Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Sanatta insanların temel ihtiyaçlarından olan uyku, dinlenme ve uzanma gibi olguların yansıtıldığı eser örneklerinin ve sanatçılarının değerlendirilmesi
    (Saybilder Yayıncılık, 2018-09-15) Uzun Aydın, Derya
    nsanlığın temel ihtiyaçlarından olan uyku, yerde, kırda, bahçede, koltuk, yatak vb gibi yerlerde oturması, dinlenmesi veya uzanması, insanoğlun varoluş sürecinden beri süregelen olgular olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultular ışığında, bu yaşam ihtiyaçlarının sanat hayatına da yansıyıp yansımadığı düşünülmüş ve araştırmalar bu çalışmanın oluşmasına neden olmuştur. Neticede, sanatçıların da toplumun birer parçası olduğu düşünüldüğünde, gördüğü ya da yaşadığı buna benzer olguları eserlerine yansıtması kadar doğal bir şey olamaz. Bunun doğal bir sonucu olarak da farklı üsluplarda, farklı sanatçılar tarafından bu konuya değinenler, kendi bakış açıları ve üslupsal değerlendirmeleri ışığı altında ele almışlardır. Bu yönde yapılan çalışmalara dikkat edildiğinde görülmüştür ki, mitolojik temalardan etkilenerek yapılmış örnekler, bir eğlence, parti, gezinti veya sahilde oturmuş dinlenenler veya uyuyanlar ya da özellikle yıkanırken dinlenme ihtiyacını gerçekleştirenler ya da sadece uykuya dalmış figürler de görülmüştür. Özellikle mitolojik esinlenmelerin getirisi olduğu düşünülen “çıplak veya nü” figürler, çalışmada sıklıkla görülecektir. Giorgione’nin “Uyuyan Venüs”ünden, Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson’un “Endymion’un Uykusu”na, Courbet’nin “Uyku”suna kadar benzer çalışmalar bunlara örnek olarak gösterilebilir. Böylelikle, görülenin arkasında yatana, ayrıntıya inen çalışmalara tanıklık edilmiş olur
  • Öğe
    Tarihin aydınlatılmasında bir kanıt olarak seramik
    (Eskişehir Tepebaşı Belediyesi, 2013-09) Taşkıran, Gürbüz; Bayazıt, Murat; Cereci, Sedat
    İnsanoğlunun ateşi keşfinden bu yana çeşitli hammadde içeriği ve farklı biçimlere sahip pişmiş toprak ürünleri birçok amaca hizmet etmiştir. Tarihte dini inançlardan günlük kullanım eşyalarına, günümüzde ise uzay araçlarından sağlık gereçlerine kadar birçok alanda tercih edilen malzemelerin başında gelen seramik sanatsal ve kültürel bir ikon olarak da karşımıza çıkmaktadır. Medeniyetler arası etkileşimlerin ve farklılıkların kimi zaman resmedildiği kimi zaman da şekillendiği seramik ürünler geçmiş ile günümüz arasında bir iletişim köprüsü kurmayı başarmıştır. Bu çalışmada arkeolojik seramik buluntuların form-tasarım-işlevsellik özellikleri incelenmiş ve çeşitli örneklerle kültürel bir obje olarak pişmiş toprak ürünlerinin tarihten günümüze yansıması değerlendirilmiştir
  • Öğe
    İnsanın temel ihtiyaçlarından uyku, dinlenme ve uzanma gibi olguların sanat eserlerinde incelenmesi
    (Saybilder Yayıncılık, 2018-09-15) Uzun Aydın, Derya
    Thierry Paquot’nun “Bir Sanattır Öğle Uykusu” kitabı analiz edilirken, bu kitabın yalnızca bir uyku kitabı olduğu düşünülmüştür. Ancak kitap, derinlemesine incelenerek ele alındığında, öğle uykusunu sanat olarak değerlendirmiş sanatçılar ve eser örnekleri olduğu görülmüş, bu durum bu yönde bir araştırma yapılmasına sebep olmuş, çalışmanın da temel çıkış noktasını oluşturmuştur. Bunun akabinde dünya sanat tarihi kitapları tek tek incelemeye alınmış ve öncelikli olarak resim örneklerinden yola çıkılmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde görülmüştür