Yazar "Elhalaf, Sadullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Abdu’r-rezak Mustâfâ El-antakî’nin ve Ravdatü’l hakâik adlı eseri (İnceleme ve tahkik)(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-09) Elhalaf, Sadullah; Maral, CüneytBilim adamları, eski ve modern çağlarda Arapça ve onunla ilgili ilimler üzerine çalışmaya özen göstermişlerdir. Arap dilini, dil bilimleri ve anlam bilimleri olarak sınıflandırmışlardır. Arapça dilinin, şiir, nesir, nahiv ve sarf, gibi alanlarda zengin olması ve diğer ilimlerle sıkı ilişkisi bulunması, içeriğinin çeşitlenmesine sebep olmuştur. Bu da bu alana yönelenlere belirli alanlarda ihtisaslaşma düzeyinde çaba sarfetme fırsatı sunmuştur. Nitekim cümle dizaynını esas alan nahiv ilmi ile ilgili zengin içerikli eserlerin önemli bir yekuna ulaşması âlimleri bu ilmin belirli başlıklarını konu edinen eserlere yöneltmiştir. Edatlarla ilgili müstakil çalışmalar bu bağlamdaki çalışmalara örneklik teşkil etmektedir. Edatların tümünü ele alan eserlerin yanı sıra hususi olarak bazı edatları konu edinen eserlerde telif edilmiştir. “el-Lamat” başlığıyla sunulan ve elif ile lamı konu edinen eserler de bahsi geçen tarzda telif edilen eserlerdir. Öyle ki bu telif türü münferit düzeyde kalmayıp geleneksel bir yapıya bürünmüş çeşitli dönemlerde te’lif edilmiştir. Bu çalışmada söz konusu geleneğin bir parçası olan Abdu’r-Rezzâk Mustâfâ el-Antakî’nin “Ravdatü’l Hadâik” adlı eseri ele alınmıştır. Çalışma tahkik ve inceleme tarzında olup el-lamat literatüründe önemli bir yere sahip olan söz konusu eserin tozlu raflardan çıkarılıp Arap dili alanında çalışma yapanların istifadesine sunmayı hedeflemktedir. Çalışma bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde konun amacı, kapsamı ve önemi aktarılmıştır. Birinci bölümde nshvin tsrihsel seyri özetle aktarılmış el-lamât literatürü hakkında bilgiler aktarılmıştır. Ardından müellifin yaşadığ dönem kısaca aktarılmış, hayatı ve eserleri hakkında bilgiler sunulmuştur. Müellifin telif yöntemi eserde takip ettiği metot, irdelenmiştir. Ayrıca tahkikte izlenen yol da bu bölümde dile getirlmiştir. Sonuç başlığında elede edilen bulgular sıralanmıştır. İkinci bölümde ise eser çeşitli nüshalar eşliğinde tahkik edilmiştir.