Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 15
  • Öğe
    Investigation of microstructure, hardness values and compressive strengths of SiC/Al composites in different reinforcing rates produced by PM method
    (Fırat Üniversitesi, 2017-10) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    In this study, the microstructures, hardness values and compressive strength of SiC reinforced Al metal matrix composites in different rates produced by powder metallurgy (PM) method have been examined. Al powders which has 99% purity and 1-210 µm size, and SiC powders which has 98.5% purity and 1-45 µm size were used in experiments. These powders were weighed in proportions pure Al, 4% SiC/Al, 8% SiC/Al, 12% SiC/Al, 16% SiC/Al via precision balance. A mechanical mixing device was used in order to homogeneously mix of the weighed powders. These mixtures were pressed under pressure of 475 MPa. All pressed materials were made into composite by sintering for 120 minutes at 580 ºC. Microstructures, hardness values and compressive strength of the composites were analyzed by polishing the surfaces of the composites. As a result of analysis, it was observed that the SiC reinforces were uniformly dispersed in Al matrix, the hardness values of the composite increased with increasing reinforcement rate and the compressive strength values of the composites were similar to one another
  • Öğe
    Titanyum alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın işlenmesinde karşılaşılan zorluklar: Derleme
    (Gazi Üniversitesi, 2018-01-18) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    Titanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
  • Öğe
    Elyaf takviyeli kompozitlerde elyaf yönlendirme açısının çekme ve eğilme dayanımına etkisi
    (Batman Üniversitesi, 2018) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burak
  • Öğe
    KETP kompozitlerin delinmesinde elyaf yönlendirme açısının kesme kuvvetine etkisi
    (Batman Üniversitesi, 2018) Çelik, Yahya Hışman; Yenigün, Burak; Kılıçkap, Erol
  • Öğe
    ASTM B348 titanyum alaşımının farklı takımlarla tornalanmasında takım aşınmasının incelenmesi
    (Bitlis Eren Üniversitesi, 2017) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burak
    Metallerin şekillendirilmesinde iş parçasının nihai boyut ve geometride üretilmesi, kesici takımın aşınmasından önemli ölçüde etkilenmektedir. Kesici takımın hızlı aşınması, iş parçalarının arzu edilen toleranslarda üretilmemesine neden olmaktadır. Bu durum malzeme kaybı, işçilik ve enerji tüketim maliyetinin artması gibi problemlere neden olmaktadır. Endüstride yaygın olarak kullanılan titanyum ve alaşımlarının üstün mekanik özelliklerinden dolayı talaşlı imalatında, hızlı kesici takım aşınmasıyla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, yüksek mukavemet, yüksek sıcaklıkta metalografik kararlılığı gibi özelliklere sahip Ti-6Al-4V alaşımı CVD ve PVD kaplı tungsten karbür (WC) kesici takımlarla tornalama işlemine tabi tutulmuştur. Deneyler, sabit kesme hızı (20 m/dak), talaş derinliği (1mm) ve ilerleme değerlerinde (0,022 mm/dev) gerçekleştirilmiştir. Kesme zamanına bağlı takım aşınması incelenmiştir. Her iki kesici takımda ilk 15 sn’de hızlı bir takım aşınması gözlemlenmiştir. Yaklaşık olarak 15 sn ile 250 sn arasında bu artış daha düşük olmuştur. 250 sn’den sonra takım aşınması aşırı hızlanmıştır. PVD kaplı WC takımlara göre CVD kaplı WC takımlarda 250 sn’ye kadar daha fazla takım aşınması meydana gelmişken 250 sn’den sonra PVD kaplı WC takımın aşınması daha hızlı olmuştur
  • Öğe
    Karbon elyaf takviyeli plastik kompozitlerin tornalanmasında yüzey pürüzlülüğü ve takım aşınmasına etki eden parametrelerin araştırılması