ki, Rönesans döneminden Baroğa, Rokokodan Klasizm ve Estetizme, Realizm, Empresyonist ve Post dönemlere kadar bu konuya değinen örneklerin varlığı dikkat çekmiştir. İnsanlığın temel ihtiyaçlarından olan uyku; yerde, kırda, bahçede, koltuk, yatak vb yerlerde oturması, dinlenmesi veya uzanması, insanoğlun varoluş sürecinden beri süregelen olgular olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultular ışığında, bu yaşam ihtiyaçlarının sanat hayatına da yansıyıp yansımadığı bu çalışmanın temel sorunsalı olmuştur. Gerçekten de, insanoğlunun toplum yaşantısında var olan bu tarz ihtiyaçların, birçok sanatçı tarafından eserlerine aktarıldığı görülmektedir. Neticede, sanatçıların da toplumun birer parçası olduğu düşünüldüğünde, tanıklık ettiği buna benzer olguları eserlerine yansıtması kadar doğal bir şey olamaz. Zaten toplumsal gerçekçilik de bunu gerektirmektedir. Bununla beraber devam eden sanatsal süreçlerde, farklı üsluplarda, farklı sanatçılar tarafından bu konuya değinenler, kendi bakış açıları ve üslupsal değerlendirmeler ışığı altında ele alınmaya çalışılmıştır. Bu yönde yapılan çalışmalar incelendiğinde görülmüştür ki, mitolojik temalardan etkilenerek yapılmış örnekler, bir eğlence, parti, gezinti veya sahilde oturmuş dinlenenler veya uyuyanlar ya da özellikle yıkanırken dinlenme ihtiyacını gerçekleştirenler ya da sadece uykuya dalmış figürler görülmüştür. Özellikle büyük ihtimalle mitolojik esinlenmelerin getirisi olduğu düşünülen “çıplak veya nü” figürler, çalışmada sıklıkla görülecektir. Giorgione’nin “Uyuyan Venüs”ünden, Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson’un “Endymion’un Uykusu”na, Courbet’nin aşırılığa kaçan resmi “Uyku”ya kadar benzer çalışmalar bunlara örnek olarak gösterilebilir. Oryantalist etkilerle yapılan “hamam sahnelerinde” yıkananlar ve dinlenenler de bu tarz örnekler arasında gösterilebilir. Bir nehir kıyısında dinlenen, ya da bir ada gezintisinde hem gezen hem de yerde oturmuş dinlenen ve anın tadını çıkaranlara da rastlanılmıştır. Georges Seurat’nın “Grande Jatte Adası’nda bir Pazar Günü Öğleden Sonra” çalışması da bu alana verilebilecek iyi bir örnek oluşturmaktadır. Sonuç olarak, bu çalışmada değerlendirmeye çalışılan eser örnekleri, sanatçıları ve dönemsel ve üslupsal değerlendirmeleri ile birlikte göz önüne alınarak incelenmiş ve ortaya bir analiz konularak çalışmanın temel çıkış noktalarını oluşturmuştur.
  • Öğe
    Anadolu kültüründe toprak sanat etkileşimi
    (Eskişehir Tepebaşı Belediyesi, 2013-09) Taşkıran, Gürbüz; Bayazıt, Murat; Cereci, Sedat
    Tarih öncesi devirlerden bu yana insanoğlu yaşamsal gereksinimlerini karşılayabilmek adına bu anlamda elverişli topraklar üzerene yerleşerek o bölgenin olanaklarından faydalanmıştır. Tarımsal faaliyetler dışında günlük kullanım eşyaları ve sonrasında da sanatsal objelerin üretiminde toprak her zaman en çok tercih edilen malzeme olmuştur. Arkeolojik kazılarda sıklıkla rastlanan çömlek kırıkları toprak kullanımının çok eski çağlara dayandığının en büyük kanıtı niteliğindedir. Verimli topraklara sahip Anadolu’da da toprağın hem günlük hayatta hem de sanatsal üretimde kullanıldığı yine arkeolojik kazılarda ele geçen farklı formlardaki pişmiş toprak ürünler ile karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada Anadolu’daki toprak-sanat ilişkisi tarihi mirasların korunması, sanat ve dolayısıyla kültürel etkileşim bağlamında ele alınmıştır.