7 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Öğe Akademisyen bakış açısıyla iş tatmini ve performans arasındaki ilişki: Batman Üniversitesi örneği(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-06-13) Gerekan, Rabia; Kılınç, KazımÜniversiteler, verdikleri bilimsel ve teknik eğitimin yanı sıra genç nesillere farklı bakış açıları kazandıran, sanatsal ve kültürel yönden gelişme imkânı sağlayan, yenilikçi yapılardır. Burada çalışan akademik personelin gerek işinden gerek ise bulunduğu kurumdan memnuniyet duymasının, verdiği hizmetin kalitesine etki ettiği düşünülmektedir. Çeşitli nedenler ile iş tatmininde görülen azalma iş performansında da düşüşlere neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı iş tatmini ve iş performansı arasındaki ilişkiyi, Batman Üniversitesi’nde görev yapan akademik personelin algı ve kanaatleri doğrultusunda ortaya çıkarmak; iş tatminini ve iş performansını etkileyen demografik faktörleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 195 akademisyene anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Batman Üniversitesi bünyesinde hizmet veren akademik personelin iş tatminleri ile iş performanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca iş tatmini düzeyinin unvan değişkenine göre, iş performansı düzeyinin ise tecrübe değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır.Öğe Muhasebe meslek mensuplarının tükenmişlik düzeylerinin iş performansına etkisi ve çözüm önerileri: Batman ili örneği(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-05) Doğan, Mervan; Elitok, UyumÇalışma, Batman ili muhasebe meslek mensupları arasında tükenmişlik sendromunun ve bu sendromun iş performansına olan etkilerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Muhasebe meslek mensupları, Batman ili gibi özel bir bölgede çalıştıklarından dolayı, bölgeye özgü koşulların da bu meslek grupları üzerinde farklı etkiler yaratması muhtemeldir. Bu bağlamda, çalışma, Batman ili muhasebe profesyonellerinin tükenmişlik düzeyini belirlemek ve tükenmişlik sendromunun iş performansları üzerindeki potansiyel etkilerini değerlendirmeyi hedeflemektedir. Çalışma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak, Batman ili muhasebe meslek mensupları arasında tükenmişlik sendromu belirtilerini ve bu sendromun iş performansına olan etkilerini analiz edecektir. Anketler ve literatür taraması gibi yöntemler, araştırmanın kapsamlı bir şekilde yürütülmesine olanak tanıyacaktır. Araştırmanın sonuçları, Batman ili muhasebe meslek mensuplarının tükenmişlik sendromu yaşadığında iş performanslarının nasıl etkilendiğini ortaya koyacak ve bu duruma özgü çözüm önerileri sunacaktır. Batman ili örneği üzerinden gerçekleştirilen çalışma, bölgesel farklılıkları dikkate alarak muhasebe meslek mensuplarının iş yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulanabilir stratejiler geliştirmeyi amaçlamaktadır.Öğe Örgütsel sinizm ile örgütsel yabancılaşmanın iş performansına etkisinin incelenmesi üzerine bankacılık sektöründe bir araştırma(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-08-08) Atalay, Kübra; Elitok, UyumAraştırmanın amacı, TRC3 bölgesindeki Batman şehrinde yaşayan banka çalışanların örgütsel sinizm ile örgütsel yabancılaşmanın iş performansına etkisinin incelenmesidir. Çalışma, bankacılık sektöründe örgütsel sinizm ile örgütsel yabancılaşmanın iş performansı üzerindeki etkilerini incelemesi açısından önem taşımakta ve bu konuda kaynak teşkil etmektedir. Ayrıca örgütsel sinizm, örgütsel yabancılaşma ve iş performans ilişkisiyle ilgili olarak literatüre katkı sağlayacağı da düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini Batman ilinde faaliyet gösteren bankacılık sektörü çalışanları oluşturmaktadır. Petrol ve tarım faaliyetlerinin etkisiyle Batman ili ekonomisinin hızla gelişmesi, son 20 yılda banka şubelerinin sayısının beş kat artması ve Batman ilinde daha önce böyle bir çalışma yapılmamış olması araştırma evren seçiminde etkili olmuştur. Araştırmada evreni oluşturmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Batman ilinde toplam 17 banka faaliyet göstermekte olup bu bankaların toplam 27 şubesi bulunmakta ve bu şubelerde toplam 309 çalışan bulunmaktadır (www.tbb.org.tr). Bu çalışanların dan 175 tanesi uygulama kapsamına alınmıştır. Ankette Brandes ve arkadaşlarının geliştirdiği ve Kalağan (2009) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Örgütsel Sinizm Ölçeği”, Seeman (1959) ve Tekin (2012)’in geliştirdiği yaklaşımlar doğrultusunda, Arslan (2016) tarafından oluşturulan “Örgütsel Yabancılaşma Ölçeği”, Tseng ve Lee, (2009)’nın geliştirdiği “iş performansını” ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarını genel olarak değerlendirildiğinde; Örgütsel sinizm ile örgütsel yabancılaşma arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Örgütsel sinizm ile İş performansı arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Örgütsel sinizm alt boyutları olan Bilişsel Sinizm, Duyuşsal Sinizm ve Davranışsal Sinizmin çalışanların iş performansı üzerinde negatif yönlü etkisi vardır. Örgütsel yabancılaşma ile iş performansı arasında negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Örgütsel yabancılaşma alt boyutları olan, Güçsüzleşme, Anlamsızlaşma, Kendine Yabancılaşma algıları iş performansı üzerinde negatif yönlü etkisi belirlenmiştir. Kuralsızlık ve Toplumsal Yabancılaşma çalışanların iş performansı üzerine anlamlı etkisi belirlenmemiştir. Çalışma sonuçlarımızda banka çalışanlarının cinsiyet, medeni durumu değerlendirildiğinde çalışanların yaş, eğitim, gelir, görev, hizmet yılı değişkenlerinin göre örgütsel sinizm algıları, örgütsel yabancılaşma ve iş performansı arasında anlamlı farklılık görülmemiştir.Öğe Örgütsel bağlılığın iş performansı üzerine etkisi: Siirt Üniversitesi örneği(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-10-02) Karabulut, Celal; Elitok, YavuzHizmet üreten kuruluşlarda personel maliyetinin toplam maliyetin %50’sinden fazlasını oluşturduğu bilinmektedir. Ayrıca, örgüt ile hedeflediği kitle arasındaki temasın büyük ölçüde personel aracılığıyla sağlandığı göz önünde bulundurulduğunda, çalışanların iş performansının hizmet üreten örgütler için hayati öneme sahip olduğu söylenebilir. Örgütsel bağlılık, yetiştirilmesi önemli maliyet ve zaman gerektiren çalışanların örgütte kalmasını sağlayan temel faktörlerden biridir. Bu bağlamda, bu araştırma, hizmet üreten bir kuruluş olarak Siirt Üniversitesi’nde görev yapan idari personelin örgütsel bağlılık düzeyleri ile iş performansı arasındaki ilişkiyi alt boyutlar düzeyinde incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen ve Wasti (2000) tarafından Türkçeye uyarlanan 18 ifadeden oluşan örgütsel bağlılık ölçeği, Smith, Organ ve Near (1983) tarafından geliştirilen 16 ifadeden oluşan iş performansı ölçeği ile Goodman ve Svyantek (1999) tarafından geliştirilen ve 8 ifadeden oluşan ölçeklerin Kanıgür (2009) tarafından birleştirilip sadeleştirilerek 22 ifadeye indirgenmiş iş performansı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, Siirt Üniversitesi'nin idari personeli arasında toplam 210 katılımcıyla yürütülmüş ve elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, ölçeklerin güvenilirliğinin yeterli olduğu ve verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Regresyon ve korelasyon analizleri gerçekleştirilmiş olup, bulgular örgütsel bağlılığın duygusal bağlılık ve devam bağlılığı alt boyutlarının iş performansının görev performansı ve bağlamsal performans alt boyutlarıyla anlamlı bir ilişkiye sahip olmadığını, normatif bağlılığın ise görev performansı ile anlamlı bir ilişkiye sahip olmadığını ancak bağlamsal performans ile pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki gösterdiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, elde edilen bulgular genel ölçekler düzeyinde analiz yapıldığında, örgütsel bağlılığın iş performansı üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir.Öğe Akademisyenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile iş performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-12-28) Altun, Fatih; Ekinci Demirelli, ArzuBu çalışmanın amacı, akademisyenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile iş performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu kapsamda, Batman Üniversitesi bünyesinde görev yapan 245 akademisyen üzerinde nicel araştırma yöntemlerinde kullanılan anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Anket çalışmasından elde edilen veriler üzerinde istatistiksel analizler yapılmıştır. Pozitif psikolojik sermaye ile iş performansı ölçek toplam puanlarının güvenirliklerini test etmek için Cronbach Alfa içsel tutarlılık testi uygulanmıştır. Ölçeklerin geçerliliğini, güvenirliliğini kontrol etmek ve faktör yapısına uygun olarak ölçülüp ölçülmediğini belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Dağılım normalliğine karar vermek için Kolmogorov-Smirnov testinden faydalanılmıştır. Verilerde normal dağılımın gözlendiği durumlarda, bağımsız iki grubu karşılaştırmak için t-testi (Independent sample t-testi) kullanılmıştır. Birbirleri ile ilişkisiz ikiden fazla grubun karşılaştırılması için ise Tek yönlü Varyans (Oneway ANOVA) analizi tercih edilmiş ve farkın kaynağının tespiti için post-hoc analizler gerçekleştirilmiştir. Varyansların homojenliği durumunda Bonferroni testi, homojen bulunmadığı durumlarda ise Tamhane’s testleri kullanılmıştır. Varyansların