19 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 19
Öğe Computer aided numerical damage analysis of the axle shaft(Ahmet ÇALIK, 2022-09-20) Adin, Hamit; Ergün, Raşit Koray; Adin, Mehmet ŞükrüToday, while transportation is constantly moving forward, costs are increasing. The aim is to obtain light structures that are suitable in terms of weight, sufficient in strength, and to save materials and energy. Axles are not only used in transport vehicles, but also in buses, automobiles and forklifts. Axles must be of a reliable structure due to their place of use. The external effects that the axles are generally exposed to are the applied loads. In this study, the mechanical damage analysis of the axle shaft and the characteristic changes in steel materials as a result of static loading were investigated numerically. In order to observe the mechanical behavior of the axle shaft under various loading conditions, mechanical tests should be supported by numerical analysis. Because the physical causes of damage development can be understood through numerical analysis. The aim of our study is to reach the most suitable values in the design of the variables with the optimization technique of the axle shaft made of AISI 1035 steel. Optimum values were obtained by performing numerical analyzes of the axle shaft designed with Solidworks program. As a result of the analysis, it was observed that deformation occurred at the ends of the axle.Öğe Araçlarda kullanılan fren diskinin sonlu elemanlar yöntemiyle hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2021-11) Adin, Hamit; Adin, Mehmet Şükrü; Akgül, SabahattinBir taşıtın şüphesiz en önemli kısımlarından bir tanesi fren sistemidir. Fren sistemleri, motorlu taşıtların yavaşlamasını ve durmasını sağlayan düzeneklerdir. Bir araçta fren sistemi ne kadar kuvvetli ve tesirliyse o taşıt da o kadar güvenlidir. Bilinçli tüketiciler araç tercihinde bulunurken aracın nasıl gittiğinden veya konforundan ziyade ne şekilde durduğuyla da ilgilenir. Eğer giden araç hızlı v e güvenli bir şekilde durma sağlayamıyorsa o markayı tüketici güvenli bulmaz ve tercih etmez. Böylece tüketici başka güvenli araçlara yönelim sağlar ve onları tercih eder. Günümüzde üretilen bütün yeni nesil modern araçlar fren sisteminde diğer fren çeşitlerinden ziyade disk frenleri tercih etmektedir. Fren diskleri taşıtların fren sisteminde bulunur. Bu diskler taşıtların düzgün yavaşlamasına yarayan fren sistem in in önemli parçalarından biridir. Disk fren sistemleri frenlemeyi kaliper ve balatalar arasındaki diski sıkmak suretiyle frenlemeyi sağlayan bir sistemdir. Bu çalışmada, kullanımı neticesinde hasar almış bir adet fren diski piyasadan tem in edilmiştir. Hasarlı olan ve çeşitli aşınmalara maruz kalmış olan bu fren diski incelenmiştir. Kırılma ve aşınma nedenleri araştırılmış ve sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Solidworks paket programı kullanılarak parça modellemesi yapılmıştır. Modellenen bu fren diski ANSYS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda Fren diskinde meydana gelen hasarın nedenleri bulunmuştur.Öğe Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, BahattinMil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].Öğe Şehir içi doğalgaz borularındaki kaynak hatalarının tahribatsız ve tahribatlı muayene yöntemleri ile incelenmesi(Mehmet BULUT, 2021-06-21) Adin, Hamit; Doğan, Adnan; Adin, Mehmet ŞükrüDoğalgaz boru hatlarının imalat ve montajı aşamasında yapılan kontroller kalite, insan, çevre güvenliği ve emniyet bakımından çok önemlidir. Bu nedenle çalışmamızda, Mardin ili şehir içinde kullanılan doğalgaz boru hatlarının birleştirme kaynakları API 1104 standardına göre tahribatsız yöntemle muayene edilmiştir. Tahribatsız muayene için doğalgaz boru hattında kullanılan API 5L X42 standardındaki çelik boruların kaynaklı birleşme yerlerinin radyografik resimleri çekilerek hataları tespit edilmiş ve çözümler geliştirilmeye çalışılmıştır. Radyografik muayeneler sonucunda, birleştirme kaynağındaki hataların kullanılan elektrottan kaynaklandığı tespit edilmiştir. Ayrıca, çalışma kapsamında borulardan alınan kaynaklı çekme numuneleri ile tahribatlı deneyler de yapılmıştır. Çekme deneyleri sonucunda, birleştirme kaynağı için en uygun elektrotun T2-Saf elektrotu olduğu görülmüştür.