Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Batman şehir merkezinde hava kirliliği ve kontrolü
    (Batman Üniversitesi, 2017) Adin, Hamit; Yaşar, Fevzi; Altun, Şehmus; İşcan, Bahattin
    Bu çalışmada yapılan analizler, geçmiş yılların verileri ve en önemli atmosferik hava kirliliği bileşenlerinin ölçüm değerleri kullanılarak Batman şehir merkezindeki hava kirliliği kalite indekslerine göre araştırılmıştır. Batman şehir merkezide, hava kirliliği oluşturan temel bileşenlerden olan kükürtdioksit(SO2) ve partikül maddeler (PM) 2006-2011 yılları için incelenmiştir. Ölçülen değerler, Hava Kalitesi Kontrol Yönetmeliği (HKKY) ve Avrupa Birliğinin (AB) belirlediği sınır değerlere göre kıyaslanmıştır. Buna göre, Batman şehir merkezindeki hava kirliliği sınır değerleri HKKY değerlerinin altında kalmış fakat AB’nin belirlediği sınır değerlerin üstünde kalmıştır. Sonuç olarak, Batman şehir merkezinde düzenli hava kalitesi ölçümleri yapılmamakta olup, yerel bir çevre komitesinin oluşturulması, hava kirliliğinin önlenmesinde gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. Alınması gereken tedbirler ayrıca sıralanmıştır.
  • Öğe
    Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, Bahattin
    Mil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].
  • Öğe
    Çatlak bulunan izotropik dökme demir levhada gerilme analizinin incelenmesi
    (Karabük Üniversitesi, 2009-05) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmada, eksenel yüke maruz ve içinde yüke dik çatlak bulunan izotropik bir levhada gerilme analizi yapılmıştır. Çalışmada sonlu elemanlar metodu kullanılarak sayısal çözüm yapılmıştır. Çözümde SAP2000 programı kullanılmıştır. Çalışmada gerilme dağılımlarının hassasiyeti açısından levhanın boyutları küçük alınmıştır. Bu küçük levha sonlu küçük parçalara bölünüp uygulanan yük iki ayrı şiddette, tekil ve düzgün yayılı olarak uygulanmıştır. Uygulanan yükün dışında çatlak genişliği de değişken olarak alınmıştır. Levhanın malzemesi dökme demir olarak ele alınırken diğer parametreler değiştirilerek program çalıştırılmaktadır. Bu analizler sonucunda program, levhadaki gerilme dağılımlarını diyagram halinde vermektedir. Diyagramlardan çatlağın uç kısımlarında büyük gerilme yığılmaları olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesi
    (Fırat Üniversitesi, 2012) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmamızın amacı, tasarım için gerekli bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesidir. Çalışmamızda yapıştırıcı malzemelerin mekanik özelliklerini tespit etmek içim bulk numuneler kullanılmıştır. Numunelerin gaz boşlukları ve süreksizlikleri giderildikten sonra deneyler yapılmıştır. ASTM çekme deney prosedürü uygulanarak yapıştırıcıların mekanik değerleri bulunmuştur. Deneyler sonucunda yapıştırıcıların elastik şekil değiştirme gösterdikleri görülmüştür.
  • Öğe
    Yapıştırıcı ile birleştirilmiş Z tipi bağlantılarda bindirme mesafesinin etkisi
    (Karabük Üniversitesi, 2009) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
  • Öğe
    Çatlak bulunan alaşımlı çelik levhanın gerilme analizi
    (Fırat Üniversitesi, 2011) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmada, eksenel yüke maruz kalan ortasında çatlak bulunan alaşımlı çelikten bir levha üzerinde gerilme analizi yapılmıştır. Sonlu Elemanlar Yöntemi (FEM) kullanılarak sayısal çözümler yapılmıştır. Çözümde ANSYS(10.0) programı kullanılmıştır. Gerilme dağılımlarının hassasiyeti için levha için küçük boyutlar alınmıştır. Bu küçük levha sonlu küçük parçalara bölündü. Plakaya uygulanan çekme yükü, nokta yük ve farklı büyüklüklerde örselenmiş yük olarak alınmıştır. Gözlenen diyagramlarda yük, çatlak ekseni boyunca dikey ve paralel olarak uygulandığında gerilme dağılımının azaldığı gözlemlenmiştir.
  • Öğe
    Motorlarda kullanılan kam milinin nümerik hasar analizi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Seven, Burhan
    Kam mili, subaplara hareket veren bir parçadır. Hareketini krank milinden alan motorun yardımcı milidir. Bu hareketler sayesinde, egzoz ve hava subapları düzenli olarak açılıp kapanır. Açma-kapama işleminin amacı şudur: Kapaklar açıldığında içeri hava girmesi, sonrasında yanma olayı olması ve akabinde de kirlenmiş havanın egzozdan çıkmasıdır. Kam mili, krank mili tarafından tahrik edilir ve krank milinin dönme sayısının yarısı kadar bir dönme hızıyla döner[1]. Kam milleri genellikle yüksek kaliteli çelik alaşımlarından dövülerek veya dökülerek tek parça halinde üretilir. Kam yüzeyleri ısıl işlemlerle sertleştirilir. Genellikle kam millerinde her silindir için bir emme bir de egzoz olmak üzere iki adet kam bulunur. Bazı motorlarda örneğin boksör tipi 4 silindirli bir motorda bir emme ve bir egzoz kamı karşılıklı iki silindirin supaplarını açmaktadır. Ayrıca günümüzde kullanılan DOHC motorlarda emme supapları için bir kam mili ve egzoz supapları için de ayrı bir kam mili bulunmaktadır[2]
  • Öğe
    Seramik kaplı bir dizel motorunda biyodizel kullanımının emisyon parametrelerine etkisinin deneysel olarak araştırılması
    (Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2015) Aydın, Hüseyin; Sayın, Cenk; Aydın, Selman; İşcan, Bahattin; Işık, Mehmet Zerakki
    Bu çalışmada, dört silindirli, dört zamanlı bir dizel motor plazma sprey yöntemi ile 100 μm NiCrAl astar tabaka ve bu tabakanın üzerine 400 μm olmak üzere ZrO2 , %4 MgO ve %8 Al2O3 ana kaplama malzemesi ile kaplanmıştır. Bu motorda, seramik kaplama yönteminin yanma ve emisyon parametreleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Deneysel çalışmalarda kullanılmak üzere pamuk yağı kökenli atık kızartma yağından üretilen biyodizel, dizel yakıtı ile %20 ve %50 oranında karıştırılarak sırası ile (B20) ve (B50) yakıtları oluşturulmuştur. Bu yakıtlar ile normal dizel (D2) yakıtı motor testlerinde kullanılmıştır. Deneyler kısmi yükte olmak üzere emisyon değerleri için 1200, 1500, 1800, 2100 ve 2400 dev/dk’da gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma sırası ile D2, B20 ve B50 yakıtları ile önce kaplanmamış motorla egzoz emisyonları değerleri alınmıştır. Çalışma boyunca elde edilen sonuçlar ve belirgin avantajlar burada sunulmuştur