Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Spor lisesi öğrencilerinde duygusal istismar ve benlik algısı: Karşılaştırmalı bir çalışma
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-18) Karaca, Tuğçe; Çetin, Erdal
    Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi ve diğer liselerde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 500 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin benlik algısı ve duygusal istismara olan verilerinin toplanması amacıyla “Ergenler İçin Benlik Algısı Ölçeği” ve “Duygusal İstismar Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, spor lisesinde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı ve babanın eğitimi gibi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 12. sınıfta olanlar, aile geliri için orta düzey aile gelirine sahip olanlar (17-30 bin TL), kardeş sayısı için 1-3 kardeşi olanlar ve baba eğitim seviyesi için ilkokul mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Spor lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise sadece kardeş sayısı boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın ise 7 kardeş ve üzeri kardeşe sahip olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu görülmüştür. Diğer liselerde okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf ve baba eğitim seviyesi değişkenlere bağlı olarak duygusal istismar boyutunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu, yaş değişkeni için 14 yaşında olanlar, sınıf değişkeni için 9. sınıfta olanlar ve baba eğitim seviyesi için lise mezunu babaların duygusal istismar ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Diğer lisesinde okuyan öğrencilerinin benlik algısı ölçeği puanlarına bakıldığında ise cinsiyet ve yaş değişkeni boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlılığın cinsiyet değişkeni için kadınlara nazaran erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu ve yaş değişkeni için 18 yaşında olanlar için benlik algısı puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin duygusal istismar ve benlik algısı ölçeği arasındaki ilişki incelendiğinde ise duygusal istismar ve benlik algısı puanları arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-09-24) Öztürk Çelik, Ganime; Köroğlu, Mihraç
    Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencileri ile diğer lise öğrencilerinin duygusal istismar ve benlik algılarını karşılaştırmaktadır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilinde okuyan spor lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 179 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin Liderlik ve Saldırganlığa olan verilerinin toplanması amacıyla “Çok Yönlü Liderlik Yönelimi Ölçeği” ve “Buss Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Anketler uygulandıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketinden faydalanılmıştır. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu araştırmada spor lisesi öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönetimi ölçeği ve Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarının çeşitli demografik ve sportif değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet, yaş, sınıf, spor branşı, spor yaşı, spor uzmanından yardım alma durumu ve takımda oynayıp oynamama gibi değişkenler açısından hem çok yönlü liderlik ölçeği hem de Buss-Perry saldırganlık ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Özellikle Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre, çok yönlü liderlik ölçeği alt boyutları ile saldırganlık ölçeği alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Politik liderlik ve insan kaynaklı liderlik alt boyutları ile fiziksel saldırı, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, karizmatik liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı ve sözel saldırı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunurken, öfke ve düşmanlık alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Yapışan liderlik alt boyutu ile fiziksel saldırı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, öfke, düşmanlık ve sözel saldırı alt boyutlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.
  • Öğe
    Özel ve devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine olan tutum düzeylerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-29) Kabataş, Tuba; Şahbudak, Murat
    Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin hem devlet hem de özel ortaöğretim okullarında beden eğitimi derslerine yönelik tutum düzeylerini değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Batman ilindeki devlet ve özel okullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 800 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerini belirlemeye yönelik verilerin toplanması amacıyla "Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler alındıktan sonra istatistiksel analizleri kolaylaştırmak amacıyla SPSS 22.0 yazılım paketine girildi. Verileri analiz etmek için frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken testi, varyans analizi (ANOVA) ve post hoc testi gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Analiz, öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya çıkardı. Bu farklılıkların eğitim kurumu kategorisi, akademik performans, hane geliri, kardeş sayısı ve sporda uzmanlaşma eğilimi gibi faktörlere bağlı olduğu bulunmuştur (p<.05). Cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenleri dikkate alındığında beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmedi (p > .05). Çocukların devam ettiği eğitim kurumu, okul yönetiminin spor ve beden eğitimine verdiği önem, öğrencinin ailesinin sosyoekonomik durumu, öğrencinin sosyal çevresi gibi birçok değişken, öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkilemektedir. Özel eğitim kurumlarına kayıtlı ve daha yüksek yaşam standardına sahip, varlıklı ailelerden gelen çocuklar, beden eğitimi programlarına karşı daha olumlu bir eğilim sergilemeye daha yatkın oldukları söylenebilir.
  • Öğe
    Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörler
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-31) Söğüt, Zafer; Çelik, Nuri Muhammet
    Bu çalışmanın amacı, Batman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmesindeki faktörleri araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Görücü (2001) tarafından geliştirilen ve 10 maddelik “Demografik Bilgiler Anketi” ile 19 maddelik “Konu Bilgileri Anketi” kullanılmıştır. Veri toplama araçlarıyla, öğrencilerin spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörlerin hangi demografik değişkenlere göre değiştiği incelenecektir. Araştırmanın örneklemi, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Batman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan 419 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların 255’ i erkek 164’ ü kız öğrencidir. Bu araştırmada Survey (genel tarama) modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotları (Yüzde, Frekans ve Ki Kare) kullanılmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS for Windows ver:25.0” programında çözümlenmiş, manidarlıklar. 05 düzeyinde sınanmıştır. Bu çalışmada, spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların spor yapma amaçları ve spora yönlendirilmelerindeki faktörlere bakıldığında spor katılımının çok boyutlu bir olgu olduğunu ve bireylerin sosyal çevresi, aile yapısı ve ekonomik koşulları tarafından şekillendiğini göstermektedir. Toplumsal cinsiyet, eğitim düzeyi ve sosyoekonomik durum gibi faktörlerin, spor katılımındaki eşitsizlikleri belirleyen önemli değişkenler olduğu sonucuna varılmıştır.