Öğe Farklı boyut ve malzemeye sahip çift takviyeli yapıştırma bağlantılarının dayanımlarının araştırılması ve Taguchi yöntemi ile optimizasyonu(Batman Üniversitesi, 2016) Adin, Mehmet Şükrü; Kılıçkap, ErolYapıştırma bağlantılarının kullanımı cıvata, perçin, kaynak ve lehim gibi geleneksel birleştirme yöntemlerine göre uygulamadaki kolaylığı, düşük maliyeti ve hafifliğinden dolayı malzemelerin birleştirilmesinde özellikle bağlantı güvenirliliğinin gerektirdiği uzay, havacılık, otomotiv, inşaat ve deniz sanayinde yapıştırıcıların kullanımı giderek artmaktadır. Yorulma dayanımının yüksek olması, deniz suyu korozyonuna karşı dayanıklı olması ve hafifliğinden dolayı alüminyum alaşımları ve yüksek tokluk, kırılma dayanımı, hafif olmaları ve aynı zamanda yüksek özgül dayanım ve iyi boyutsal özellikleri koruması vb. özelliklerinden dolayı cam elyaf takviyeli kompozit malzemeler çok yaygın kullanım alanı bulmaktadır. Bu tez çalışmasında, 4 mm kalınlığında, 70 mm uzunluğunda ve 25, 30, 35 mm genişliğindeki AA-5083 Alüminyum alaşımının DP-460 yapıştırıcısı kullanılarak AA-5083 ve cam elyaf takviyeli kompozit (EP GC 201) yama malzemesi ile oluşturulan bağlantının çekme kuvvetleri deneysel olarak bulunmuştur. Çekme deneyinden elde edilen veriler daha sonra Taguchi Metodu ve ANOVA analizi kullanılarak maksimum çekme kuvvetini veren yapıştırma parametreleri bulunmuştur. Deneysel sonuçlardan ve ANOVA analizinden yapıştırma bağlantısının çekme kuvveti üzerine en büyük etkiye sahip parametrenin yama bindirme boyu olduğu belirlenmiştir.Öğe Numerical investigation of fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes(Hibetullah KILIÇ, 2021-06-01) Adin, Hamit; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, the fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes were investigated numerically. The Finite Element Method was used for fatigue analysis in the study. Finite Element Method was implemented with Ansys Workbench (15.0) program. Al 6063 type aluminum pipe, DP-460 type adhesive and [0/90]2 reinforced angled glass-epoxy composite patch material were used in the analyzes. As a result of the numerical study, it was observed that patch size is an effective parameter in fatigue strength and that quarter-circle and semi-circular composite patches increase the fatigue life. It was also observed in the analyzes that the quarter-circle patched aluminum pipes achieved higher fatigue strength.Öğe Numerical analysis of damaged helical gear wheel(Batman Üniversitesi, 2021-06-30) Adin, Hamit; Adin, Mehmet ŞükrüIn the present day, gear wheels are used to transmit mechanical power in land, sea and air vehicles. Damages can sometimes occur in these gear wheels used in machines. In order to prevent these damages, the use and importance of numerical programs increase with the developing technology. Damages that may occur can be determined in advance through these programs. Thus, material selection can be made with cost-effective analysis. In this study, a damaged helical gear, which is frequently used in car engines, was analyzed numerically. In the study, the damaged helical gear was first modeled with the help of Solidworks program and then static stress analysis was performed with the ANSYS Workbench Finite Elements Package program. In the analysis, the properties of the helical gear made of structural steel were used. As a result of the study, it was determined that the helical gear was broken due to exceeding the safety stress limit.Öğe Numerical investigation of fatigue behavior of non-patched and patched aluminum/composite plates(Ahmet ÇALIK, 2021-12-20) Adin, Hamit; Sağlam, Zeyni; Adin, Mehmet ŞükrüIn this study, the fatigue behavior of composite patched and non-patched Al 5083 aluminum plates was numerically investigated. Al 5083 Aluminum plates with semi-circular notched (2, 3 and 4 mm long cracked) and "V" notched (30°, 45° and 60° angled) were used in the analyzes. Mechanical properties of Al 5083 Aluminum plate, DP460 type adhesive of produced by 3M and [0°]8 glass fiber reinforced composite patch material was used for the study. The Finite Element Method was applied for numerical study. Numerical analyzes were performed with the Ansys version 15.0 Workbench Package program. As a result of the numerical study, the highest fatigue life (1593.2 N) is seen on the 30° angled "V" notched and patched specimen. However, the fatigue life in non-patched specimen (30° angled "V" notched) was found to be 277.69 N. Thus, the study revealed that the composite patch's contribution is very important.