2 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Cam ve karbon elyaf takviyeli kompozitlerde elyaf cinsinin, yükün, kayma hızı ve mesafesinin abrasiv aşınmaya etkisi(Gazi Üniversitesi, 2019-12-01) Çelik, Yahya Hışman; Demir, Mehmet Emin; Kılıçkap, ErolGünümüzde, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozitler birçok mühendislik alanında geniş bir uygulama alanına sahiptir. Bu çalışmada, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozit çubukların kuru kayma koşullarındaki abrasiv aşınmaları gerçekleştirilmiştir. Pin on disk cihazında gerçekleştirilen deneylerde elyaf türünün, uygulanan yükün(5, 10 ve 15 N): kayma hızının(0,4; 0,6 ve 0,8 m/s) ve kayma mesafesinin(250, 500 ve 750 m) kompozitlerin tribolojik davranışlarına etkisi araştırılmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde cam elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısının karbon elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısından daha düşük çıktığı belirlenmiştir. Aşınmaya bağlı kütle kayıplarında, bütün koşullar için cam elyafta kütle kaybının daha az olduğu görülmüştür. Artan yük, kayma hızı ve mesafesinin kütle kaybını arttırdığı tespit edilmiştir. Karbon ve cam elyaf takviyeli kompozitlerde en yüksek kütle kayıpları, 15 N yük, 0.8 m/s kayma hızı ve 750 m kayma mesafesinin uygulandığı durumlarda gerçekleşmiştir.Öğe Investigation of wear behavior of aged and non-aged SiC-reinforced AlSi7Mg2 metal matrix composites in dry sliding conditions(SpringerLink, 2020-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Demir, Mehmet Emin; Kalkanlı, AliMetal matrix composites (MMCs) with their splendid mechanical properties have been specifcally designed for use in felds such as aerospace and aviation. The presence of hard ceramic particles in MMC increases the hardness of the matrix product and decreases its coefcient of friction. Therefore, the wear resistance is improved. Moreover, the mechanical properties of these composite materials can be improved by applying heat treatments. In this study, AlSi7Mg2 MMCs with 15 wt% SiC reinforcement were produced by squeeze casting technique. Some of the composites were aged by heat treatment. Hardness values of aged and non-aged composites were compared. In addition, abrasive wear behaviors of these composites were investigated on pin-on-disk device, depending on the load (7, 12 and 17 N), the sliding speed (0.2, 0.3 and 0.4 m/s) and the sliding distance (700, 1000 and 1300 m). Worn surfaces were also analyzed by scanning electron microscopy (SEM). As a result of the analyses, it was determined that both the hardness values and the wear resistance were higher in the composites subjected to aging treatment. Furthermore, it was observed that the increase in the applied load led up to the weight loss. The increase in the sliding distance increased both friction coefcient and weight loss. The increase in sliding speed also made way for the friction coefcient but ensured less weight loss. When SEM images were examined, it was ascertained that deformation and tribo-surface formation had a signifcant efect on weight losses.