Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 2 / 2
  • Öğe
    Investigation of mechanical characteristics of GFRP composites produced from chopped glass fber and application of taguchi methods to turning operations
    (SpringerLink, 2020-04-08) Çelik, Yahya Hışman; Türkan, Cihat
    Glass fber-reinforced plastic (GFRP) composites take place in engineering materials owing to their low-weight and high-mechanical properties. In some cases, they need to be shaped by machining before using in industrial applications. However, when these composites are machined, many problems such as bad surface quality, rapid tool wear are encountered. Therefore, optimization of cutting parameters is essential to eliminate or minimize these problems. In this study, GFRP composites were produced by combining polyester matrix material with glass fbers (GF) having 6 mm, 6–12 mm, 12 mm fber length, and 20%, 25%, 30% fber ratio by weight. The tensile strengths of these composites were investigated. Turning tests were also performed with cutting speeds of 40, 80, and 120 m/min, feed rates of 0.1, 0.2 and 0.3 mm/rev, and depth of cut of 1, 2, and 3 mm, according to Taguchi L27 standard orthogonal array method. The efect of fber length and ratio, and cutting parameters on cutting forces and surface roughness were analyzed. As a result of the experiments, it was observed that the reinforced polymer matrix with GF provide to increase the tensile strength. The highest tensile strength was obtained as 55.95 MPa from the composite having a fber length of 12 mm and a fber ratio of 25%. Besides, the feed rate was determined as the most efective parameter among the all parameters on both cutting force and surface roughness. Therefore, the feed rate should be chosen low for lower cutting force and surface roughness values.
  • Öğe
    Cam ve karbon elyaf takviyeli kompozitlerde elyaf cinsinin, yükün, kayma hızı ve mesafesinin abrasiv aşınmaya etkisi
    (Gazi Üniversitesi, 2019-12-01) Çelik, Yahya Hışman; Demir, Mehmet Emin; Kılıçkap, Erol
    Günümüzde, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozitler birçok mühendislik alanında geniş bir uygulama alanına sahiptir. Bu çalışmada, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozit çubukların kuru kayma koşullarındaki abrasiv aşınmaları gerçekleştirilmiştir. Pin on disk cihazında gerçekleştirilen deneylerde elyaf türünün, uygulanan yükün(5, 10 ve 15 N): kayma hızının(0,4; 0,6 ve 0,8 m/s) ve kayma mesafesinin(250, 500 ve 750 m) kompozitlerin tribolojik davranışlarına etkisi araştırılmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde cam elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısının karbon elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısından daha düşük çıktığı belirlenmiştir. Aşınmaya bağlı kütle kayıplarında, bütün koşullar için cam elyafta kütle kaybının daha az olduğu görülmüştür. Artan yük, kayma hızı ve mesafesinin kütle kaybını arttırdığı tespit edilmiştir. Karbon ve cam elyaf takviyeli kompozitlerde en yüksek kütle kayıpları, 15 N yük, 0.8 m/s kayma hızı ve 750 m kayma mesafesinin uygulandığı durumlarda gerçekleşmiştir.