Öğe Rüzgârın yenilenebilir enerji kaynağı olarak kullanılması: Batman ili örneği(Batman Üniversitesi, 2022-09-06) Adin, Mehmet Şükrü; Alpaslan, Nuray; Kayri, İsmailGünümüzde, üretilen enerjinin büyük çoğunluğu petrol, doğalgaz ve kömür gibi fosil kökenli kaynaklardan temin edinilmektedir. Ancak, fosil kökenli yakıtların yakın gelecekte tükeneceklerinin bilinmesi ve çevreye oldukça zarar vermeleri nedeniyle yenilenebilir enerji kaynaklarına olan ilgi her geçen gün artmaktadır. İlgi çeken bu yenilenebilir enerji kaynaklarından biri de rüzgâr enerjisidir. Yenilenebilir enerji kaynağı olarak rüzgârın kullanılması ülkemizin enerji ihtiyacının karşılanması için potansiyeli yüksek bir alternatiftir. Bu yüzden bu çalışmada yenilenebilir enerji kaynağı olarak rüzgâr enerjisinin Batman ilindeki potansiyeli araştırılmıştır. Batman ilinin rüzgâr hızı ile ilgili olarak yapılan araştırmaların verilerine bakıldığında, uygun teknolojik gelişmelerden faydalanılarak Kıra dağında RES kurulumu için gereken potansiyelin mevcut olduğu görülmektedir. Ayrıca, %20 gibi oldukça yüksek oranda hafiflik sağlayan hibrit dişlilerin kullanılması sayesinde ise düşük rüzgâr hızı olan bölgelerde kurulacak olan rüzgâr türbinlerinin performansında iyileştirmeler sağlanabileceği düşünülmektedir. Üstelik, Kıra dağına yapılacak olan RES ile hem enerji çeşitliliği sağlanmış olunacak hem de ekonomik gelişmeye katkı sağlanarak yeni istihdam alanlarının açılmasına öncülük edilmiş olunacaktır.Öğe Kriyojenik ısıl işlem uygulanmış özel tasarlanmış matkap uçları ile fiber takviyeli cam-epoksi kompozitin delme performansı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-05-27) Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Baday, ŞehmusBu çalışmada, özel tasarlanarak imal edilen 8 mm çapında, farklı uç açılarına (118°, 128° ve 138°), helis açılarına (26°, 33° ve 40°) ve boşluk açılarına (8°, 10° ve 12°) sahip derin kriyojenik işlem (-196°C) uygulanmış ve uygulanmamış HSS matkaplar ile farklı devir sayısı (800, 1200 ve 1800 dev/dk) ve ilerleme (0.01, 0.02 ve 0.03 mm/dev) parametrelerinde delinen fiber takviyeli cam-epoksi kompozitin kesme kuvvetleri, delaminasyon faktörleri, yüzey pürüzlülükleri, talaş şekilleri ve işlem süreleri incelenerek değerlendirilmiştir. Ayrıca, kesici takımlara XRD analizi yapılarak mikroyapılarındaki değişimler incelenmiş ve art arda delik delme işlemleri yapılarak takım aşınmaları, talaş sıcaklıkları, kesici takım sıcaklıkları ve ASTM standartlarına göre hazırlanan kompozit iş parçası numunelerinin çekme kuvvetleri bulunarak değerlendirilmiştir. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkabın karbür tanelerinin daha küçük ve homojen dağılması ve faz değişimi sayesinde sertlik değeri daha yüksek olan karbürlerin artışı, kesici takımın sertliğini artırmıştır. Delik delme işlemleri sırasında, devir sayısı ve ilerlemenin artışına bağlı olarak kesme kuvvetlerinin azaldığı ve kesme kuvvetlerine (Fx) göre en uygun kesici takımın 128° uç açısı, 33° helis açısı ve 12° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu görülmüştür. Ortalama yüzey pürüzlülüğü (Ra) değerleri incelendiğinde, devir sayısı ve ilerlemenin artışına bağlı olarak ortalama yüzey pürüzlülüğü değerlerinin arttığı ve ortalama yüzey pürüzlülüğü değerlerine göre en uygun kesici takımın, 128° uç açısı, 26° helis açısı ve 8° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu belirlenmiştir. Delaminasyon faktörlerine bakıldığında, devir sayısının artışına bağlı olarak azalma eğiliminde olduğu, ilerlemenin artışına bağlı olarak ise arttığı ve delaminasyon faktörlerine göre en uygun kesici takımın, 118° uç açısı, 26° helis açısı ve 8° boşluk açısına sahip derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkap olduğu bulunmuştur. Delme işlemleri sırasında oluşan talaşların, ilerleme oranı arttıkça hacimlerinin büyüdüğü, devir sayısı arttıkça küçüldükleri görülmüştür. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların işleme sürelerinin genel olarak işlem uygulanmamış HSS matkaplardan daha kısa olduğu belirlenmiştir. Kesici takım ömrü deneylerinde, matkaplarda radyal ağız aşınması, dış köşe aşınması ve serbest yüzey aşınmasının meydana geldiği görülmüştür. Derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların aşınma değerlerinin daha az olması nedeniyle takım ömürlerinin arttığı belirlenmiştir. İşlem uygulanmamış HSS matkapların çıkardığı talaşın sıcaklığının derin kriyojenik işlem uygulanmış HSS matkapların çıkardığı talaştan daha yüksek olduğu görülmüştür. Matkap sıcaklarının, işlem uygulanmamış HSS matkaplarda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Düşük ilerlemelerde ve derin kriyojenik işlem uygulanmış matkaplar ile delinen kompozitlerdeki deformasyonların daha az olması nedeniyle çekme kuvvetleri daha yüksek çıkmıştır.