Teknoloji Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği Bölümü, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Mathematical model of a sorting machine(Tarım Makinaları Derneği, 2014-06-01) Ercan, Umut; Mutlu, Hüseyin; Akçalı, İbrahim DenizÖğe Daimi ve sıkıştırılamaz boru akışında giriş uzunluğunun sayısal analizi(Batman Üniversitesi, 2018-12-27) Düz, HasanDairesel boru akışlarında, viskoz etkiler sonucu boru girişinden itibaren akış önce gelişir ve sonra tam gelişmiş akış olur. Kayma gerilmesi, hız profili ve türbülans akış istatistikleri gibi akış özellikleri gelişen akışta değişirken tam gelişmiş akışta ise bunlar değişmez olur. Bu nedenle tam gelişmiş boru akışları çeşitli ampirik bağıntılarla çözüm bulurken gelişen boru akışları hala tam olarak çözülebilmiş değildir. Boru girişinden itibaren tam gelişmiş akış oluşuncaya kadar ölçülen mesafeye giriş uzunluğu denir. Özellikle ısıtma ve soğutma gibi kısa borulu ısı transfer işlemlerinde giriş uzunluğunun bilinmesi basınç kayıplarının hesaplanması için oldukça önemlidir. Bu nedenle bu çalışmada daimi ve borulu su akışlarında giriş uzunluğu, farklı boru çapı, pürüzlülüklerinde ve 2000- 25000 aralığındaki Reynolds sayılarında sayısal çözümle araştırılmıştır. Analizler sonucunda boyutsuz giriş uzunluğu için sayısal verilerle uyumlu sayısal bir bağıntı önerilmiştir.Öğe Effects of thermal barrier coating on the performance and combustion characteristics of a diesel engine fueled with biodiesel produced from waste frying cottonseed oil and ultra-low sulfur diesel(Taylor & Francis, 2016-09-01) Aydın, Selman; Sayın, Cenk; Altun, Şehmus; Aydın, HüseyinIn this study, the top surfaces of piston and valves of a four-strokes and direct-injection diesel engine have been coated—with no change in the compression ratio—with a 100 μm of NiCrAl lining layer via plasma spray method and this layer has later been coated with main coating material with a mixture of 88% of ZrO 2 , 4% of MgO and 8% of Al 2 O 3 (400 μm). Then, after the engine-coating process, ultra-low sulfur diesel (ULSD) as base fuels and its blend with used frying cottonseed oil derived biodiesel in proportion of 20%, volumetrically, have been tested in the coated engine and data of combustion and performance characteristics on full load and at different speeds have been noted. The results, which were compared with those obtained by uncoated-engine operation, showed that thermal efficiency increased, and engine noise reduced. Cylinder gas pressure values obtained from the diesel engine which has been coated with thermal barriers have been found to be somewhat higher than those of the uncoated-engine. Also, maximum pressure values measured in both engines and under the same experimental conditions through the use of test fuel have been obtained after TDC. Moreover, heat release rate and heat release have occurred earlier in the coated-engine. NOx emissions were increased while CO and HC emissions were remained almost the same with a little bit decrease.Öğe Adıyaman ilinde yatay düzleme gelen global güneş ışınım değerlerinin ampirik modeller ile geliştirilmesi(Fırat Üniversitesi, 2017-01-30) Kallioğlu, Mehmet Ali; Ercan, Umut; Avcı, Ali Serkan; Karakaya, Hakan; Durmuş, AylaGüneş enerjisi potansiyelini tahmin etmek ve etkili kullanımı için farklı iklim coğrafyalarında çeşitli modeller türetilmiştir. Ancak bu modellerin mutlak ve kararlı sonuçlar vermesi bakımından bölgesel formda oluşturulmalıdır. Bu çalışmanın amacında Türkiye’nin Güneydoğusunda yer alan Adıyaman ilinin global güneş ışınımı incelenmiştir. Mevcut literatürde kabul görmüş beş ayrı coğrafi konuma ait modeller bölge için denetlenmiş ve uygunluğu istatiksel olarak araştırılmıştır. Bölgenin salt ışınım sonuçlarına sahip olması için Elektrik İşleri Etüt İdaresi’nin (EİE 1985-2015) sayfasından alınan değerlerle bölgeye özgün beş farklı (lineer, polinom, logaritmik, üssel ve üstel) model