Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Ortaokul öğretmenlerinin serbest zamanlarında spor faaliyetlerine katılımları ile öz güven arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-06-13) Güden, Süleyman; Aktaş, Samet
    Bu çalışma, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin serbest zamanlarda sportif faaliyetlere katılımı ile özgüvenleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada öğretmenlerin mesleki deneyimi, branşı ve serbest zaman faaliyetlerine katılma sıklığı gibi faktörler üzerinde durulmuştur. Araştırmanın evreni, Viranşehir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 938 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır ve örneklem olarak 408 katılımcı seçilmiştir. Veri toplamak için kişisel bilgi formu, Serbest Zaman Doyum Ölçeği ve Sürekli Sportif Kendine Güven Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 23 yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin normal dağılım sergilediği gözlemlenmiş ve ilişkili analizlerde korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Sürekli Sportif Kendine Güven ölçeğinin iç tutarlılığı oldukça yüksektir (0,963), bu da ölçeğin güvenilir bir şekilde ölçüm yaptığını göstermektedir. Ölçeklerin cinsiyet bazında karşılaştırılması sonuçlarına göre, psikolojik, sosyal, fizyolojik ve estetik boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (sırasıyla p = 0,21, p = 0,23, p = 0,04, p = 0,20). Ancak eğitimsel ve rahatlama boyutları arasında anlamlı farklar bulunmuştur (sırasıyla p = 0,00, p = 0,04). Sonuç olarak, öğretmenlerin düzenli olarak serbest zaman aktivitelerine katılımının genel yaşam doyumlarını ve sürekli sportif kendine güven algılarını artırabileceği sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, öğretmenlerin spor faaliyetlerine katılımının önemini vurgulamakta ve öğretmenlerin refahlarını artırmak için etkili bir strateji olarak öne çıkmaktadır.
  • Öğe
    Spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-24) Öztürk Çelik, Ganime; Köroğlu, Mihraç
    Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin Liderlik ve Saldırganlığa olan verilerinin toplanması amacıyla “Çok Yönlü Liderlik Yönelimi Ölçeği” ve “Buss Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ölçeği ve Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarının çeşitli demografik ve sportif değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, yaş, sınıf, spor branşı, spor yaşı, spor uzmanından yardım alma durumu ve takımda oynayıp oynamama gibi değişkenler açısından hem çok yönlü liderlik ölçeği hem de Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Özellikle Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, çok yönlü liderlik ölçeği alt boyutları ile saldırganlık ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Politik liderlik ve insan kaynaklı liderlik alt boyutları ile fiziksel saldırı, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, karizmatik liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı ve sözel saldırı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunurken, öfke ve düşmanlık alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Yapışan liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile fair play davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-29) Güneş, Azize Buse; Özbek, Sıtkı
    Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile fair play davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim döneminde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda öğrenim gören ortaokul öğrencileri, araştırmanın örneklemini ise Batman ili ortaokullarında öğrenim gören 686 gönüllü öğrenci (357 kadın, 329 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmamızda nicel yöntemlerden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu, Özgenel vd. (2019) tarafından geliştirilen “Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve Efe (2006) tarafından geliştirilen; Temel vd. (2021) tarafından günümüz öğretim programlarına uyarlanan “Fair Play Davranışlarını Sergileme Sıklığı Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzdelik dağılımları incelenmiştir. Yapılan normallik sınamasında verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. İkili grupların analizinde bağımsız örneklemler için t testi, üç ve üzeri grubun karşılaştırmalı analizlerinde tek yönlü varyans analizi; farklılıkları belirlemek için Post-Hoc analizleri tercihinde grupların varyanslarının homojenlik durumlarına göre Tamhane’s ve Scheffe testlerinden yararlanılmıştır. İlişkisel analizler için korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı düzeylerinde cinsiyet değişkenine göre erkek öğrenciler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Sınıf düzeyi, yaş, anne-baba eğitim düzeyi, spor türü ve sporcu lisansı değişkenlerine göre anlamlı farklılık saptanmamıştır. Ortaokul öğrencilerinin fair play davranışları sergileme sıklıklarında cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, spor türü ve sporcu lisansı değişkenine göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerinin toplam puanlarında anlamlı bir farklılık görülmezken, ölçek alt boyutlarından olumsuz davranış ve rakip alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre sosyal medya bağımlılığı ile fair play davranışı sergileme sıklığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre sosyal medya bağımlılığı arttığında, fair play davranışı sergileme sıklığına olan eğilimi olumlu yönde etkilediği ancak bu etkinin anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamızda elde edilen bu sonuçlara göre ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı düzeyleri düşük düzeyde, fair play davranışları sergileme sıklıkları ise orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörler
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-31) Söğüt, Zafer; Çelik, Nuri Muhammet
    Bu çalışmanın amacı, Batman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmesindeki faktörleri araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Görücü (2001) tarafından geliştirilen ve 10 maddelik “Demografik Bilgiler Anketi” ile 19 maddelik “Konu Bilgileri Anketi” kullanılmıştır. Veri toplama araçlarıyla, öğrencilerin spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörlerin hangi demografik değişkenlere göre değiştiği incelenecektir. Araştırmanın örneklemi, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Batman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan 419 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların 255’ i erkek 164’ ü kız öğrencidir. Bu araştırmada Survey (genel tarama) modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotları (Yüzde, Frekans ve Ki Kare) kullanılmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS for Windows ver:25.0” programında çözümlenmiş, manidarlıklar. 05 düzeyinde sınanmıştır. Bu çalışmada, spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörlere bakıldığında spor katılımının çok boyutlu bir olgu olduğunu ve bireylerin sosyal çevresi, aile yapısı ve ekonomik koşulları tarafından şekillendiğini göstermektedir. Toplumsal cinsiyet, eğitim düzeyi ve sosyoekonomik durum gibi faktörlerin, spor katılımındaki eşitsizlikleri belirleyen önemli değişkenler olduğu sonucuna varılmıştır.