Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 2 / 2
  • Öğe
    Karbon elyaf takviyeli plastik kompozitlerin tornalanmasında yüzey pürüzlülüğü ve takım aşınmasına etki eden parametrelerin araştırılması
    (Dicle Üniversitesi, 2017-03-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yardımeden, Ahmet
    Karbon elyaf takviyeli plastik (KETP) kompozitler özellikle uzay ve havacılık başta olmak üzere birçok mühendislik uygulamalarında yaygın olarak kullanılan malzemelere alternatif olarak geniş ölçüde kullanım alanı bulmaktadır. Bu kompozit malzemelerin çeşitli amaçlarla kullanımından dolayı tornalama, frezeleme, delik delme gibi ikincil işlemlere de ihtiyaç duyulmaktadır. KETP kompozitlerin tornalanmasında oluşan yüzey pürüzlülüğü kesici takım malzemesi ve geometrisinden, işleme parametrelerinden, tezgâhın rijitliğinden, oluşan titreşimden, elyaf hasarı ve elyaf kopmasından etkilenmektedir. Ayrıca, takım aşınması da talaşlı işlemede çok önemli konulardandır. Takım aşınması takım ömrü, yüzey kalitesi ve üretim maliyetini doğrudan etkilemektedir. Takım aşınması iş parçası yüzey kalitesi ve iş parçasının toleranslar içerisinde üretilmesini de etkilemektedir. Bu çalışmada, KETP kompozitlerin TiAlN PVD kaplı takımla kuru tornalanmasında dönme devri ve ilerlemenin yüzey pürüzlüğü ve takım aşınması üzerine etkileri araştırılmıştır. Dönme devrindeki artış yüzey pürüzlülük değerinin iyileşmesine neden olurken ilerlemenin artması ile kötü bir yüzey elde edilmiştir. Kesici takım, tornalama zamanına bağlı olarak ilk başlarda hızlı aşınırken belirli bir aşınma değerinden sonra aşınma daha yavaş olmuştur
  • Öğe
    AL/SiC Kompozit malzemenin delinmesinde yüzey pürüzlülüğünün bulanık mantıkla modellenmesi
    (Dicle Üniversitesi, 2016) Çelik, Yahya Hışman; Yenigün, Burak; Kılıçkap, Erol
    Bu çalışmada, sıkıştırma döküm yöntemiyle üretilmiş SiC takviyeli Al esaslı kompozit kullanılmıştır. Üretilen kompozit malzeme farklı uç açılarına sahip HSS takımlar kullanılarak; farklı delme parametrelerinde delme işlemine tabi tutulmuştur. Her bir delme işlemi için delme yüzeylerinin yüzey pürüzlülükleri ölçülmüştür. Elde edilen veriler bulanık mantığa uygulanarak yüzey pürüzlülüğünün modellenmesi yapılmıştır. Veriler incelendiğinde, en iyi yüzey pürüzlülüğü 90˚ uç açısına sahip takım kullanılarak 1500 dev/dak dönme devri ile 0.05 mm/dev ilerleme değerinde elde edilmiştir. En kötü yüzey pürüzlülüğü ise 118˚ uç açılı takımın 2000 dev/dak dönme devri ile 0.15 mm/dev ilerleme değerinde elde edilmiştir. Bulanık mantık kullanılarak elde edilen tahmini değerlerin deney sonuçlarına yakın değerler verdiği görülmüştür