geliştirilmiştir. Geliştirilen model sonuçlarıyla Adıyaman şehrinin ortalama güneş ışınımını tahmin edilerek ampirik a, b ve c katsayıları hesaplanmıştır. Modellerden bulunan bu sonuçların, mevcut eldeki meteorolojik değerlerle korelasyonlarının uyumlu olduğu görülmüştür. Sonuçları istatistiksel mukayese yöntemleri bağıl hata yüzdesi (e), belirlilik katsayısı (R²), ortalama yüzde hata (MPE), ortalama mutlak hata yüzdesi (MAPE), bağıl hata karesi (SSRE), bağıl standart hata (RSE), ortalama sapma hatası (MBE), karekök hatası (RMSE) ve t-istatistik (t-sat) ile olmak üzere dokuz farklı istatistik yöntemi ile karşılaştırılmıştır. İstatistiksel hata sonuçlarına göre H/Ho=-1,1463(S/So)^2+2,0327(S/So)-0,3164 polinom bağıntısı elde edilmiş ve bu bağıntıdan R2 (% 99.31), MBE ( 21,48), RMSE (155,78), t-stat (0,4618) değerleri ile Adıyaman için yatay düzleme gelen global güneş ışınımın tahmininde kararlı ve makul yaklaşım elde edilmiştir.Öğe Seramik kaplı bir dizel motorunda biyodizel kullanımının emisyon parametrelerine etkisinin deneysel olarak araştırılması(Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2015) Aydın, Hüseyin; Sayın, Cenk; Aydın, Selman; İşcan, Bahattin; Işık, Mehmet ZerakkiBu çalışmada, dört silindirli, dört zamanlı bir dizel motor plazma sprey yöntemi ile 100 μm NiCrAl astar tabaka ve bu tabakanın üzerine 400 μm olmak üzere ZrO2 , %4 MgO ve %8 Al2O3 ana kaplama malzemesi ile kaplanmıştır. Bu motorda, seramik kaplama yönteminin yanma ve emisyon parametreleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Deneysel çalışmalarda kullanılmak üzere pamuk yağı kökenli atık kızartma yağından üretilen biyodizel, dizel yakıtı ile %20 ve %50 oranında karıştırılarak sırası ile (B20) ve (B50) yakıtları oluşturulmuştur. Bu yakıtlar ile normal dizel (D2) yakıtı motor testlerinde kullanılmıştır. Deneyler kısmi yükte olmak üzere emisyon değerleri için 1200, 1500, 1800, 2100 ve 2400 dev/dk’da gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma sırası ile D2, B20 ve B50 yakıtları ile önce kaplanmamış motorla egzoz emisyonları değerleri alınmıştır. Çalışma boyunca elde edilen sonuçlar ve belirgin avantajlar burada sunulmuşturÖğe Biyogaz üretiminde kullanılabilen materyaller ve biyogazın kullanım alanları(Batman Üniversitesi, 2017) Deviren, Halis; İlkılıç, Cumali; Aydın, SelmanGünümüzde güneş, rüzgar ve biyokütle gibi alternatif enerji kaynaklarının kullanımı günden güne artarak devam etmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada, biyogaz üretmek için kullanılabilen materyaller ve biyogazın kullanım alanları araştırılmıştır. İnsanların enerji ihtiyacı gelişen teknoloji ve büyüyen nüfus ile birlikte dünyada her yıl artmaktadır. Dünyada fosil yakıt rezervlerinin bitme noktasına ulaşması, üretim maliyetlerinin artması ve küresel ısınma nedeniyle, insanlığın alternatif enerji kaynaklarına yönelmesi zorunluluk haline gelmiştir. Yenilenebilir enerji kaynaklarından biri de biyokütleden elde edilen biyogazdır. Yenilenebilir bir enerji olan biyogaz, biyokütlenin havasız ortamda çeşitli bakteri gruplarının ortak faaliyetleri sonucunda çürütülmesi esnasında ortaya çıkan ve ağırlıklı olarak metan ve karbondioksit içeren bir gazdır. Biyogaz üretebilmek için; hayvansal atıklar, bitkisel atıklar, organik evsel katı atıklar vb. kullanılabilmektedir. Biyogaz elektrik enerjisi ve ısı enerjisi üretmek için kullanılabilmektedir.Öğe Batman ili enerji profilinin araştırılması(Batman Üniversitesi, 2017) Durmuş, Ayla; Ercan, Umut; Avcı, Ali Serkan; Kallioğlu, Mehmet Ali; Karakaya, HakanGünümüzde enerji ihtiyacının, giderek artan nüfus, sanayileşme, kentleşme ve gelişen teknolojilere bağlı olarak hızlı bir şekilde artması ve bu ihtiyacın üretiminde ve tüketiminde yaşanan sıkıntılar, enerji kaynaklarının verimli ve doğru kullanımının önemini bir kez daha göstermiştir. Bu nedenle Ülkemizde bulunan enerji kaynakları potansiyelinin bilinmesi ve etkin kullanılabilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu çalışma ile Türkiye’nin en önemli enerji potansiyeline sahip bölgelerinden biri olan Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Batman ili enerji profili araştırılmıştır. Batman ili denilince yenilebilir enerji kaynaklarından güneş, rüzgâr, biyokütle, jeotermal enerji kaynakları ile yenilenemez enerji kaynakları fosil enerji kaynakları ve doğalgaz aklımıza gelmektedirÖğe Impact of excess roughness on power consumption in pipe flows(Batman Üniversitesi, 2017) Düz, HasanIn this study, the effect of excess surface roughness on pump power consumption was investigated for water pipe flows. In fluid distribution systems, the impurities adhering to flow wall or the wall corrosion cause the flow surface being more roughly and as a consequent cause to more frictional drag. Here, an experimental study was carried out with water flows inside aluminium, copper, steel and galvanized pipes which are detached directly from the aging fluid distribution assemblings. Roughness heights of these dated pipes was measured by experimental way. The measured roughness heights were compared with new manufacture values, the dated pipes was found more roughly. An energy consumption analysis was carried out for one meter of pipe flow for the Reynolds number between 15000 < Re < 150000. Determinations showed that the friction existed due to excess surface roughness caused the pump power consumption to increase and cost also, especially at high Reynolds number about Re > 105Öğe Batman şehir merkezinde hava kirliliği ve kontrolü(Batman Üniversitesi, 2017) Adin, Hamit; Yaşar, Fevzi; Altun, Şehmus; İşcan, BahattinBu çalışmada yapılan analizler, geçmiş yılların verileri ve en önemli atmosferik hava kirliliği bileşenlerinin ölçüm değerleri kullanılarak Batman şehir merkezindeki hava kirliliği kalite indekslerine göre araştırılmıştır. Batman şehir merkezide, hava kirliliği oluşturan temel bileşenlerden olan kükürtdioksit(SO2) ve partikül maddeler (PM) 2006-2011 yılları için incelenmiştir. Ölçülen değerler, Hava Kalitesi Kontrol Yönetmeliği (HKKY) ve Avrupa Birliğinin (AB) belirlediği sınır değerlere göre kıyaslanmıştır. Buna göre, Batman şehir merkezindeki hava kirliliği sınır değerleri HKKY değerlerinin altında kalmış fakat AB’nin belirlediği sınır değerlerin üstünde kalmıştır. Sonuç olarak, Batman şehir merkezinde düzenli hava kalitesi ölçümleri yapılmamakta olup, yerel bir çevre komitesinin oluşturulması, hava kirliliğinin önlenmesinde gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. Alınması gereken tedbirler ayrıca sıralanmıştır.Öğe Farklı tozlarla yanma odası yüzeyleri termal yalıtılmış bir dizel motorunda biyoyakıt kullanımının yalıtım malzemesi ve motor parçaları üzerindeki etkileri(Batman Üniversitesi, 2016) Aydın, Selman; Sayın, Cenk; Kılıç, MusaBu çalışmada, plazma püskürtme yöntemiyle farklı tozlarla yanma odası yüzeyi yalıtılmış bir dizel motorunda, uzun bir çalışmadan sonra kaplama tabakasının mikroyapı analizi ve çalışma performansına etkileri incelenmiştir. İlk önce motorun yanma odasına bakan piston ve supaplarının alın yüzeyleri, motorun sıkıştırma oranı değişmeyecek şekilde, plazma sprey yöntemi ile 100 μm kadar NiCrAl astar tabaka ve bu tabakanın üzerine 400 μm olmak üzere %88 ZrO2, %4 MgO ve %8 Al2O3 ana kaplama malzemesi ile kaplanmıştır. Daha sonra yalıtılmış bu dizel motorda 1800 d/d’da ve biyoyakıt ile uzun süre çalıştırılarak biyoyakıtın motor parçaları ve termal bariyerle kaplanmış malzeme üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma sonucunda, yanma odası parçalarının plazma püskürtme yöntemi ile kaplanabilirliği, piston ve supapların verimliliğini arttırabildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, makroyapı ve SEM (Taramalı Elektron Mikroskobu) incelemeleri sonucunda tabakalar arası bağlanmanın iyi bir şekilde gerçekleştiği, kaplama tabakasında hiçbir gözenek ve çatlak gibi süreksizlerin oluşmadığı görülmüştür.