Bal peteği sandviç kompozitlerde darbe testi sonrası basma davranışlarının incelenmesi
Citation
Taşkesen, İ. H. (2020). Bal peteği sandviç kompozitlerde darbe testi sonrası basma davranışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Batman.Abstract
Bal peteği sandviç yapılar kompozit malzemeler içinde çok büyük bir öneme sahiptir. Bal peteği
sandviç kompozit malzemeler yüksek mukavemet, dayanıklılık, hafiflik ve enerji absorbe etme gibi
mekanik özelliklere sahiptir. Bal peteği sandviç kompozit malzemeler özellikle inşaat, otomotiv,
havacılık ve uzay uygulamalarında sıkla tercih edilmektedir. Uygulama alanlarında hayati öneme sahip
olması sebebiyle bal peteği sandviç kompozitlerin mukavemetleri, mekanik davranış ve özelliklerinin
belirlenmesi gerekmektedir. Bal peteği sandviç kompozit malzemelerin mekanik davranışlarının karbon
fiber takviyeli plakalarla tespit edilmesi planlanmaktadır. Karbon fiber takviyeli kompozit malzemeler ise
havacılık ve savunma sanayinde önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle karbon fiber takviyeli bal peteği
sandviç kompozit malzemelerin özelliklerini belirlemek için birçok statik ve mekanik deneyler çekme,
basma, darbe, eğme ve yorulma gibi testler yapılmaktadır. Amaç bal peteği sandviç kompozit
malzemelerin genel özeliklerinin tespit edilmesi, geliştirilmesi ve arttırılmasıdır.
Gerçekleştirilen bu çalışmada genel olarak karbon fiber takviyeli bal peteği sandviç kompozit
malzemelerin darbe testi sonrası basma davranışları deneysel olarak incelenmiştir. Çalışmada Al 3003
Alüminyum alaşımı bal peteği hücreler ile karbon fiber yüzey malzemelerine sahip numuneler
kullanılmıştır. Yüzey malzemeleri ile hücreler arasındaki bağlantı 3M Scotch-Weld marka DP 460 model
epoksi esaslı yapıştırıcı ile sağlanmıştır. Deney numunelerinin tamamının uzunluğu ve genişliği 80 mm x
80 mm ölçülerinde hazırlanmıştır. Bal peteği üç farklı hücre yüksekliği 10 mm, 15 mm ve 20 mm
değerlerinde hazırlanmıştır. Karbon fiber yüzey malzemeleri(alt ve üst) 1 mm kalınlığında hazırlanmıştır.
Deney numuneleri verilen standartlarda üretilmiştir. Deney numuneleri üretilme işleminden sonra düşük
hızlı darbe testi, açılı düşük hızlı darbe, basma testi, darbe testi sonrası basma testleri uygulanmış ve bazı
numuneler hasarsız bırakılmıştır. Darbe deneyleri Instron Dynatup 9250 darbe test cihazıyla yapılmıştır.
Instron Dynatup 9250 test cihazı ile numunelere üç farklı düşük hızda 2.5 joule, 5 joule ve 7.5 joule darbe
enerji parametrelerinde ağırlık düşürme testleri yapılmıştır. Düşük hızlı darbe testleri deney numunelerine
üç farklı 0°, 15° ve 30° çarpma açılarında ağırlık düşürme testi uygulanmıştır. Açılı çarpmalardaki ağırlık
düşürme darbe testlerinin yapılabilmesi için özel bir destek aparatı üretilmştir. Darbe testi ile ön hasar
verilmiş numuneler ile hasarsız numuneler, darbe ön hasarınıın darbe mukavemetindeki düşüşe ve
mekanik davranışlarına etkisini incelemek amacıyla basma testine maruz bırakılmıştır. Basma testleri
Shimadzu Universal test cihazı ile 250 kN yük hücresi uygulanarak, ilerleme hızı 1 mm/dak seçilmiştir.
Darbe ve Basma testleri sonucunda karbon fiber takviyeli bal peteği sandviç kompozit malzemelerde veya numunelerde meydana gelen mukavemet değişimleri, mekanik davranıışlar, hasarsız ve hasarlı numuneler
gözlemlenip deneysel olarak incelenmiştir.
Çalışmada gerçekleştirilen deneyler sonucunda ortaya çıkan grafik, fotoğraf ve tablolarla ilgili
değerlendirmeler yapılmıştır. Tüm çalışmalar deneysel olarak uygulanmış ve değerlendirilmiştir. Honeycomb sandwich structures are of great importance in composite materials. Honeycomb
sandwich composite materials have mechanical properties such as high strength, durability, lightness and
energy absorption. Honeycomb sandwich composite materials are frequently preferred in construction,
automotive, aerospace and space applications. Due to its vital importance in the application areas, the
strength, mechanical behavior and properties of honeycomb sandwich composites must be determined. It
is planned to determine the mechanical behavior of honeycomb sandwich composite materials with
carbon fiber reinforced plates. Carbon fiber reinforced composite materials play an important role in the
aviation and defense industries. Therefore, in order to determine the properties of carbon fiber reinforced
honeycomb sandwich composite materials, many static and mechanical tests are carried out such as
pulling, pressing, impact, bending and fatigue. The aim is to identify, develop and increase the general
properties of honeycomb sandwich composite materials.
In this study, the compression behavior of carbon fiber reinforced honeycomb sandwich
composite materials after impact testing was investigated experimentally. Al 3003 Aluminum alloy
honeycomb cells and samples with carbon fiber surface materials were used in the study. The connection
between the surface materials and the cells was provided by 3M Scotch-Weld brand DP 460 epoxy based
adhesive. The length and width of all test specimens were prepared in the dimensions of 80 mm x 80 mm.
Honeycomb is prepared in three different cell heights of 10 mm, 15 mm and 20 mm. Carbon fiber surface
materials (bottom and top) are prepared in 1mm thickness. Experimental samples are produced in the
given standards. After the test samples were produced, low speed impact test, angled low speed impact,
compression test, compression tests after impact test were applied and some samples were left
undamaged. Impact experiments were done with the Instron Dynatup 9250 impact tester. With the Instron
Dynatup 9250 tester, weight reduction tests were performed on the samples in three different low speed
2.5 joules, 5 joules and 7.5 joules impact energy parameters. Low speed impact tests were applied to the
test samples at three different angles of impact at 0°, 15 ° and 30 °. A special support device has been
produced to perform weight reduction impact tests in angular impacts. Samples pre-damaged with impact
test and undamaged samples were subjected to compression testing to examine the impact of impact predamage on the impact strength and mechanical behavior. Compression tests With the Shimadzu Universal
tester, a 250 kN load cell was applied and the feed rate was selected at 1 mm / min. As a result of impact
and compression tests, carbon fiber reinforced honeycomb sandwich composite materials or resistance changes, mechanical behaviors, undamaged and damaged samples were observed and experimentally
examined.
Evaluations regarding the graphics, photographs and tables resulting from the experiments carried
out in the study were made. All studies were experimentally applied and evaluated.
The following license files are associated with this item: