26 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 26
Öğe Yeni Osmanlılar Cemiyeti kurucularından Mehmed Âyetullah Bey: Dönem-İnsan-Eser(Grafiker Yayınları, 2017) Korkmaz, FerhatCemiyetçiliği, şairliği ve gazeteciliği ile Osmanlı Devleti’nin son döneminin aydın ve sanatçıları arasında önemli bir yere sahip olan Mehmed Âyetullah Bey, 25 Mayıs 1846’da Kahire’de doğmuştur.” “Edebiyat ve siyasetle erken yaşlarda ilgilenmeye başlayan Mehmed Âyetullah Bey, dedesi Abdurrahman Sami Paşa’nın muhafazakârlığını kabul etmeyerek Şinâsî, Namık Kemal ve Ziya Paşa’nın açtığı yenileşme hareketi içinde yer almıştır. Mehmed Âyetullah Bey’in yetiştiği Suphi Paşa ve Abdurrahman Sami Paşa konakları tam bir ilim ve irfan meclisi idi. Dünyanın pek çok yerinden gelen bilgin insanlar bu konaklara devam etmiş, Âyetullah Bey de henüz küçük yaşlardan itibaren bu meclislerde bulunmayı bir itiyat haline getirmişti. Yeni Osmanlılar Cemiyeti’nin kurucularından biri olması da şüphesiz yetişme tarzıyla ilgiliydi.” “Mehmed Âyetullah Bey, içinde yaşadığı dönemin sosyal ve siyasal olayları ile yakından ilgilenmiştir. 1867’ye kadar Tasvîr-i Efkâr gazetesinin matbaasına devam ederek Namık Kemal, Ziya Paşa ve Ebuzziya Tevfik’in etkisinde gazeteciliğe başlayan Mehmed Âyetullah Bey, arkadaşı Musullu Sami Bey ile birlikte yine 1867 yılının Mayıs ayında Utârid gazetesini 5 sayı olarak çıkarabilmiş, daha sonra Filip’in sahibi olduğu Vakit gazetesinde “baş muharrir” olarak yazılar yazmıştır.”Öğe Gün Doğmayınca!: Ercüment Ekrem Talu(Sonçağ Akademi, 2021) Karadeniz, MustafaÖğe Matbuat tarihine Medhal ilk büyük Muharrirlerden Şinasi(Detay Yayıncılık, 2016) Korkmaz, FerhatEserin elimizdeki ve Latin harflerine aktardığımız nüshası, ilk ve tek baskısı olan Yeni Matbaa tarafından 1927 yılında yayımlanan nüshasıdır. Atatürk Kitaplığı ve Milli Kütüphane raflarında mevcut olan bu nüsha, 160 sayfadan ibaret olup ders kitabı baskısı olan 19x27 cm ebâdındadır.Bugünkü Türkçede nadiren kullanılan yabancı kelimelerin yazılışını aktarırken, ayn ve hemze işaretlerini orijinal yazılışa uygun bir biçimde verdik. Bugün kullanılan ve artık Türkçeye mal olmuş kelimeler ise bugünkü yazılışına uygun bir şekilde verilmiştir. Metinde mümkün olduğu kadar aslî imlâya sadık kaldık ancak hatalı olduğunu düşündüğümüz kelimeleri düzeltilmiş hâliyle verdik.Modern biyografi türünün ilk örneklerinden olan Matbû’ât Tarihine Medhal’den İlk Büyük Muharrirler: Şinâsî, adlı eseri Latin harflerine aktarmamızın nedeni, önemli bir kaynak eseri özgün biçimiyle yeniden istifâdeye sunma düşüncesidir.