Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 10 / 17
  • Öğe
    Hardness and wear behaviours of al matrix composites and hybrid composites reinforced with B 4 C and SiC
    (Springer Nature, 2019-01-15) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol
    The conversion into the desired shape of the metal powders using Powder Metallurgy (PM) method enables economically mass productions. This case allows producing parts with complex and high dimensional accuracy with no machining. In this study the composites and hybrid composites with Al matrix were produced using PM method with different ratios B4C and SiC. Microhardness and wear experiments of the produced composites were investigated. Wear experiments were performed at a constant speed of 0.5 m/s, application loads of 5, 10 and 15 N and sliding distances of 250, 500, and 750 m. Then, SEM images of composites and hybrid composites were captured. The increase of the reinforcement ratio in the composites contributed to the increase of the hardness. The highest hardness value was computed as 58.7 HV from 16% B4C reinforced composite. In addition, the increase in the reinforcement ratio contributed to the increase of the wear resistance. The increase in the load and sliding distance also increased the wear. The minimum weight loss was calculated as 18 mg from 5 N load, 250 m sliding distance and 16% SiC reinforced composite.
  • Öğe
    Grafen nanopartikül takviyesinin kompozit malzemelerin mekanik özellikleri üzerindeki etkisinin araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2018-12-20) Bağatır, Tuba; Çelik, Yahya Hışman
    Kompozit malzemeler günümüzde mühendislik yapılarının büyük bir kısmında kullanım alanına sahiptir. Bu doğrultuda üretilen kompozit malzemelerin mekanik özelliklerinin tespit edilmesi ve bu özelliklerin geliştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Son yıllarda araştırmacılar kompozit malzemelerin mekanik özelliklerini iyileştirmek için yoğunlaşmıştır. Bunun neticesinde nanoboyutlu Grafenin (G), kompozitin mekanik özelliklerini iyileştirmede önemli bir etkiye sahip takviye elemanı olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, G'nin kompozitin çekme dayanımı üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda, epoksiye % 0 (takviyesiz); % 0,1; % 0,2; % 0,3; % 0,4; % 0,5 ve % 1 oranlarında G eklenmiştir. G eklenmiş epoksi karışımlar sırasıyla ASTM standartlarına göre hazırlanan kalıplara dökülmüştür ve kürleşmesi sağlanmıştır. Ayrıca ağırlıkça % 0 (takviyesiz), % 0,2 ve % 0,4 oranlarında G içeren epoksi karışımlar, cam fiber (CF), karbon fiber (KF) ve aramid fiber'e (AF) elle yatırma yöntemi ile ilave edilmiştir. Böylece farklı ranlarda G içeren cam fiber takviyeli plastik (CFTP), karbon fiber takviyeli plastik (KFTP) ve aramid fiber takviyeli plastik (AFTP) kompozitler üretilmiştir. G takviyeli epoksi matrisli kompozitler ile CF, KF, AF ve G takviyeli kompozitler çekme deneylerine tabii tutulmuştur. G takviyesinin epoksi matris malzemesi ve kompozitler üzerinde önemli bir mukavemet artışı sağladığı tespit edilmiştir. Takviyesiz epoksi malzeme en düşük çekme mukavemetine sahipken, epoksi matrisli G takviyeli kompozitlerde en yüksek çekme mukavemeti % 0,2 G içeren kompozitten elde edildiği görülmüştür. Epoksiye % 0,2'ye kadar G takviyesi eklenmesiyle malzemenin çekme dayanımı artmıştır. Daha fazla oranda eklenmesiyle bu artış düşüşe geçmiştir. Bu doğrultuda maksimum çekme dayanımı % 0,2 G takviyeli epoksi kompozitte gözlemlenmiştir. Ayrıca CF, KF ve AF'ye, G takviyesinin eklenmesiyle elde edilen G/fiber takviyeli kompozitlerin çekme dayanımları sürekli artmıştır. Ancak % 0,4 G takviyeli fiber kompozitlerin çekme dayanımı en yüksek değeri almasına rağmen % 0,2 G takviyeli fiber kompozite nazaran belirgin bir artış görülmemiştir. Ayrıca fiber takviyeli kompozitlerde, matris malzemesine G takviyesinin eklenmesiyle çekme mukavemetleri farklı davranışlar sergilemiştir. G nano partikülün CF, KF ve AF'ye eklenmesiyle elde edilen G/fiber takviyeli kompozitlerde, en fazla artış KFTP kompozitin çekme dayanımında görülürken en az artış AFTP kompozitin çekme dayanımında görülmüştür.
