analysis of variance were used in the analysis of the data. To conduct the study, ethical approval was obtained from the Batman University Ethics Committee and institutional permission was obtained from the textile factories. At the end of 12 weeks in the experimental group where exercise and education intervention was applied, the total score of the Cornell Musculoskeletal Disorder Scale in the neck, right shoulder, left shoulder, back, right arm, left arm, waist, hip, right knee, left knee, right foot, left foot regions was achieved. It was found to be statistically significantly lower than the pretest score averages. In the control group, the total scores in the neck, right shoulder, left shoulder, back, right arm, waist, right forearm, left forearm, hip, right knee, left knee, right leg, left leg, left foot regions were statistically compared to the pre-test score averages. was found to be significantly high. The post-test mean score of the experimental group was found to be lower than the pre-test mean score. The post-test mean score of the control group was found to be higher than the pre-test mean score. These results show that the training provided is meaningful for the experimental and control groups. Although the compliance of the participants in the experimental group with the exercise program was not high, it was observed that it had a positive effect on the health of the musculoskeletal system. According to the results of the data obtained from the study, it has been shown that the exercise and ergonomic training program given to textile factory workers positively affects the musculoskeletal health of factory workers.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAğrıEgzersizEğitimKas İskelet Sistemi RahatsızlıklarıExerciseMusculoskeletal DisordersPainTrainingTekstil fabrikasında çalışan işçilere verilen eğitimin kas iskelet sistemi rahatsızlıklarına etkisiTraining provided to workers working in textile factories effect on muscle skeletal system disordersMaster Thesis