Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 24
  • Öğe
    Akademisyen bakış açısıyla iş tatmini ve performans arasındaki ilişki: Batman Üniversitesi örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-13) Gerekan, Rabia; Kılınç, Kazım
    Üniversiteler, verdikleri bilimsel ve teknik eğitimin yanı sıra genç nesillere farklı bakış açıları kazandıran, sanatsal ve kültürel yönden gelişme imkânı sağlayan, yenilikçi yapılardır. Burada çalışan akademik personelin gerek işinden gerek ise bulunduğu kurumdan memnuniyet duymasının, verdiği hizmetin kalitesine etki ettiği düşünülmektedir. Çeşitli nedenler ile iş tatmininde görülen azalma iş performansında da düşüşlere neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı iş tatmini ve iş performansı arasındaki ilişkiyi, Batman Üniversitesi’nde görev yapan akademik personelin algı ve kanaatleri doğrultusunda ortaya çıkarmak; iş tatminini ve iş performansını etkileyen demografik faktörleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 195 akademisyene anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Batman Üniversitesi bünyesinde hizmet veren akademik personelin iş tatminleri ile iş performanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca iş tatmini düzeyinin unvan değişkenine göre, iş performansı düzeyinin ise tecrübe değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır.
  • Öğe
    Batman KOSGEB kadın girişimciliği profiline yönelik bir araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2018-07-09) Tunç Baranoğlu, Meral; Gümüş, Murat
    Kadınlar dünya nüfusunun yaklaşık olarak yarısını oluşturmaktadır. Kadınların istihdam sorunlarının çözümlerinden biri olarak kadın girişimciliği görülmektedir. Türkiye'de de kadın girişimciliğini desteklemek amacıyla devlet tarafından birçok destek verilmektedir. Bu şekilde kadınların iş hayatına girerek, işveren olmalarının sağlanması, hem ülkedeki istihdamı arttıracak hem de ülke ekonomisine katkı sağlamış olacaktır. Kadınların girişimci olarak ekonomiye katkı sağlamaları için girişimci kadınların önündeki engellerin kaldırılması gerekmektedir. Bu nedenle, kadın girişimcilerinin sorunlarının görülebilmesi de kadın girişimciliğini etkileyen faktörlerin görülmesi sağlanmalıdır. Bu tezin amacı; Batman ilinde KOSGEB Desteğiyle işyeri açan kadınların girişimcilik profillerinin belirlenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemi üzerine kurgulanmış olup kadın girişimciliği hakkında araştırma soruları ve hipotezler önerilmiştir. Yapılan ki kare analizi sonucunda girişimcilik desteği ile hane geliri arasında anlamlı bir farklılık bulunduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    KOBİ’lerin finasman sıkıntıları: Batman ili örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-24) Atalay, Esra; Çayın, Mücahit
    Üretim, yatırım, istihdam, katma değer gibi konular açısından ulusal ve yerel ekonomiler için önemli görülen KOBİ’lerin en önemli sorunlarından bir tanesi de dönem dönem karşılaştıkları finansman sıkıntılardır. KOBİ’lerin sürdürülebilirliği için bu finansman sıkıntıların tespiti önem arz etmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada da temel amaç, Batman`daki KOBİ`lerin finansman sıkıntıları ve bu sıkıntıların çözüm yollarını ortaya koymaktır. Bu kapsamda çalışmada da 404 KOBİ’ye anket uygulanmış ve anketten elde edilen veriler ile istatistiki analizler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, KOBİ`lerin büyük bir çoğunluğun finansman sıkıntısıyla karşı karşıya kaldığı, finansman sıkıntılarının giderilmesi için kamu ve özel kuruluşlardan büyük bir oranda destek beklediği gözlemlenmiştir. Ayrıca finansman sıkıntılarının zamanında giderilmesi durumunda yerel ekonomik kalkınmaya pozitif katkı sunacağı sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Motivasyon ve örgütsel aidiyet ilişkisi: Batman Üniversitesinde bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-04) Altunkaya, Göktuğ; Elitok, Yavuz
    Kamu tüzel kişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip, üst seviyede eğitim ve öğretim yapan, bilimsel araştırma ve yayın ortaya koyan fakülte, enstitü, yüksekokul gibi kuruluş ve birimlerden oluşan üniversiteler hizmet sektörü kategorisinde yer aldıkları için “insan” faktörü önemli rol oynamaktadır. Üniversitenin çeşitli birimlerinde yer alan ve adeta kurumun belkemiğini oluşturan idarî personellerin işlerini severek yapmaları ve kurumlarına olan aidiyetleri, büyük oranda işletmenin performansını belirleyecektir. Bundan ötürü gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde rekabet üstünlüğü elde etmek isteyen üniversiteler akademik personeli açısından olduğu gibi idarî personelinin de iş motivasyonlarına ve kuruma olan bağlılıklarına önem vermek durumundadırlar. İş motivasyonu ve örgütsel aidiyet kavramları alanyazında zaman zaman araştırmaya tabi tutulan ve üzerinde durulan konulardan ikisidir. Bu bağlamda ele