7 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Öğe Investigation of turning in different cutting parameters of Al 6061 with finite elements method(Fırat Üniversitesi, 2017-10) Çelik, Yahya Hışman; Özek, Cebeli; Türkan, CihatIn this study, the effects of cutting parameters on cutting force, temperature and stress were investigated in the turning of 6061 aluminum alloy by using DEFORM-3D package program based on finite element method. Constant depth of cut (1 mm), three different cutting speeds (40, 60 and 80 m/min), and three different feed rates (0.05, 0.1 and 0.15 mm/rev) were used in research simulations. From the made analyses, the lowest cutting force was obtained as 150 N at 80 m/min cutting speed and 0.05 mm/rev feed rate, the highest cutting force was obtained as 368 N at 40 m/min cutting speed and 0.15 mm/rev feed rate. While the lowest temperature was obtained as 230 °C at 40 m/min cutting speed and 0.05 mm/rev feed rate, the highest temperature was obtained as 354 °C at 80 m/min cutting speed and 0.05 mm/rev feed rate. In addition, the lowest stress was 997 MPa at 80 m/min cutting speed and 0.05 mm/rev feed rate, the maximum stress was 1090 MPa at 40 m/min cutting speed and 0.15 mm/rev feed rate. It has been observed that the cutting force and the stress value show a similar tendency depending on the cutting parametersÖğe Daire testere makinesinde kullanılan milin nümerik hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; İşcan, BahattinMil; dişli çark, kayış kasnağı, zincir dişlisi, kavrama göbeği, volan, rotor vb. parçaları üzerinde taşıyan ve bunların kendisiyle birlikte dönebilmeleri için genellikle iki yerinden yataklanmış olan önemli bir makine elemanıdır. Miller, üzerinde taşıdığı parçalardan kaynaklanan yükler sonucu eğilmeye, güç iletimini sağlayan döndürme momenti nedeniyle de burulmaya zorlanır. Motor elemanlarında, güç iletim hattlarında ve gerekse makinenin asıl işlevinin yerine getirildiği bölümlerde mümkün olduğu kadar dönme hareketi yaparak kullanılmaya çalışılanparça ve elemanlar vardır. [1]. Çelik alaşımların kaynak malzemesi olarak yaygın kullanımı; alaşım özelliklerinin ve kaynak koşullarının, sıcak çatlamaların oluşumundaki etkilerinin araştırılmasında önemli bir rol oynamıştır. Deneysel çalışmalar, metallerin kimyasal özelliklerinin, alaşımlı kaynakların sıcak çatlamayla sonuçlanmasında etkin rol oynadığını gösterse de, faktörlerin etkilerinin büyüklüklerine göre ayrıştırılması tam anlamıyla gerçekleştirilememiştir[2].Öğe Motorlarda kullanılan kam milinin nümerik hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Seven, BurhanKam mili, subaplara hareket veren bir parçadır. Hareketini krank milinden alan motorun yardımcı milidir. Bu hareketler sayesinde, egzoz ve hava subapları düzenli olarak açılıp kapanır. Açma-kapama işleminin amacı şudur: Kapaklar açıldığında içeri hava girmesi, sonrasında yanma olayı olması ve akabinde de kirlenmiş havanın egzozdan çıkmasıdır. Kam mili, krank mili tarafından tahrik edilir ve krank milinin dönme sayısının yarısı kadar bir dönme hızıyla döner[1]. Kam milleri genellikle yüksek kaliteli çelik alaşımlarından dövülerek veya dökülerek tek parça halinde üretilir. Kam yüzeyleri ısıl işlemlerle sertleştirilir. Genellikle kam millerinde her silindir için bir emme bir de egzoz olmak üzere iki adet kam bulunur. Bazı motorlarda örneğin boksör tipi 4 silindirli bir motorda bir emme ve bir egzoz kamı karşılıklı iki silindirin supaplarını açmaktadır. Ayrıca günümüzde kullanılan DOHC motorlarda emme supapları için bir kam mili ve egzoz supapları için de ayrı bir kam mili bulunmaktadır[2]Öğe The investigation of the tensile behaviors of single L-joint type bonded with adhesive and rivet(Wiley-Blackwell, 2018-08) Adin, Hamit; Kurtkan, Ümitn this study, tensile behaviour of single “L” type joints was investigated experimentally and numerically. Aluminium pieces with 2 mm, 3 mm and 4 mm thicknesses were used as joint materials. Overlap lengths were chosen as 10 mm, 15 mm and 20 mm. Joints were executed with two different rivets as steel and aluminium and 3 M 2216 epoxy based adhesive. Experiments were carried out by means of Shimadzu universal testing machine with 5 kN load cell. While the numerical study was carried out, using ANSYS Workbench, finite element analysis program, models were formed with the same properties as experimental works. Results showed that the samples with 20 mm overlap length had the highest strength of all models. Models with steel rivet had higher strength than models with aluminium rivets for all overlap lengths.Öğe The investigation of effect of adherend thickness on scarf lap joints(Wiley-Blackwell, 2013-10) Adin, HamitIn this paper, the mechanical behavior of the Scarf Lap Joints (SLJs) bonded with adhesive under a tensile load was analyzed. The effects of adherend thickness at the interface stress-strain distributions of SLJs were examined. The stress-strain analyses were performed by Finite Element Method (3D-FEM). The 3D-FEM code was employed with Ansys (Ver.12.0.1). Experimental results were compared with the 3D-FEM results and were found quite reasonable. It was concluded that both experimental and 3D-FEM failure loads were increased with increased adherend thickness. The results indicated that the maximum failure loads were determined at t=8 mm in all joints. The analysis of the SLJs under tensile load showed that the stress and strain concentrations occurred around the edges of the joints.Öğe Finite element analysis of safety pin in snowplow equipment(Hibetullah KILIÇ, 2022-06-30) Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; Ergün, Raşit KoraySnow plow equipment is produced with chassis connections suitable for trucks, pickup trucks, tractors, construction machines and pick-ups and mounted in front of the vehicles. In this study, the stress and deflection values of the safety pin used in snow plow equipment will be examined by testing with finite element analysis. In this study, a damaged safety pin was analyzed numerically. The damaged safety pin was modeled with Solidworks package program and stress analysis was performed by ANSYS Workbench package program. In this analysis, the properties of the safety pin made of St37 steel were used. As a result , it was observed that the safety pin was damaged due to the stress distribution.Öğe Yaprak yayların nümerik metotlar yardımıyla hasar analizi(Batman Üniversitesi, 2018-05) Sağlam, Zeyni; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; Adin, Hamit; Seven, BurhanBu çalışmada ISUZU marka EUROBUS model midibüsün yaprak yayının üzerine gelen kuvvetlerle ilgili olarak Solidworks paket programı kullanılarak nümerik statik analizler yapılmıştır. Araçlarda kullanılan yaprak yaylarda oluşacak bir hasar istenmeyen sonuçlara yol açabilir. Bu hasarların önüne geçmek amacıyla yaprak yayların üretim aşamasından kullanılacak yerlere ve maruz kalabilecekleri kuvvetlere kadar analizlerinin yapılması gerekmektedir. İstenmeyen sonuçları engellemek amacıyla nümerik analizler yapılmıştır. Son durumda malzeme üzerine oluşabilecek hasarlar değerlendirilmiş ve elde edilen veriler değerlendirilmiştir.