Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 11
  • Öğe
    Otomotiv fren balatalarının sürtünme performansında sic etkisi
    (Uludağ Üniversitesi, 2012-06) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz; Sugözü, İlker
    Bu çalışmada, yüksek mukavemet, düşük aşınma, daha fazla yük ve sıcaklık dayanımı özelliklerine sahip SiC içeren balata numunelerinin sürtünme katsayısı ve aşınma dayanımına etkisi incelenmiştir. Balata bileşeni içerisine %5, %10 ve %15 SiC ilave edilmiştir. Sonuç olarak, SiC oranı arttıkça aşınma direnci artmış ve sürtünme katsayısı azalmıştır
  • Öğe
    Hardness and wear behaviours of al matrix composites and hybrid composites reinforced with B 4 C and SiC
    (Springer Nature, 2019-01-15) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    The conversion into the desired shape of the metal powders using Powder Metallurgy (PM) method enables economically mass productions. This case allows producing parts with complex and high dimensional accuracy with no machining. In this study the composites and hybrid composites with Al matrix were produced using PM method with different ratios B4C and SiC. Microhardness and wear experiments of the produced composites were investigated. Wear experiments were performed at a constant speed of 0.5 m/s, application loads of 5, 10 and 15 N and sliding distances of 250, 500, and 750 m. Then, SEM images of composites and hybrid composites were captured. The increase of the reinforcement ratio in the composites contributed to the increase of the hardness. The highest hardness value was computed as 58.7 HV from 16% B4C reinforced composite. In addition, the increase in the reinforcement ratio contributed to the increase of the wear resistance. The increase in the load and sliding distance also increased the wear. The minimum weight loss was calculated as 18 mg from 5 N load, 250 m sliding distance and 16% SiC reinforced composite.
  • Öğe
    Titanyum alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın işlenmesinde karşılaşılan zorluklar: Derleme
    (Gazi Üniversitesi, 2018-01-18) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    Titanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
  • Öğe
    Investigation of cutting parameters affecting on tool wear and surface roughness in dry turning of Ti-6Al-4V using CVD and PVD coated tools
    (Springer Nature, 2017-06-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Güney, Musa
    There are some problems in the machining of titanium alloys with excellent properties such as high strength, good corrosion resistance, long service life and low weight. The leading problem appears to be the fast tool wear and the bad machining surface. Therefore, in this study, it was investigated whether cutting parameters have effect on tool wear and surface roughness by turning under dry cutting condition of Ti-6Al-4V alloy with excellent properties. CVD (TiCN + Al2O3 + TiN) and PVD (TiAlN) coated WC tools were used in the experiments. Then the Ti-6Al-4V alloy turned with the combinations of the different cutting speed, feed rate, cutting long and depth of cut. We observed that the tools wear in both CVD and PVD coated WC tools increased with increasing the cutting speed, feed rate, depth of cut and cutting length. However, while tools wear increased with increasing cutting speed, the surface roughness reduced to an optimum level. Especially, the surface roughness was worsened above the optimum level changing with increasing the feed rate, cutting length and depth of cut. The tool wear with PVD coated WC tools was observed to be less than the CVD coated WC tools. However, the values of the surface roughness obtained with PVD coated WC tools with increase in depth of cut, feed rate and cutting length has given us higher values when compared to CVD coated WC tools.
