Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 23
  • Öğe
    Experimental investigation of strength of embedded strap lap joints under tensile loads
    (Batman Üniversitesi, 2017) İşcan, Bahattin
    In this study, stress behavior of double strap joints under tensile load experimentally investigated. For reinforcing the joint, the strap plates were embedded in the main adherend. Dewveld 530 was used as adhesive material and glass fiber reinforced epoxy adhesive as adherend for experiments. Experiments were carried out for different adherend thicknesses, embedded heights, and overlap lengths. Results showed that increasing the height of the embedded cover plate resulted in decreased stress values in the adhesive layer. The most effective parameter was overlap length to on the strength of specimens.
  • Öğe
    Batman şehir merkezinde hava kirliliği ve kontrolü
    (Batman Üniversitesi, 2017) Adin, Hamit; Yaşar, Fevzi; Altun, Şehmus; İşcan, Bahattin
    Bu çalışmada yapılan analizler, geçmiş yılların verileri ve en önemli atmosferik hava kirliliği bileşenlerinin ölçüm değerleri kullanılarak Batman şehir merkezindeki hava kirliliği kalite indekslerine göre araştırılmıştır. Batman şehir merkezide, hava kirliliği oluşturan temel bileşenlerden olan kükürtdioksit(SO2) ve partikül maddeler (PM) 2006-2011 yılları için incelenmiştir. Ölçülen değerler, Hava Kalitesi Kontrol Yönetmeliği (HKKY) ve Avrupa Birliğinin (AB) belirlediği sınır değerlere göre kıyaslanmıştır. Buna göre, Batman şehir merkezindeki hava kirliliği sınır değerleri HKKY değerlerinin altında kalmış fakat AB’nin belirlediği sınır değerlerin üstünde kalmıştır. Sonuç olarak, Batman şehir merkezinde düzenli hava kalitesi ölçümleri yapılmamakta olup, yerel bir çevre komitesinin oluşturulması, hava kirliliğinin önlenmesinde gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. Alınması gereken tedbirler ayrıca sıralanmıştır.
  • Öğe
    Diesel engine applications for evaluation of performance and emission behavior of biodiesel from different oil stocks
    (Environmental Progress & Sustainable Energy, 2015-05) Aydın, Hüseyin; Behçet, Rasim; İlkılıç, Cumali; İşcan, Bahattin; Aydın, Selman
    Extensive researches on alternative fuels have been carried out since the fossil-based fuels are limited. Many of these studies have ever been on the usability of vegetable oils in diesel engines. In the current work, biodiesel were produced from waste fish oil (FOB), hazelnut oil (HOB), rapeseed oil (ROB), and waste cooking oil (WCOB) by transesterification method. The same optimized variables of 6:1 methanol/oil molar ratio (mol/mol), 0.4% sodium methoxide concentration (wt.%), 60°C reaction temperature, 1000 rpm agitation speed and 2 h reaction time conditions were performed for biodiesel production from all kinds of above mentioned oils. Some of the important chemical and physical properties of test fuels were found. Without making blends with diesel fuel, pure biodiesels were used in a diesel engine in order to clarify how their usage effects on engine performance and exhaust emission parameters. When compared with those of diesel fuel, average torque and power were reduced while brake specific fuel consumption was increased for biodiesels. Besides, carbon monoxide (CO), hydrocarbon (HC) emissions were considerably lower for biodiesel usage while oxides of nitrogen (NOx) emissions were higher than that of diesel fuel. Furthermore, emissions of carbon dioxide (CO2) and smoke opacity were reduced for biodiesel usage. Oxygen (O2) contained in the exhaust gases were higher for biodiesels while they contain more oxygen molecules in their structure
  • Öğe
    Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, Bahattin
    Mil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].
  • Öğe
    Effects of DME on performance and emissions of biodiesel in a diesel engine powered generator
    (İstanbul Teknik Üniversitesi, 2016-10) Aydın, Hüseyin; İşcan, Bahattin
    This paper investigates the effects of DME-biodiesel, biodiesel and diesel fuels on the performance and emission characteristics of a diesel engine powered electrical generator at idle and medium loads. In the tests 75% of the safflower oil biodiesel was blended with 25% of DME, volumetrically, which was called here as B75DME25. Pure biodiesel (B100), B75DME25 and D2 fuels were tested at idling and a medium loads and constant speed of 60% engine operation. CO, HC, NOx and CO2 emission were found and compared for test fuels at both idle and medium loads. In the performance tests, brake specific fuel consumption (bsfc), mass fuel consumption and thermal efficiency values were tested and compared for test fuels.