alınan araştırmalara göre hem iş motivasyonunun hem de örgütsel aidiyetin birbiriyle bütünleşik iki kavram olduğu ortaya konulmakta, her ikisinin de birbirine etki ettiği görülmektedir. Bu itibarla, idarecilerin iş motivasyonu ve örgütsel aidiyet konularına eğilmeleri, alanyazında yer alan çalışmaların ileri sürdüğü hipotezleri günümüz koşullarına uygun olacak şekilde, personelin beklentisini tespit ederek motivasyon ve yönetim konusunda rasyonalist ve çağın gereklerine uygun perspektif geliştirmeleri, işletmenin başarı elde etmesi adına önem taşımaktadır. Çalışmada, Batman Üniversitesinde görev yapan idarî personellerin iş motivasyonları ile örgütsel aidiyetleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi ve işgörenlerin sosyo-demografik özelliklerine göre iş motivasyonu ile örgütsel aidiyet arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olup olmadığının saptanması amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri; iş motivasyonu için “Motivasyon Ölçeği”, örgütsel aidiyet için “Örgütsel Aidiyet Ölçeği” kullanılarak nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket yoluyla toplanmıştır. Batman Üniversitesi idarî personellerinden elde edilen 162 anket formundaki veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak analize tabi tutulmuştur. İş motivasyonu ile örgütsel aidiyet ilişkisi “Pearson Korelasyon Tekniği” ile tahlil edilmiştir. İş motivasyonu alt boyutları ile örgütsel aidiyet alt boyutları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için ise regresyon modelleri oluşturulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, iş motivasyonu ile örgütsel aidiyet arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin kişilik özellikleri bakımından incelenmesi: Batman Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-13) Aydemir, Yusuf; Yılmaz, Osman
    Girişimcilik, bir işletme kurmak amacıyla sorumluluk alan, risk üstlenen, yenilik peşinde koşan, ürün ve hizmet üretmek amacıyla fırsatları kovalayan ve değer yaratan bir olgudur. Kişilik, iç ve dış çevreyle şekillenmektedir. Kişilik, insana özgü özellikleri kendinde barındıran ve diğer kişilerden ayıran bir özelliktir. Bu çalışmanın amacı, Batman Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrencilerin girişimci kişilik özelliklerinin (Risk almak, yenilik, başarı ihtiyacı, kontrol odağı ve belirsizliğe karşı tolerans) girişimcilik eğilimi üzerinde etki edip etmediğini belirlemeye çalışmaktır. Araştırmanın evreni Batman Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler olup; (birinci ve ikinci öğretim) kolayda anket uygulaması kullanılmıştır. Bu anket girişimcilik niyetine etki eden kişilik özelliklerinin tespiti için uygulanmış olup anket çalışmasına 425'i erkek, 490'ı kız olmak üzere toplam 915 öğrenci katılmıştır. Ankette elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilerek değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda girişimcilerin kişilik özelliklerinin risk almak, yenilik, başarı ihtiyacı, kontrol odağı ve belirsizliğe karşı toleransının girişimcilik eğilimi üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır
  • Öğe
    Batman’da kadın girişimciliğinin sorunlarının incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-19) Emer, Berat; Oğuz, Onur
    XXI. yüzyılın yükselen trendi olan girişimcilik kavramı, bir ürünü piyasaya sunan ve riski üstlenen kişinin yaptığı faaliyet olarak tanımlanmaktadır. İçinde bulunduğumuz süreçte, sanayi toplumunun yerini bilgi toplumuna bırakmaya başlamasıyla birlikte girişimcilik faaliyetlerinin önemi artmıştır. Bu süreçte gelişmiş ülkelerin yanı sıra, gelişmekte olan ülkeler açısından da girişimciliğin ekonomik kalkımada önemli bir oynadığı bilinmektedir. Toplumsal hayatta ve ekonomik aktivitelerde kadınların giderek artan etkisinin olması, girişimcilik faaliyetlerinde de kadınların kendilerine yer bulmaları sonucunu doğurmuştur. Türkiye’nin güneydoğu kesiminde bulunan Batman ilinde de, kadınların ekonomik hayatta giderek daha aktif hale gelmeleri, bu ildeki kadın girişimciliğine yönelik çalışmaların yapılmasında etkili olmaktadır. Çalışmada, kadın girişimcilerin başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi, karşılaştıkları sorunların saptanıp bu sorunlara çözüm önerilerinin üretilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Batman ilinde girişimcilik faaliyetinde bulunan kadınlar araştırmanın kapsamını oluşturmaktadır. Nicel araştırma tekniklerinden anket yöntemi kullanılmıştır. Dokuz ana bölümden oluşan ve 126 kişiye uygulanan anket sonuçları SPSS v.21 yazılımı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular il genelindeki girişmici kadınların yarısının hizmet sektöründe faaliyette olduğunu; başlıca sorunun ekonomik destek bulma olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularının bölgenin ve kadın girişimcilerin problemlerinin aşılması için politika üretiminde katkı sağlayacağı umulmaktadır.
  • Öğe
    İşletme fakültelerinde verilen muhasebe derslerinin muhasebecilik mesleğine etkisinin ölçümü
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020-10-19) Arı, Abdullah; Elitok, Yavuz
    Muhasebe, her türlü kuruluşun tüm mali işlemlerini takip etmesi açısından önem arz etmektedir. Muhasebenin yeterince kaliteli bir şekilde yapılması hem şirketler hem de devletler açısından hayati bir ihtiyaçtır. Bundan dolayı muhasebe eğitimi en az muhasebenin kendisi kadar bir gerekliliğe sahiptir. Çalışmada muhasebe eğitimine yönelik bir araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda işletme fakültelerinde verilen muhasebe derslerinin muhasebecilik mesleğine etkisini ölçmek için çeşitli araştırma yöntemleri uygulanmıştır. Analiz sonucu Türkiye'de 5 farklı üniversitede (Siirt Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi) bulunan İşletme fakültelerinden seçilen derslerin Smm, Sm ve Stajyerlerin beklentilerine yeterince cevap veremediği şeklinde olmuştur. Ayrıca yeni mezun olmuş muhasebe elemanlarının yetenek ve becerileri de yeterli düzeyde olmadığı anket yöntemiyle ulaşılmış bir başka sonuçtur. Çalışmada seçilen derslerin pratik ve teorik açıdan yeterliliği ve yeni mezun meslek elemanlarının beceri düzeyi ölçülmüştür. Derslerin pratik açıdan yeterliliğini anlamak için oluşturulan hipotezlerde muhasebe meslek elemanlarının meslek unvanı, eğitim durumu ve meslekte geçirilen yıl değişkenlerinde anlamlılık sağlanmıştır. Teorik açıdan hipotezler sınandığında eğitim durumu değişkeninde anlamlılığa varılmıştır. Son olarak yeni mezun meslek mensuplarının beceri düzeyini ilgilendiren hipotezlerden meslek unvanı değişkeni anlamlı bulunmuştur. Ayrıca üniversitelerin Smmm, Sm ve Stajyerlerin isteklerine cevap verilebilmesi için önerilerde bulunulmuştur
  • Öğe
    Kobilerde kurumsallaşma düzeyi: Batman örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-08-22) Direk, İdris; Karhan, Gökhan
    Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler (KOBİ) hem dünya ekonomisinde hemde ülke ekomisinde çok önemli bir yere sahiptir. KOBİ’lerin çevreyle uyumlu olması, yenilikleri takip etmesi, faaliyetlerinin belli standartlara ve düzene oturarak kalıcı olması için yani KOBİ’lerin daha sistemli hale gelmesi için kurumsallaşma kavramı oldukça önem arz etmektedir. Yaptığımız bu çalışmada Batman ilinde faaliyet gösteren KOBİ’lerin kurumsallaşma düzeyleri üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda 232 KOBİ’ye anket uygulanmış ve ankette elde edilen verilere göre istatistik analizleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre ve uygulanan analizler sonucunda KOBİ’lerin kurumsallaşma konusunda ciddi sorunlarının olduğu ve KOBİ’lerin çoğunlunun kurumsal bir yapıdan çok uzak olduğu anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Ağızdan ağıza iletişimin tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları üzerindeki etkisi (Batman ili örneği)
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-12-03) Çiftçi, Faruk; Kılınç, Kazım