  • Öğe
    Grafen nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı
    (Dicle Üniversitesi, 2018-11) Çelik, Yahya Hışman; Topkaya, Tolga
    Nanoboyutlu dolgu maddeleri, nanotakviyeli kompozitlerin mekanik, termal ve elektriksel özelliklerini iyileştirir. Mevcut çalışmada grafen (G) nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı pin on disk cihazı kullanılarak araştırılmıştır. Bu doğrultuda, takviyesiz epoksi ile %0.1, %0.2, %0.3, %0.4 ve %0.5 oranında G nanopartikül içeren epoksi kompozitler üretilmiştir. Üretilen kompozitlerin adhesiv aşınma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Adhesiv aşınma deneylerinde, yük, kayma hızı ve kayma mesafesi sırasıyla 10 N, 0.35 m/s ve 250 m seçilmiştir. Ayrıca aşındırıcı olarak 5 mm çapa sahip paslanmaz çelik bilye kullanılmıştır. Sonuçlar artan takviye oranının numunelerin aşınma mukavemetini arttırdığını göstermiştir. Nanoboyutlu dolgu maddeleri, nanotakviyeli kompozitlerin mekanik, termal ve elektriksel özelliklerini iyileştirir. Mevcut çalışmada grafen (G) nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı pin on disk cihazı kullanılarak araştırılmıştır. Bu doğrultuda, takviyesiz epoksi ile %0.1, %0.2, %0.3, %0.4 ve %0.5 oranında G nanopartikül içeren epoksi kompozitler üretilmiştir. Üretilen kompozitlerin adhesiv aşınma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Adhesiv aşınma deneylerinde, yük, kayma hızı ve kayma mesafesi sırasıyla 10 N, 0.35 m/s ve 250 m seçilmiştir. Ayrıca aşındırıcı olarak 5 mm çapa sahip paslanmaz çelik bilye kullanılmıştır. Sonuçlar artan takviye oranının numunelerin aşınma mukavemetini arttırdığını göstermiştir.
  • Öğe
    ASTM B348 titanyum alaşımının farklı takımlarla tornalanmasında takım aşınmasının incelenmesi
    (Bitlis Eren Üniversitesi, 2017) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burak
    Metallerin şekillendirilmesinde iş parçasının nihai boyut ve geometride üretilmesi, kesici takımın aşınmasından önemli ölçüde etkilenmektedir. Kesici takımın hızlı aşınması, iş parçalarının arzu edilen toleranslarda üretilmemesine neden olmaktadır. Bu durum malzeme kaybı, işçilik ve enerji tüketim maliyetinin artması gibi problemlere neden olmaktadır. Endüstride yaygın olarak kullanılan titanyum ve alaşımlarının üstün mekanik özelliklerinden dolayı talaşlı imalatında, hızlı kesici takım aşınmasıyla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, yüksek mukavemet, yüksek sıcaklıkta metalografik kararlılığı gibi özelliklere sahip Ti-6Al-4V alaşımı CVD ve PVD kaplı tungsten karbür (WC) kesici takımlarla tornalama işlemine tabi tutulmuştur. Deneyler, sabit kesme hızı (20 m/dak), talaş derinliği (1mm) ve ilerleme değerlerinde (0,022 mm/dev) gerçekleştirilmiştir. Kesme zamanına bağlı takım aşınması incelenmiştir. Her iki kesici takımda ilk 15 sn’de hızlı bir takım aşınması gözlemlenmiştir. Yaklaşık olarak 15 sn ile 250 sn arasında bu artış daha düşük olmuştur. 250 sn’den sonra takım aşınması aşırı hızlanmıştır. PVD kaplı WC takımlara göre CVD kaplı WC takımlarda 250 sn’ye kadar daha fazla takım aşınması meydana gelmişken 250 sn’den sonra PVD kaplı WC takımın aşınması daha hızlı olmuştur
  • Öğe
    Motorlarda kullanılan kam milinin nümerik hasar analizi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü; İşcan, Bahattin; Seven, Burhan