homojenliğini belirlemek için Levene istatistiği kullanılmış ve varyansların homojen olup olmadığı belirlenmiştir. Akademisyenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile iş performansları arasındaki ilişkiyi belirlemek için pozitif psikolojik sermaye ölçek\alt boyut toplam puanları ile iş performansı ölçek puanları arasındaki ilişkiye pearson korelâsyon katsayısı ile bakılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, akademisyenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile iş performansları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe İş yeri şiddeti ve yakın partner şiddetinin çalışan kadınların sağlık ve iş performanslarına etkisi(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-10-09) Keskin, Ali; Ayhan, FatmaBu araştırma, Türkiye genelinde yetişkin kadınların iş yeri ve yakın partner şiddetine maruz kalma durumlarını ve bu şiddetin iş performanslarına etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen 467 kadın katılımcı yer almıştır. Veri toplama araçları olarak İş Yeri Şiddeti Ölçeği, Dünya Sağlık Örgütü Sağlık ve İş Performansı Ölçeği ve Dünya Sağlık Örgütü Aile İçi Şiddet Tarama Soru Formu kullanılmıştır. Araştırma verileri sosyal medya hesapları üzerinden çevrim içi ortamda toplanmıştır. Toplanan veriler önce Microsoft Excel'e, ardından SPSS 27 programına aktarılmış ve araştırmanın amacına uygun olarak analiz edilmiştir. Bulgular, iş yeri şiddeti ile iş performansı arasında negatif bir ilişki ortaya koymuş; özellikle fiziksel ve duygusal şiddetin, iş tatmini ve işte var olma üzerinde olumsuz etkileri olduğu belirlenmiştir. Yakın partner şiddeti açısından da benzer sonuçlar elde edilmiş; duygusal ve ekonomik şiddetin, kadınların iş performansını ve genel yaşam kalitesini düşürdüğü tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, iş yeri ve yakın partner şiddetinin kadınların iş ve özel yaşamları üzerinde önemli etkileri olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma bulguları, iş yerinde ve toplumsal düzeyde şiddetin önlenmesi ve yönetilmesi için daha etkili politikaların geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.Öğe Öğretmenlerin iş performanslarının yordayıcıları olarak mesleki stres ve mesleki dayanıklılık(Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-03-05) Şimşek, Veysel; Dilekçi, ÜmitMevcut araştırma öğretmenlerde algılanan mesleki stres, mesleki dayanıklılık ve iş performansı düzeylerini ve öğretmenlerin stres ve dayanıklılık düzeylerinin iş performansını yordama gücünü ortaya koymaktadır. 2024-2025 eğitim ve öğretim yılında Batman ili genelinde görev yapan öğretmenler araştırmanın evrenini, söz konusu evrenden uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılan 512 öğretmen ise örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Demografik Bilgi Formu”, “Öğretmen İş Performansı Ölçeği”, “Algılanan Mesleki Stres Ölçeği” ve “Öğretmen Mesleki Dayanıklılık Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçme araçlarının daha önce öğretmen örneklemleri üzerinde geçerlik ve güvenirliği kanıtlanmış olduğundan mevcut araştırmada yapı geçerlikleri doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile ortaya konmuştur. Güvenirlik kapsamında ise Crıonbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular, ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik ölçütlerini karşıladığını göstermiştir. Araştırma amacı doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modelleri benimsenmiştir. Veri analizinden önce veri setinin dağılımı kontrol edilmiş ve normal dağılım varsayımının karşılanmadığı değerlendirilmiştir. Bu nedenle, uç değerler kutu grafiği yöntemi ile belirlenmiş ve 14 katılımcıya ait veri analiz dışı tutulmuştur. Betimsel istatistikler kapsamında minimum, maksimum, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri; karşılıklı ilişkileri ortaya koymak amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ve yordayıcı ilişkileri ortaya koymak amacıyla yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların araştırma değişkenlerine yönelik algıları nispeten olumlu olup algılanan mesleki stres ile öğretmen iş performansı arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönde ve düşük düzeyde; öğretmen mesleki dayanıklılığı ile iş performansı arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve orta düzeyde ilişkiler mevcuttur. Algılanan mesleki stres ve mesleki dayanıklılık değişkenleri öğretmen iş performansını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde yordamaktadır. Elde edilen bulgular mevcut alanyazın temelinde tartışılmış ve bulgulara dayalı olarak uygulayıcılara, araştırmacılara ve politika yapıcılara birtakım öneriler sunulmuştur.