    Günümüz rekabet ortamında işletme ve organizasyonlar hedef pazarda lider konuma gelebilmek veya hedefleri doğrultusunda tatmin edici bir pazar payına sahip olmak istemektedirler. Bunun için tüketicilerin istek, ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek ürün ve hizmetler üreterek hedef pazara sürmek zorunda kalmaktadırlar. Bu açıdan işletme veya organizasyonların hedeflerine ulaşabilmek adına tüketicileri iyi anlamaları istek ve beklentilerini iyi analiz etmeleri gerekmektedir. Son zamanlarda giderek önem kazanan ağızdan ağıza iletişim, işletme veya organizasyonlar için düşük maliyetli önemli büyük bir tanıtım ve tutundurma faaliyeti olarak kabul edilmektedir. Bu noktada ağızdan ağıza iletişim, işletme ve organizasyonlar tarafından hem tüketicilerin istek, ihtiyaç ve beklentilerine cevap verebilmek adına hem de bunları yaparken de maliyetlerini minimize etmelerini sağlayacak bir tutundurma faaliyeti olarak görmektedirler. Ayrıca işletme ve organizasyonların mevcut müşteri portföyünü elde tutmak ve yeni müşteriler kazanabilmek için ağızdan ağıza iletişime gereken önemi vermeleri tüketicilerin istek ve beklentilerini anlamaları açısından da büyük önem arz etmektedir. Yapılan çalışmanın temel amacı, tüketicilerin satın alma kararlarında ağızdan ağıza iletişimin beyaz eşya sektöründeki etkisini incelemektir. Bu doğrultuda tüketicilerin satın alma kararı vermeden önce başvurmuş oldukları bilgi kaynakları arasında yer alan ağızdan ağıza iletişim ile tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları arasındaki ilişki irdelenmiştir. Bu amaçla hazırlanmış olan anketler Batman ilinde uygulanmıştır. Uygulama sürecinde anketler aracılığıyla elde edilen veriler istatistiki analiz veri kütüklerine işlenmiştir. Güvenirlik, geçerlik, frekans, t testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) gibi istatistiki analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, tüketicilerin beyaz eşya satın alma kararları ile tanıtım ve tutundurma tekniği olarak kabul edilen ağızdan ağıza iletişim arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    İşletme anabilim dalı doktora ders havuzlarının sayısal yöntemler dersleri açısından karşılaştırılması: Türkiye ve yabancı üniversiteler örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-05-02) Tekin, Tahsin Galip; Elitok, Yavuz
    Örgüt yöneticileri, sayısal yöntemler metotlarını kullanarak karşı karşıya kalınan problemlere en uygun çözümü getirmeyi hedeflerler. Bu hedefe ulaşma doğrultusunda verilen yöneylem araştırması dersi, işletme doktora programlarında en fazla verilen sayısal yöntemler dersidir. Yöneylem araştırması işletme, ekonomi, istatistik, ekonometri gibi disiplinlerin yöntemlerini kullanan, örgütlerin karşı karşıya geldiği sorunlara matematiksel yöntemlerle çözüm sunmaya çalışan disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Bir ticari işletmenin çözmesi gereken ulaştırma, mamul üretimi, atama, portföy seçimi, stok kontrolü, reklam harcamaları gibi problemlere farklı çözüm teknikleri geliştirmiştir. Çalışmanın amacı Türkiye’deki devlet üniversitelerinde bulunan işletme anabilim dalı doktora programlarının ders havuzları ile dünyanın önde gelen 30 üniversitesinin işletme anabilim dalı doktora programlarının ders havuzlarını kıyaslamak, üniversitelerimizin bu konudaki eksikliklerinin ve yeterliliklerinin tespitini yapmaktır. Böylelikle üniversitelerimize belli başlı öneriler getirmek ve literatüre katkıda bulunmak hedeflenmiştir. Yapılan araştırma sonucuna göre söz konusu 30 üniversitede sayısal yöntemler derslerine müfredatlarda %17.62 oranında yer ayrılırken, devlet üniversitelerinde bu oran %6.11 olmaktadır. Dünya üniversitelerinin incelenen 30 müfredatının tamamında sayısal yöntemler dersleri yer alırken Türkiye’de işletme anabilim dalı doktora programı bulunduran 51 üniversitenin dokuz tanesinde sayısal yöntemler dersi verilmemektedir. Elde edilen sonuçlara göre üniversitelerimiz işletme anabilim dalı doktora programları müfredatlarında sayısal yöntemler derslerine gereken yeri ayırmamaktadır.