Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Fuzûlî’de kadın güzelliği ve bu güzelliğin işlevi
    (Batman Üniversitesi, 2017-03) Bozkurt, Kenan
  • Öğe
    Tokatlı bir yayımcı ve kuramcı Muzaffer Erdost
    (Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 2015-09) Korkmaz, Ferhat
    1932 yılında Tokat’ın Artova ilçesinde doğan Muzaffer Erdost, ikinci yeni şiirinin kurulmasında ve gelişmesinde emeği geçen önemli yazar ve yayıncılar arasındadır. 1956 yılında Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi’ni bitirdikten sonra İkinci Yeni şiirinin doğduğu yer olan Pazar Postası’nda Yazı İşleri Müdürü olarak göreve başlar. Muzaffer Erdost bu göreve geldikten sonra, gazetede İkinci Yeni poetikasına uygun şiirler daha çok yayımlanır ve eleştiri ortamı hareketlilik kazanır. Pazar Postası’nda yazdığı yazılarla dönemin edebiyat egemenlerine karşı henüz çocukluk çağlarını yaşayan yeni şiiri savunur, kuramsallaştırmaya çalışır. Cemal Süreya, Sezai Karakoç, İlhan Berk, Turgut Uyar ve Edip Cansever gibi yeni şiirin öncüleri, onun yazı işleri müdürlüğü görevini yürüttüğü gazete sayesinde eserlerine emin bir sığınak, dingin bir liman bulur.1950’li yılların en önemli ve ünlü sanat ve edebiyat tartışmalarında bir “agora” bir “forum” olan Pazar Postası’nın 3 yıl süreyle en uzun Yazı İşleri Müdürlüğünü yapan Muzaffer Erdost’un İkinci Yeni üzerine değerlendirme ve yazıları İkinci Yeni şiirinin doğuşu bakımından dikkate değerdir. Bu yazılar, dönemin sanat ve edebiyat ortamının hareketlenmesinde önemli katkılar sunmuştur. Çalışmamızda Muzaffer Erdost’un yaşamıyla birlikte İkinci Yeni şiiri üzerine yazdıkları ele alınacak, sanat ve edebiyat görüşü üzerine bir değerlendirme yapılacaktır.
  • Öğe
    Osmanlı’da kitabın yazılış serüveni
    (Batman Üniversitesi, 2012-10) Bozkurt, Kenan
  • Öğe
    Kerime Nadir’in Aşk Hasreti adlı romanı üzerine bir inceleme
    (ASOS Yayınları, 2016-10) Zariç, Mahfuz
    Kerim'e Nadir, Aşk Hasreti adlı eserinde İstanbul ve civarında yaşanan bir aşk hadisesini ele alınmıştır. Yer yer realist hatta natüralist sayılabilecek gözlemlere yer verilmiş olmakla birlikte eserin genelinde romantik roman anlayışının tematik ve kurgusal iz düşümleri dikkat çekmektedir. Edebi akımlardan romantizmin ve popüler edebiyatın yansımaları olarak kurguda romantizm; ilk görüşte aşk, kardeşlerin aynı kıza âşık olması, imkânsız aşk, âşıkları ayıran rolündeki kardeşin gizemli uzak diyarlarda kaybolması, sıra dışı olaylar, mağlup kahramanın okuyup mühendis olması, âşıkları yakınlaştıran kıskançlık, hastalık, seyahat kurgusu ve sevilen erkeğin hayatını tehlikeye atıp kahramanlık göstermesi, anlatıya ilave bağımsız aşk hikâyecikleri eklenmesi, kayıp ayırıcının bir anda kurtulması, geri dönmesi ve mutlu son ile gerçekleştirilmiştir.
  • Öğe
    İlk dönem romancılığımızda dikkat çeken bir cemiyet
    (Batman Üniversitesi, 2012-04) Korkmaz, Ferhat
    Ahmet Mithat Efendi’nin birbirini takip eden, ikisini de 1875’te yazdığı Hasan Mellah yahut Sır İçinde Esrâr ve Zeyl-i Hasan Mellâh yahut Sır İçinde Esrâr romanları, çok sesli yapısıyla dikkat çeker. Tarihsel malzemeyi kurgusal bir atmosferde işlemekten hoşlanan Ahmet Mithat Efendi, romanlarında yarattığı karakterleri ölümsüzleştirmeyi başarmıştır. Bu unutulmayan karakterlerden biri de Orta Doğu, Avrupa ve Afrika’da gezerek ajanlık yapan, iç karışıklıklar yaratarak ülke iktidarlarını dönüştürmeyi planlayan ve gerçek adı Domingo Badia Y Leblich olan Dominico Badia’dır. Fenelon’un Telemak ve Alexander Dumas Pere’in Monte Cristo Kontu romanlarından ilham alan Ahmet Mithat Efendi, protagonist olan Hasan Mellâh vasıtasıyla bir yandan Telemakhos’un yerli biçimini ortaya koyarken bir yandan da Dominico Badia’nın takibi sayesinde Avrupa, Afrika ve Orta Doğu’daki siyasal mücadeleleri romanına taşır. Romanın antagonisti olan Domingo Badia Y Leblich’in, Yeni Osmanlılar cemiyetine ilham kaynağı olan Carbonari cemiyetine üye olması araştırmamızın çekirdeğini oluşturmaktadır. Çalışmamızda romanın fiksiyonel niteliğini göz önünde tutarak Carbonari cemiyetinin yapısını ve romancının bu cemiyete bakışını değerlendireceğiz.