  • Öğe
    Çatlak bulunan izotropik dökme demir levhada gerilme analizinin incelenmesi
    (Karabük Üniversitesi, 2009-05) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmada, eksenel yüke maruz ve içinde yüke dik çatlak bulunan izotropik bir levhada gerilme analizi yapılmıştır. Çalışmada sonlu elemanlar metodu kullanılarak sayısal çözüm yapılmıştır. Çözümde SAP2000 programı kullanılmıştır. Çalışmada gerilme dağılımlarının hassasiyeti açısından levhanın boyutları küçük alınmıştır. Bu küçük levha sonlu küçük parçalara bölünüp uygulanan yük iki ayrı şiddette, tekil ve düzgün yayılı olarak uygulanmıştır. Uygulanan yükün dışında çatlak genişliği de değişken olarak alınmıştır. Levhanın malzemesi dökme demir olarak ele alınırken diğer parametreler değiştirilerek program çalıştırılmaktadır. Bu analizler sonucunda program, levhadaki gerilme dağılımlarını diyagram halinde vermektedir. Diyagramlardan çatlağın uç kısımlarında büyük gerilme yığılmaları olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Yapıştırıcının mekanik özelliklerinin bulk numuneler yardımıyla belirlenmesi
    (e-Journal of New World Sciences Academy, 2010-07) Adin, Hamit; Turgut, Aydın; İşcan, Bahattin
    Bu çalışmamızın amacı, konstrüksiyon tasarımı için gerekli bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesidir. Çalışmamızda yapıştırıcı malzemelerin mekanik özelliklerini tespit etmek içim bulk numuneler kullanılmıştır. Numuneler için kalıp yapılmış, numunelerin gaz boşlukları ve süneksizlikleri giderildikten sonra deneyler yapılmıştır. ASTM çekme deney prosedürü uygulanarak yapıştırıcıların mekanik değerleri bulunmuştur. Deneyler sonucunda yapıştırıcıların elastik şekil değiştirme gösterdikleri görülmüştür.
  • Öğe
    Bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesi
    (Fırat Üniversitesi, 2012) Adin, Hamit; İşcan, Bahattin; Turgut, Aydın
    Bu çalışmamızın amacı, tasarım için gerekli bazı yapısal yapıştırıcıların mekanik özelliklerinin belirlenmesidir. Çalışmamızda yapıştırıcı malzemelerin mekanik özelliklerini tespit etmek içim bulk numuneler kullanılmıştır. Numunelerin gaz boşlukları ve süreksizlikleri giderildikten sonra deneyler yapılmıştır. ASTM çekme deney prosedürü uygulanarak yapıştırıcıların mekanik değerleri bulunmuştur. Deneyler sonucunda yapıştırıcıların elastik şekil değiştirme gösterdikleri görülmüştür.
  • Öğe
    The effect of n-butanol additive on low load combustion, performance and emissions of biodiesel-diesel blend in a heavy duty diesel power generator
    (Elsevier, 2017-04) Işık, Mehmet Zerrakki; Bayındır, Hasan; İşcan, Bahattin; Aydın, Hüseyin
    Diesel power generators are often used under partially load conditions. Especially, under low load conditions, it is crucial to find a solution for their considerably high brake specific fuel consumption (bsfc) and exhaust output emissions. Other points are the usability of waste cooking oil and an oxygenated alternative fuel in low load conditions of diesel generator. In this point of view, 10% n-butanol and 10% biodiesel mixture was blended with 80% of ultra low sulfur diesel fuel named here as BB20 was used and comparisons have been made with 20% biodiesel/80% diesel fuel named here as B20 and ultra low sulfur diesel fuel named here as (D2). Previously, main important physical and chemical fuel properties of test fuel have been found. These fuels were tested in low load operations of a diesel engine generator in order to find out the effects of blend fuels on combustion characteristics, performance and emissions of the test engine. The test results are presented in this paper and seem to raise quite interesting points. Butanol addition to diesel and biodiesel blends can be considered as a good solution for reducing density, viscosity and thus sustainable usability of biodiesel and increase thermal efficiency and lower carbon monoxide (CO) and oxides of nitrogen (NOx) under comparatively lower load conditions in diesel power generator engines.