Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Tüketici bilinç düzeyinin helâl gıda tüketimi ve satın alma niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-08-29) Yılmaz, Mehmet Arif; Kılınç, Kazım
    Tüketiciler genel olarak sağlıklı tüketim ve maksimum faydayı sağlamak için başta bilinç düzeyi olmak üzere, istek, ihtiyaç ve dini inançları doğrultusunda hareket ederek satın alma davranışında bulunmaya çalışırlar. Bu bağlamda özellikle Müslüman tüketiciler açısından helâl gıda kavramı ön plana çıkmaktadır. Helâl gıda kavramı tüketici bilinç düzeyi ile ilişkili bir kavram olduğundan tüketicilerin mal ve hizmet tercihindeki hassasiyetlerini ortaya koymaktadır. Söz konusu hassasiyet nedeniyle sürekli gelişen sanayi ve teknoloji doğrultusunda üretilen ürünlerin nasıl üretildiği tüketicilerde merak konusu olmaktadır. İşletmeler ise tüketicilerde oluşan merağı gidermek ve tüketicilerin gönül rahatlığıyla alabilecekleri mal ve hizmetleri piyasaya sunmak için helâl gıda sertifikası almaya çalışmaktadırlar. Yapılan çalışmalar doğrultusunda bu çalışma ile tüketici bilinç düzeyinin helâl gıda tüketimi ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda tüketici bilinç düzeyinin helâl gıda tüketimi ve satın alma niyeti üzerindeki etkisinin belirlenmesi çalışmanın amacını oluşturmuştur. Söz konusu amaç çerçevesinde uygulanan anketler Batman’da yaşayam 433 kişiye yaptırılmıştır. Analizlerin yapılması için veriler istatistiki analiz programı veri kütüklerine kaydedilmiştir. Güvenilirlik, faktör, t-testi, tek yönlü varyans (anova), regresyon ve korelasyon analizi gibi istatistiksel analizler uygulanmıştır. Yapılmış olan analizler sonucunda, tüketici bilinç düzeyi ile helâl gıda tüketimi ve satın alma niyeti arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca tüketici bilinç düzeyinin helâl gıda tüketimi ve satın alma niyeti üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında, tüketicilerin aylık gelir seviyeleri ile eğitim düzeyi yüksek olan bireylerin satın alma konusunda daha duyarlı ve titiz oldukları, ancak helâl gıda tüketimi konusunda herhangi bir duyarlılıklarının olmadığı ortaya çıkmıştır. Yapılan çalışmada elde edilen sonuçlar çerçevesinde, araştırma konusunun geliştirilmesine, tüketicilerin bilinç düzeylerinin artırılmasına, tüketicilerin korunmasına ve helâl gıda ürünleri üretimi ile tüketiminin artırılmasına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Yeşil pazarlama kapsamında organik gıda anlayışının tüketicilerin satın alma niyeti üzerine etkileri
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-05) Çınar, Başak; Kılınç, Kazım
    Bu çalışmada, ekolojik ürünlerin en önemli kategorilerinden biri olan organik gıdalara yönelik olarak, tüketicilerin organik gıda bilgisinin, çevre bilincinin ve sağlık bilincinin satın alma niyetine etkisinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaçla evreni Diyarbakır ilinden seçilen örneklemden elde edilen veriler aracılığıyla hipotezlerin istatistiki analizleri yapılmıştır. Veriler, olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 513 tüketiciden çevrimiçi anket aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırma kapsamında, güvenirlik analizleri, tanımlayıcı istatistikler ve açıklayıcı faktör analizi için SPSS 22 programından, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli için ise SmartPLS programından yararlanılmıştır. Analiz sonuçları doğrultusunda araştırmanın ana hipotezi kısmen kabul edilmiştir. Organik gıda bilgisinin tutumu ve çevre bilincinin ise satın alma niyetini etkilemediği diğer hipotezlerin ise kabul edildiği yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda organik gıdalara yönelik tutum ve satın alma niyetinin sağlık bilinci boyutunu pozitif yönde etkilediği görülmüştür.
  • Öğe
    Sosyal medyanın marka iletişimine etkisinin incelenmesi: Batman ili örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-06-28) Tüzün, Serkan; Kılınç, Kazım
    Tüketiciler, kişisel veya ailevi ihtiyaçlarını gidermek için alışveriş yapmaktadırlar. Bu ihtiyaçlarını bazen alışveriş noktalarına giderek satıcılarla etkileşim kurarak bazen de oturdukları yerden telefon, tablet, bilgisayar aracılığıyla gidermeye çalışmaktadırlar. Günümüzde teknolojiye bağlı olarak e-ticaretin gelişim göstermesi var olan yüz yüze alışverişi her geçen gün azaltmakta, internet üzerinden alışverişi ise arttırmaktadır. Söz konusu durum nedeniyle üreticiler ve satıcılar pazar yerlerini internet üzerine taşımakta ve müşteri kitlelerini bu mecralara yönlendirmektedirler. Marka bağımlılığı sağlamak ve satış artışı sağlamak amacı ile de sosyal medyayı bir iletişim aracı olarak kullanmaktadırlar. Bu bağlamda marka ve firmaların, tüketicilerin markalarına olan meraklarını öğrenmek konusu ön plana çıkmıştır. Sosyal medyayı bir iletişim aracı olarak kullanılması ile bu merak giderilmeye çalışılmıştır. Merak sonucunda tüketicilerin marka veya firma hassasiyetlerini ortaya çıkartmaya çalışmışlardır. Söz konusu çalışma ile özellikle her geçen gün daha fazla ilerleme kat eden teknoloji birlikte üretilen markaların/ürünlerin, sosyal medyada alışveriş yapan tüketiciler üzerinde ne tür bir etkisi olacağı merak konusu olmuştur. İşletmeler ise müşterilerinde meydana gelen bu merakı gidermek ve rahat bir şekilde markalarını piyasaya sunmak için sosyal medya iletişime önem vermişlerdir. Yapılan açıklamalar doğrultusunda bu çalışma ile sosyal medyanın marka iletişimi üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda sosyal medyanın marka iletişimi üzerinde ne tür bir etkisinin olduğunu ortaya çıkartmak çalışmanın amacını oluşturmuştur. Söz konusu amaç çerçevesinde uygulanan anketler Batman’da yaşayan 600 kişiye uygulanmıştır. Analizlerin yapılması için veriler istatistiki analiz programı veri kütüklerine kaydedilmiştir. SmartPLS4 programı ile yapılan analizde Güvenilirlik, faktör analizi, t-testi, regresyon ve korelasyon analizi gibi istatistiksel analizler uygulanmıştır. Yapılmış olan analizler neticesinde, sosyal medyanın marka iletişimi üzerine etkisi ile tüketicilerin satın alma niyeti arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca markların, sosyal medya üzerinde yapmış oldukları çalışmalar tüketicilerin satın alma niyeti üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmada elde edilen sonuçlar çerçevesinde, araştırma konusunun geliştirilmesine, tüketicilerin, markaların sosyal medyada yaptıkları iletişimin artrılmasına, tüketicileri daha fazla bilgilendirilmesine ve bilinçli tüketiciliğin artırılmasına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.