    Kam mili, subaplara hareket veren bir parçadır. Hareketini krank milinden alan motorun yardımcı milidir. Bu hareketler sayesinde, egzoz ve hava subapları düzenli olarak açılıp kapanır. Açma-kapama işleminin amacı şudur: Kapaklar açıldığında içeri hava girmesi, sonrasında yanma olayı olması ve akabinde de kirlenmiş havanın egzozdan çıkmasıdır. Kam mili, krank mili tarafından tahrik edilir ve krank milinin dönme sayısının yarısı kadar bir dönme hızıyla döner[1]. Kam milleri genellikle yüksek kaliteli çelik alaşımlarından dövülerek veya dökülerek tek parça halinde üretilir. Kam yüzeyleri ısıl işlemlerle sertleştirilir. Genellikle kam millerinde her silindir için bir emme bir de egzoz olmak üzere iki adet kam bulunur. Bazı motorlarda örneğin boksör tipi 4 silindirli bir motorda bir emme ve bir egzoz kamı karşılıklı iki silindirin supaplarını açmaktadır. Ayrıca günümüzde kullanılan DOHC motorlarda emme supapları için bir kam mili ve egzoz supapları için de ayrı bir kam mili bulunmaktadır[2]
  • Öğe
    TM yöntemi ile üretilmiş Al matrisli kompozitlerde presleme basıncının ve B4C oranının sertlik ve aşınma davranışı üzerine etkisi
    (Fırat Üniversitesi, 2018-03-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burak
    Toz metalürjisi (TM) yöntemi sayesinde metal tozlarının istenilen şekle çok kısa zamanda dönüştürülmesi ekonomik anlamda seri imalatı mümkün kılmaktadır. Bu durum, malzemelerde talaşlı işleme ihtiyacını ortadan kaldırarak karmaşık ve boyutsal hassasiyeti yüksek olan parçaların üretilmesine olanak sağlamaktadır. Özellikle alüminyum ve alaşımları, ticari alanlarda vazgeçilmez malzemeler olarak TM yöntemi ile üretimde yerini almıştır. Bu çalışmada, TM yöntemiyle üretilmiş B4C takviyeli Al matrisli kompozitlerin farklı presleme basıncına (400 ve 475 MPa) ve takviye oranına (takviyesiz ve ağırlıkça % 4, 8 ve 12 takviyeli) bağlı olarak mikroyapı, sertlik ve aşınma davranışları incelenmiştir. Numunelerin aşınma deneyleri özel olarak imal edilen test düzeneği ile 0,50 m/s sabit kayma hızında, farklı uygulama yüklerinde (5, 10 ve 15 N) ve farklı kayma mesafelerinde (250, 500 ve 750 m) yapılmıştır. Ayrıca üretilen kompozitlerin mikroyapısal değişimlerini belirlemek için optik mikroskop ve SEM görüntüleri incelenmiştir. Deneysel çalışmalar sonucunda, kompozit numunelerde presleme basıncının ve takviye oranının artması ile sertlik değerlerinin arttığı ve aşınma kayıplarının azaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca kayma mesafesi ve uygulanan yükün artması ile aşınma miktarının arttığı görülmüştür
  • Öğe
    Fıstık kabuğu takviyeli kompozitlerin aşınma davranışlarının incelenmesi
    (Fırat Akademi A.Ş, 2017) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burak
    İlerleyen teknoloji ile beraber geleneksel malzemeler yetersiz kalmakta ve bu malzemelerin yerine kompozit malzemeler kullanılmaktadır. Kompozit malzemelerin geleneksel malzemelere göre birçok avantajı bulunmaktadır. İstenilen fiziksel özelliklere göre kombine edilebilmesi önemli avantajlarındandır. Kompozitlerde takviye elemanı olarak genellikle cam, karbon, aramid, grafen gibi malzemeler kullanılır. Ancak bu malzemelerin üretim maliyetlerinin yüksek olması, geri dönüşüm işlemlerinin zorlu proseslerden oluşması ve doğada kaybolma sürelerinin uzun olması kenaf, jut, bambu, fıstık ve ceviz kabuğu gibi doğal takviye elemanlarının kullanımını arttırmaktadır. Bu çalışmada, farklı oranlarda fıstık kabuğu tozu takviyeli polimer matrisli kompozitler üretilmiştir. Üretilen bu kompozitlerin sertlik değerleri, basma dayanımları ve aşınma davranışları incelenmiştir. Aşınma deneyleri farklı yük ve kayma mesafelerinde gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda, takviye oranının artması ile beraber sertlik değerinin, basma dayanımının ve ağırlık kaybına bağlı aşınma direncinin arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca uygulanan yük ve kayma mesafesinin artmasıyla kompozitteki ağırlık kaybının arttığı görülmüştür.
  • Öğe
    Titanyum alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın işlenmesinde karşılaşılan zorluklar: derleme
    (Gazi Üniversitesi, 2018-03-30) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    Titanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştır.