Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Batman ili güneş enerjisi potansiyelinin belirlenmesine yönelik deneysel bir çalışma
    (Batman Üniversitesi, 2018) Kayri, İsmail; Gençoğlu, Muhsin Tunay; Kayri, Murat
    Bir bölgenin güneş enerjisi potansiyelini ağırlıklı olarak ilgili bölgenin yerküre üzerindeki konumu belirlemektedir. Ancak tek ölçüt bu değildir. Bunun yanında küresel iklim değişikliklerinin bir sonucu olarak bölgelerin yağış ve rüzgâr rejimlerindeki değişiklikler, tarım amaçlı kurulan baraj gölleri ve sulama kanallarının sebep olduğu sıcaklık ve bağıl nem oranındaki değişimler ve bu değişimlerin atmosferdeki toz miktarı üzerindeki etkisi gibi faktörler de bölgelerin güneş enerjisi potansiyeli üzerinde kayda değer öneme sahiptir. Uluslararası ve ulusal meteoroloji istasyonlarınca yapılan hesaplamalar ve sınırlı ölçümler ışığında yerküre üzerindeki neredeyse tüm bölgelerin güneş enerjisi potansiyelini gösteren atlaslar sunulmaktadır. Ancak bu atlaslarda verilen değerler, daha fazla yerküre ve güneş arasındaki açıların yıllık değişimine göre hesaplanmaktadır. Bir bölgenin güneş enerjisi potansiyelinin doğru hesaplanabilmesi için deneysel çalışmaların yapılması ve bu çalışmaların her yıl tekrarlanıp potansiyel atlaslarının bu sonuçlara göre güncellenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada bu amaca hizmet edebilmek için Batman iline ait ışınım miktarı bir yıl boyunca ölçülmüştür. Elde edilen veriler aylık olarak incelenmiş ve güneş enerjisi potansiyel atlasında sunulan değerlerle kıyaslanmıştır. Ayrıca mono-kristalin silikon bir fotovoltaik panelden elde edilen güç değeri de bir yıl boyunca ölçülmüştür. Ölçülen ışınım miktarı ile fotovoltaik panelden elde edilen güç değerleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu sayede güneş santrallerinde yoğun şekilde kullanılan mono-kristalin silikon panellerin uzun vadede enerji dönüştürme oranları hakkında bir kanıya ulaşmak hedeflenmiştir.
  • Öğe
    Programlanabilir lojik denetleyici kullanarak elektrikli liftlerin işletme emniyetinin sağlanması
    (Batman Üniversitesi, 2018) Kayri, İsmail; Kayri, Murat
    Özellikle otomotiv sektöründe profesyonel hizmet sunan birçok fabrika, imalathane ve tamir servislerinin atölyelerinde, otomobillere servis sunmak üzere yükseklik kazandırma işleminde genellikle lift sistemlerinden faydalanılmaktadır. Lift sistemlerinin kullanıldığı ilgili sektörlerde, bu makinanın kontrol yöntemi, yapılan işin niteliğini ve makinayı kullananların sağlığını etkileyebilmektedir. Liftlerin aynı zamanda mesleki ve teknik eğitim veren orta ve yükseköğretim kurumlarının atölyelerinde de sıklıkla kullanılıyor olması, “iş sağlığı ve işçi güvenliği” konusunu daha da önemli kılmakta ve gerekli önlemlerin alınmasını zorunlu hâle getirmektedir. Bu çalışmada, hâlâ yaygın kullanım alanı bulan geleneksel kumanda yöntemi ile kontrol edilen elektrikli liftlerin işletme emniyetlerinin sağlanmasında ve kontrol alanlarının genişletilmesinde, Programlanabilir Lojik Denetleyicilerin (PLD) kullanılabileceği irdelenmiştir. Ayrıca, mesleki eğitim veren bir kurumun otomotiv atölyesinde bulunan bir liftin PLD ile güvenli bir şekilde kontrolüne ilişkin bir sistem tasarlanmıştır.
  • Öğe
    Enerji nakil hatlarının benzetimine yönelik internet destekli interaktif tabanlı uzaktan eğitim uygulaması
    (Kaynak Elektrik Dergisi, 2010-12-29) Gençoğlu, Muhsin Tunay; Kayri, İsmail; Kayri, Murat
    Bu çalışmada, ülkemizde elektrik – elektronik eğitimi veren Mühendislik Fakülteleri, Teknik Eğitim Fakülteleri ve Meslek Yüksekokullarının laboratuvar şartlarındaki olumsuzluklardan kaynaklanan, öğrencilerin uygulama yapma yetersizliklerini gidermeye yönelik, enerji nakil hatları ile ilgili benzetimlerin gerçekleştirilmesini açıklayan, internet ve/veya intranet üzerinden uzaktan erişimi mümkün kılan bir web uygulaması tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen web sitesinde, salt öğreticiden öğrenene bilgi aktarımından ziyade, öğrenenin, düşüncelerinin ve sorularının dikkate alınabildiği, değerlendirilebildiği ve öğrenenlerle öğreticiler arasında geri beslemelere altyapı sunabilen tam etkileşimli bir yapı kullanılarak, çalışmanın içeriği eğitsel bir ortama dönüştürülmüştür.