6 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Öğe Hayvansal iç yağlardan transesterifikasyon reaksiyonu ile biyodizel üretilmesi(Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi, 2008-07-31) Altun, Şehmus; Öner, CengizHayvansal yağlar normal çevre sıcaklığında katı ve çok viskozdurlar. Yüksek viskozitelerinden dolayı dizel motorlarında kullanılmadan önce modifiye edilmeleri gerekmektedir. Hayvansal yağların dizel motorlarında kullanılabilirliliğini iyileştirmek için emülsiyon ve transesterifikasyon etkili iki yöntemdir. Bu çalışmada hayvansal iç yağlardan baz katalizörlü transesterifikasyon ile %99.7 saflıkta metil alkol ve katalizör olarak %98 saflıkta NaOH kullanılarak hayvansal iç yağı metil esteri (biyodizel) üretilmiştir. Hayvansal iç yağı, metil ester şekline dönüştükten sonra viskozitesi önemli ölçüde azalmış ve oda sıcaklığında sıvı fazında bir yakıt elde edilmiştir. Biyodizelin belirlenen yakıt özellikleri ASTM standartlarında olup, viskozitesi ve yoğunluğu dizel yakıtına yakın, ısıl değeri ise %8 daha düşük çıkmıştır.Öğe Dairesel kesitli bir borunun girişine yerleştirilen delikli sabit kanatçıklı dönme üreticinin ısı geçişi ve basınç düşüşüne etkileri(Pamukkale Üniversitesi, 2006-02-01) Argunhan, Zeki; Yıldız, CengizBu çalışmada iç içe borulu ısı değiştirgecinde farklı delik sayılı dönme üreticilerin ısı transferine ve basınç düşüşüne etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Bu amaçla değiştirgecin 60 mm çapındaki iç borunun girişine 55º kanat açısına sahip ve kanatlarında birer, ikişer, üçer ve dörder adet dairesel delikler bulunan dönme üreticiler yerleştirilerek deneyler yapılmıştır. Bunlar iç borunun girişine rahat takılıp sökülebilecek şekilde dizayn edilmişlerdir. İç borunun içinden sıcak akışkan olarak hava, iç borunun dışından ise soğuk akışkan olarak su geçmektedir.Öğe Fındık yağı biyodizelinin alternatif yakıt olarak bir dizel motorunda kullanılması(Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma ve Uygulama Merkezi, 2008-03-30) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz; Keven, ArzuBiyodizel, bitkisel ve hayvansal yağlar gibi yenilenebilir hammaddelerden üretilebilen alternatif dizel motor yakıtıdır. Bu çalışmada bir bitkisel yağ olan ham fındık yağından esterifikasyon ile fındık yağı etil esteri (biyodizel) elde edilmiş ve bu yakıtın dört zamanlı, tek silindirli, direk enjeksiyonlu ve hava soğutmalı bir dizel motorunda alternatif yakıt olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Yapılan testlerde fındık yağı etil esterlerinin çok düşük olan viskozitesinden dolayı saf olarak kullanılamadığı görülmüştür. Bu nedenle fındık yağı etil esteri motorin ile hacimsel olarak %50 oranında karıştırılarak tekrar kullanılmıştır. Dizel yakıtı ile karşılaştırılma yapılırsa yakıt karışımı kullanıldığında motor performans değerlerinde iyileşme olduğu, ancak NOx emisyonunun da arttığı görülmüştür.Öğe Fındık yağının dizel motorlarda alternatif yakıt olarak kullanılması ve yanma karakteristiklerinin incelenmesi(Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2007) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz; Sugözü, İlker; Akbaş, BülentBu çalışmada, ülkemizin dünya üretiminde ilk sırasında olduğu fındık bitkisinden elde edilen fındık yağının motor yakıtı olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Bu çalışmada ham fındık yağı dört zamanlı tek silindirli, direk püskürtmeli ve hava soğutmalı bir dizel motorunda yakıt olarak kullanılmıştır. Ham fındık yağının motorine göre çok yüksek olan viskozitesinin düşürülmesi ve yüksek viskozitenin sebep olacağı bazı problemleri gidermek için, ham fındık yağı motorin ile % 25, 50 ve 75 oranlarında karıştırılarak seyreltilmiştir. Motorin ile seyreltilen ham fındık yağı dizel motorunda başarılı bir şekilde kullanılmış, yük altında ve farklı motor hızlarında motor performans karakteristikleri ölçülmüştür. Yapılan testlerde karışım yakıtlarının motor momenti ve gücü motorine göre düşük, özgül yakıt tüketimi değerleri ise yüksek çıkmıştır.Öğe Dikdörtgen delikli türbülatörlerde delik sayısının ısı geçişine ve basınç düşüşüne etkisi(Fırat Üniversitesi, 2006) Argunhan, Zeki; Yıldız, CengizBu çalışmada iç içe borulu ısı değiştirgecinde boru girişine yerleştirilen türbülatörlerin (girdap tip akış üreticilerinin) ısı geçişine ve basınç düşüşüne etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Bu amaçla iç içe borulu ısı değiştirgecinin 60 mm çapındaki iç borunun girişine 55º açılı kanatlara sahip ve kanatlarında 2x7 mm ebadında düzgün sıralanmış birer, ikişer, üçer, dörder ve beşer adet dikdörtgen geometrili delikler bulunan türbülatörler yerleştirilerek, bu türbülatörlerin ısı geçişine ve basınç düşüşüne etkileri araştırılmak üzere deneyler yapılmıştır. İç borunun içinde sıcak akışkan olarak hava, dışında ise soğuk akışkan olarak su geçmektedir. Kullanılan türbülatörlerle aynı yönlü paralel ve zıt yönlü paralel akışta deneyler yapılmıştır.Öğe İlanının Yüzüncü Yıldönümünde II.Meşrutiyet’in İlanı Üzerine Bir İnceleme(2008) Birecikli, İhsan Burak