    (Dicle Üniversitesi, 2017-03-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yardımeden, Ahmet
    Karbon elyaf takviyeli plastik (KETP) kompozitler özellikle uzay ve havacılık başta olmak üzere birçok mühendislik uygulamalarında yaygın olarak kullanılan malzemelere alternatif olarak geniş ölçüde kullanım alanı bulmaktadır. Bu kompozit malzemelerin çeşitli amaçlarla kullanımından dolayı tornalama, frezeleme, delik delme gibi ikincil işlemlere de ihtiyaç duyulmaktadır. KETP kompozitlerin tornalanmasında oluşan yüzey pürüzlülüğü kesici takım malzemesi ve geometrisinden, işleme parametrelerinden, tezgâhın rijitliğinden, oluşan titreşimden, elyaf hasarı ve elyaf kopmasından etkilenmektedir. Ayrıca, takım aşınması da talaşlı işlemede çok önemli konulardandır. Takım aşınması takım ömrü, yüzey kalitesi ve üretim maliyetini doğrudan etkilemektedir. Takım aşınması iş parçası yüzey kalitesi ve iş parçasının toleranslar içerisinde üretilmesini de etkilemektedir. Bu çalışmada, KETP kompozitlerin TiAlN PVD kaplı takımla kuru tornalanmasında dönme devri ve ilerlemenin yüzey pürüzlüğü ve takım aşınması üzerine etkileri araştırılmıştır. Dönme devrindeki artış yüzey pürüzlülük değerinin iyileşmesine neden olurken ilerlemenin artması ile kötü bir yüzey elde edilmiştir. Kesici takım, tornalama zamanına bağlı olarak ilk başlarda hızlı aşınırken belirli bir aşınma değerinden sonra aşınma daha yavaş olmuştur
  • Öğe
    AL/SiC Kompozit malzemenin delinmesinde yüzey pürüzlülüğünün bulanık mantıkla modellenmesi
    (Dicle Üniversitesi, 2016) Çelik, Yahya Hışman; Yenigün, Burak; Kılıçkap, Erol
    Bu çalışmada, sıkıştırma döküm yöntemiyle üretilmiş SiC takviyeli Al esaslı kompozit kullanılmıştır. Üretilen kompozit malzeme farklı uç açılarına sahip HSS takımlar kullanılarak; farklı delme parametrelerinde delme işlemine tabi tutulmuştur. Her bir delme işlemi için delme yüzeylerinin yüzey pürüzlülükleri ölçülmüştür. Elde edilen veriler bulanık mantığa uygulanarak yüzey pürüzlülüğünün modellenmesi yapılmıştır. Veriler incelendiğinde, en iyi yüzey pürüzlülüğü 90˚ uç açısına sahip takım kullanılarak 1500 dev/dak dönme devri ile 0.05 mm/dev ilerleme değerinde elde edilmiştir. En kötü yüzey pürüzlülüğü ise 118˚ uç açılı takımın 2000 dev/dak dönme devri ile 0.15 mm/dev ilerleme değerinde elde edilmiştir. Bulanık mantık kullanılarak elde edilen tahmini değerlerin deney sonuçlarına yakın değerler verdiği görülmüştür
  • Öğe
    Kayısı çekirdeği kabuğu takviyeli kompozitlerin üretimi ve mekanik özelliklerinin belirlenmesi
    (IESS Publishing, 2019-06) Çelik, Yahya Hışman; Demir, Mehmet Emin; Kılıçkap, Erol; Yalçın, Rojin
  • Öğe
    Cam elyaf takviyeli plastik kompozitlerin frezelenmesinde kesme parametrelerinin yüzey pürüzlülüğüne etkisinin incelenmesi
    (Gazi Üniversitesi, 2012) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    Kompozit malzemelerin frezelenmesi yapılarının homojen olmamalarından, takviye elemanlarının aşındırıcı olmasından ve işlenmiş yüzeyde hasar oluşumundan dolayı oldukça komplekstir. Bu problemleri azaltmak amacıyla, bu çalışmada kesme parametreleri (kesme hızı ve ilerleme) ve takım malzemesinin cam elyaf takviyeli plastik (CETP) kompozit malzemenin frezelenmesinde oluşan yüzey pürüzlülüğü üzerine etkileri araştırılmıştır. Deneyler, kesme sıvısı kullanılmadan 31.4, 62.8 ve 94.2 m/dak kesme hızlarında, 0.05, 0.10 ve 0.15 mm/dev ilerleme değerlerinde ve HSS, TiN kaplı HSS ve Sementit karbür (SK) kesici takımlar kullanılarak gerçekleştirildi. En iyi yüzey kalitesi; yüksek kesme hızlarında, düşük ilerleme değerlerinde ve SK takım kullanılarak elde edildi.