Öğe Mehr və Mah(Lisans Yayıncılık, 2020) İçli, AhmetÖğe Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın romanlarında mahalle hayatı(Kitabevi Yayınları, 2014) Duran Oto, Elif; Taştan, ZekiSanatçılar toplum hafızasına yapıtlarıyla katkı sunarken biz okurlara bazen yaşadıkları, yazdıkları kentleri de miras bırakırlar. Dostoyevski’nin Petersburg’u, Kafka’nın Prag’ı, Marcel Proust’un Paris’i, Paul Auster’ın New York’u bıraktığı gibi… Gittikçe birbirine benzeyen kentler arasında İstanbul da kimsenin yadsıyamayacağı kültürel birikimi, muazzam tarihi ve bütün ihtişamıyla sanat eserlerinde yaşamaya devam ediyor. Sayısı kırk bire ulaşan romanlarıyla Hüseyin Rahmi Gürpınar da İstanbul âşığı sanatçılardan bir diğeri. Bütün romanlarında İstanbul’u merkeze almasını da başka türlü yorumlamak mümkün değil. Üstelik o, okura yalnızca bir şehir manzarası sunmaz. Okuru, 19. Yüzyılın sonlarından 20. Yüzyılın ilk yarısına uzanan bir zaman diliminde kentin sokaklarında adım adım gezdirir. Yazarla bir mahalle çeşmesinde buluşur, bir mahalle kahvesinde dinlenir, mahalleli kadınlarla camdan cama konuşur, mahalle mezarlıklarından geçip bütün bir şehrin dokusunu teneffüs edersiniz. Elinizdeki kitap aracılığıyla toplumumuzun büyük dönüşümler yaşadığı bir dönemde sosyal hayatımızın önemli bir alanı olan “mahalle”yi ve mahalle yaşantısını, Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın realist ve samimi üslubundan alıntılar ve önemli tespitler eşliğinde bir arada bulma fırsatı elde edeceksiniz.Öğe İsmail Safa Muhakematı Edebiyye(Detay Yayıncılık, 2019) Zariç, MahfuzOtuz dört yıllık ömrüne yedi şiir kitabı, bir çeviri roman ve 30 edebi eleştiri yazısı sığdırabilen İsmail Safa edebiyat tarihlerinin kendisinden çoğu kez kısaca söz edip geçtiği yazarlarımızdandır. İsmail Safa; şair Ali Kamil (Akyüz) ve Ahmet Vefa'nın kardeşi, gazeteci yazar İlhami Safa'nın ve romancı Peyami Safa'nın babasıdır. İsmail Safa'nın bugüne kadar eserlerinden sadece iki günümüz yazısıyla yayınlanabilmiştir. Tanzimat ve Servet-i Fünün dönemi şairi İsmail Safa'nın okuyuculara ulaştırılamamış eserlerinden biriside 18 edebi eleştiriden oluşan Muhâkemât-ı Edebiyye adlı eseridirÖğe Orta Asya battalnâmelerinden Seyitbatal Comogu(Kömen Yayınları - Edebiyat Dizisi, 2016) Cicioğlu, Muhammet NurullahTürk destancılık geleneğinin İslamiyet sonrası dönem mahsulleri arasında, daha sonra ortaya konulan "Dânişmendnâme" ve "Saltıknâme" gibi ürünlere örneklik teşkil etmesinden dolayı, Seyyid Battal Gazi Destanı'nın ayrı bir önemi vardır. Bu destanın ortaya çıkışı, Seyyid Battal Gazi hakkında anlatılan menkıbelerin yazılı kültürle tanışması neticesinde olmuştur. Bu menkıbeler yazıya aktarılırken Türk destancılık geleneğinin etkisiyle ortaya konulan mahsuller "Battalnâme" adıyla destanlaşır. Battalnâmelerin XIX. yüzyılda Orta Asya'ya ulaşmasından sonra ise, bu coğrafyada farklı lehçelerde yeni manzum ve mensur metinleri oluşturulmuştur. Bunlardan Kazak sahasındakiler "kıssa", Kırgız sahasında ise "comok" adlarıyla anılmıştır. Bu şekilde Seyyid Battal Gazi anlatılarının menkıbe formunda başlayan serüveni, önce menakıpname ve destan olarak Anadolu'da, sonra da "kıssa" ve "comok" adıyla Orta Asya'da devam etmiştir. Türk destancılık geleneğinin farklı sahalara yayılan ve farklı lehçelerde zuhur eden diğer örnekleri gibi, Seyyid Battal Gazi Destanı da bu geleneğin ne kadar mümbit bir zemine sahip olduğunun delillerindendir. Bu çalışma, Kırgız sahasının manzum Battalnâmesi olan "Seyitbatal Comogu"nun daha önce yayınlanmamış metnini okuyucularla buluşturmak ve onunla ilgili bazı tespitleri paylaşmak gayesiyle ortaya konulmuştuÖğe Başlangıcından Cumhuriyet’e Yeni Türk şiirinde melankoli(Grafiker Yayınları, 2018) Korkmaz, FerhatÇalışmanın giriş bölümünde melankoli kavramı hakkında genel bir değerlendirme yapılmıştır. Bu bölümde çalışmanın konusu, amacı, yöntemi ve konu kapsamı hakkında bilgiler verilmiştir. Birinci bölümde melankolinin tanımı, melankolik kuram ve melankolik durum, bellek ve imgelem kavramları üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde melankoli kavramının İlk Çağ’dan günümüze kadar dünya bilim ve sanat tarihindeki seyri ele alınmıştır. Çalışmamızın asıl kısmını teşkil eden ve “Yeni Türk Şiirinde Melankoli” başlığını taşıyan üçüncü bölüm, “Kayıp Obje Eksenli Melankoli” ve “Melankolik Duygu Durumları” şeklinde iki ana tasnifle verilmiştir. “Kayıp Obje Eksenli Melankoli” kısmında evlat, anne, eş, gençlik, arkadaş, öz saygı ve vatan toprağı gibi kayıplar konusunda melankoli literatürü doğrultusunda yorumlar yapılmış ve konuya örnek teşkil eden şiirlerden alıntılar verilmiştir. “Kayıp Obje Eksenli Melankoli” kısmında ise hiçlik duygusu, kriz, acı veren keyifsizlik, suçluluk duygusu ve cezalandırılma kaygısı, derunî sitem, söylenme ve sövgü, geçmeyen bir geçmiş ve nûr-i siyeh, melâl-kelâl, intihar ve kendini yok etme eğilimi, anlamlı bağlarda değişme ve aşk melankolisi konuları değerlendirilmiştir.Öğe “Cezmi" Namık Kemal(Kopernik Kitap, 2021) Korkmaz, FerhatNamık Kemal`in 1880-1883 yılları arasında cüzler hâlinde yayımlanan Cezmi`si, Türk edebiyatındaki ilk tarihî romandır. Eserde 16. yüzyılda Osmanlı ile İran arasında, Doğu Anadolu, Kafkasya ve Kırım toprakları üzerindeki hâkimiyet mücadelesi konu edilir. İran seferine katılan asker-şair Cezmi, Kırım Hanı Adil Giray, İran şahının karısı Şehriyar, saraya mensup Perihan Cezmi`nin başlıca kahramanlarıdır. Olaylar, İstanbul`da başlar; ancak büyük bir bölümü İran sarayında geçer. Tanpınar dahil birçok eleştirmen, romanın ‘ittihad-ı İslâm` düşüncesini işlediği hususunda hemfikirdir. Roman, aslına sadık kalınarak yeni harflere aktarılmış, sadeleştirilmemiştir. Ancak günümüz okurunun anlayamayacağı kelime ve tamlamaların sözlük anlamları ilgili sayfanın altında verilmiştir. Bunun dışında bazı eklerin ve ünlü/ ünsüz harflerin yazımında günümüz imlasına uyulmuştuÖğe Müebbet Krizalit: Özcan Ergüder'in öykücülüğü(Sonçağ Akademi, 2021) Karadeniz, Mustafa
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »