Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı, Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Doğu Anadolu Bölgesinin Malatya iline bağlı, Hekimhan ilçesinin Başak Mahallesindeki müzik kültürü ve gündelik hayattaki yeri
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-10-09) Akkaya, Hüseyin; Cebe, Rohat
    Bu tez çalışması, Malatya ilinin Hekimhan ilçesinin günümüz adıyla Başak mahallesi eski adıyla Basak köyü halkının kendilerine özgü ürettikleri müzik eserlerini, ağıtlarını ve müziği hayatlarının bir parçası olarak nasıl kullandıklarını gün yüzüne çıkartmak amacıyla hazırlanmıştır. Müzik kültürümüzün yok olmaya başladığı, kültür miraslarımızın unutulmaya yüz tuttuğu günümüzde, konu alınan köyün ve köy halkının bu duruma direnç göstererek müzik mirasını nesiller boyunca aktarma çabası, insanları bir araya toplamak için müziği bir iletişim aracı olarak kullanması ender rastlanan durumlardan biridir. Konusu geçen bu köy, kurulduğu dönemlerde yol baskınların arasında kaldığı için ‘‘Basak’’ olarak anılmaya başlanmıştır. Geçmişte yaşayan insanların gördüğü zulüm ve eziyetleri konu alan ağıtların ve türkülerin haricinde, köy halkı müziği dini inanışlarında, kız istemelerinde, düğünlerinde, çocuk oyunlarında, kış yarısı adını verdikleri oyunlarda kısacası hayatlarının her alanlarında kullanmışlardır.
  • Öğe
    Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki dom topluluklarının kültürel müzik yaşantısı
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-10-09) Toy, Süleyman; Kaya, İlhami
    Anadolu tarih boyunca çeşitli medeniyetlere ve topluluklara ev sahipliği yapmıştır. Her bir bölgesindeki kültürel birikimin harmoniye dönüştüğü ve bunların ilmek ilmek işlendiği bu kadim toprakların, kültürel farklılıklarının yıllar içinde ortak dil bağlamında imgelendiğini etkileşimli çeşitlemelerde görmek mümkündür. Bu araştırmada Hindistan’dan göç edip Anadolu’ya yerleşen Dom topluluklarının, göç yollarındaki tarihsel süreçleri, kimliksel ilişkinlikleri, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde birlikte yaşadıkları topluluklarla olan etkileşimleri, kültürel bağları, müziğin sosyal yaşantılarındaki yeri, sanatsal açıdan üretimleri, usta-çırak ilişkisine dayanan müzik kültürleri ve gelişimleri elde edilen veriler ışığında dil, kimlik ve kültür bağlamında incelenmiştir. Mardin, Bismil ve Batman bölgeleriyle sınırlandırılan bu çalışmada, bölgede yaşamış olan ve günümüzde yaşayan önemli icracıların eser örnekleri notalandırılıp analiz edilmiştir. İcracılar tarafından kullanılan enstrümanlar, yapısal özellikleri ve icrasal örnekleriyle işlenmiştir. Tüm bu çalışmalar notalandırılarak sunulmuştur.
  • Öğe
    Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve müzik bağlamında kadın portreleri olarak Müzeyyen Senar ve Ayşe Şan
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-10-09) Petekbaşı Korkut, Zahide; Cebe, Rohat
    Bu tez çalışmasında Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve müzik bağlamında kadın müzisyenler incelenecektir. Örneklem olarak farklı toplumsal dokulardan çıkan Müzeyyen Senar ve Ayşe Şan ele alınacaktır. Söz konusu kadın müzisyenlerin yaşantıları incelenerek; “Toplumsal Cinsiyet Olarak Kadın ve Müzik İlişkisi”, “Müzikte Toplumsal Cinsiyet”, “Müzeyyen Senar’ın Hayatı, Okuduğu Eserler, Türk Müziği İçin Önemi”, Ayşe Şan’ın Hayatı, Okuduğu Eserler, Şarkıların İçeriği, Kürt Müziği İçin Önemi” başlıkları esas alınarak ilerlenecektir. Bu çalışma söz konusu kadın müzisyen portrelerinin erkek egemen sanat ortamında kendilerini var etme mücadelelerini ve kadın olarak toplumsal rollerle yaşadıkları çatışmaları da görünür kılmayı amaçlayacaktır. Simone De Beauvoir’ın “Kadın doğulmaz, kadın olunur.” veciz sözünde belirttiği üzere, toplumsal cinsiyetin XX, XY kromozomları ile açıklanamayacağı; genlerle, kültürle aktarılan davranışların toplumsal cinsiyetin esas kaynağı olduğu vurgulanacaktır. Kadının toplum içindeki yerini, yaşayışını, yapabileceklerinin sınırını, davranış modelini belirleyen kalıpların, cinsiyetin çerçevesini de çizdiği konusu Müzeyyen Senar ve Ayşe Şan gibi, bu kalıplarla karşı karşıya kalmış iki önemli müzik şahsiyetinin yaşamları üzerinden anlatılacaktır. Onların, belirlenmiş sosyal rolleri ile içlerindeki müzik aşkının sürekli çatıştığı anlatılacaktır.