  • Öğe
    Yamalı ve yamasız alüminyum / kompozit plakaların nümerik olarak yorulma analizi
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-23) Sağlam, Zeyni; Adin, Hamit
    Çalışmamız ana başlığımız doğrultusunda 4 ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kompozit, alüminyum, yapıştırıcı, yama ve yorulma üzerine yapılan çalışmalar incelenmiş ve bu konuda çeşitli bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise yapmak istediğimiz çalışmamıza benzer veya yakınlığı bulunan çalışmaların içerikleri incelenmiş ve özet halinde verilmiştir. Üçüncü bölümde ise tezimizin ana konusu hakkında bilgiler verilmiştir. Kullanmış olduğumuz bilgisayar programından elde ettiğimiz veriler paylaşılmış ve izlediğimiz adımlar tek tek irdelenmiştir. Son olarak ise elde edilen verilerin kıyası yapılmış ve yorumlanmıştır. Yapılan çalışmamız yamalı ve yamasız alüminyum plakaların nümerik analiz yöntemiyle yorulma analizidir. Analiz numunelerine ayrıca deformasyon ve gerilme analizleri uygulanmıştır. Analizler neticesinde kompozit yamalı numunelerde yorulma ömrü bir hayli artmıştır. Alüminyum bir materyal hasara uğradığı vakit malzemenin değişmesi yerine kompozit bir yama ile onarım yapılması zaman ve maliyet açısından ciddi anlamda faydalı olacağı görülmüştür.
  • Öğe
    Investigation of wear behaviours of Al matrix composites reinforced with different B4C rate produced by powder metallurgy method
    (Elsevier, 2017-09) Çelik, Yahya Hışman; Seçilmiş, Kübra
    In this study, the effects of wear behaviours of Al matrix composites reinforced with different B4C rate produced by powder metallurgy method were investigated. Al and B4C powders with purity of 99.9% and sizes of 25–44 µm were prepared as pure Al, 4% B4C/Al, 8% B4C/Al, 12% B4C/Al and 16% B4C/Al. After these prepared mixtures were pressed under 350 MPa, they were sintered for 90 min at 580 °C in atmospheric environment. Microhardness and wear tests of the produced samples were carried out. Wear experiments of these composites were performed with specially manufactured test equipment at different application loads (5 N, 10 N and 15 N), different sliding distances (250 m, 500 m, 750 m and 1000 m) and a constant speed of 0.46 m/s. In addition, optical microscope, SEM, EDS analyses were used to determine the microstructural changes in the worn and unworn surface of the manufactured composite materials. The results of experimental studies show that the increasing the B4C reinforced rate in composites with Al matrix has led to increase of the hardness and to reduce of the wear loss.
  • Öğe
    Farklı oryantasyon açılarına sahip jüt takviyeli kompozitlerin frezelenmesinin araştırılması
    (Batman Üniversitesi, 2018-10-19) Kılıçkap, Ali imran; Çelik, Yahya Hışman
    Petrol temelli yapay malzemelerin yaygın kullanımı, geri dönüşümünlerindeki zorluklardan dolayı büyük bir çevresel problemdir. Ancak dünyadaki çevresel farkındalık, kompozitlerde geri dönüşümlü ve çevre açısından sürdürülebilir malzemelerin geliştirilmesini önemli kılmıştır. Bu da malzeme üreticilerini yaşam döngüsünün tüm aşamalarında çevresel etkileri dikkate alarak çevre ile uyumlu malzemeler üretmeye yönlendirmektedir. Bu amaçla, çevre ile uyumlu ve geri dönüşümlü doğal takviyeli kompozitler araştırma konusu olmuştur. Son birkaç yılda keten, jüt, kenevir, ananas ve sisal gibi doğal elyaflar kullanılarak çevre dostu kompozitlerin üretiminde ciddi artışlar olmuştur. Bu çalışmada, 0°/90°, 30°/-60° ve ±45° yönlendirme açılarına sahip jüt elyaf takviyeli kompozit plakaların 2, 3 ve 4 ağızlı sert karbür (WC) parmak freze ile frezelenmesinde, kesme hızı ve ilerleme gibi kesme parametrelerinin kesme kuvveti, deformasyon faktörü ve yüzey pürüzlülüğü üzerine etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. İlerlemenin artması kesme kuvvetini, deformasyon faktörünü ve yüzey pürüzlülüğünü artırmıştır. Kesme kuvvetinin artması, deformasyon faktörünü arttırırken kesme kuvveti ve yüzey pürüzlülüğünü düşürmüştür. Kesici takım ağız sayısının artması ise, frezeleme performansını arttırmıştır.
  • Öğe
    Numerical investigation of fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes
    (Hibetullah KILIÇ, 2021-06-01) Adin, Hamit; Yıldız, Bilal; Adin, Mehmet Şükrü
    In this study, the fatigue behaviors of non-patched and patched aluminum pipes were investigated numerically. The Finite Element Method was used for fatigue analysis in the study. Finite Element Method was implemented with Ansys Workbench (15.0) program. Al 6063 type aluminum pipe, DP-460 type adhesive and [0/90]2 reinforced angled glass-epoxy composite patch material were used in the analyzes. As a result of the numerical study, it was observed that patch size is an effective parameter in fatigue strength and that quarter-circle and semi-circular composite patches increase the fatigue life. It was also observed in the analyzes that the quarter-circle patched aluminum pipes achieved higher fatigue strength.
  • Öğe
    Numerical investigation of fatigue behavior of non-patched and patched aluminum/composite plates
    (Ahmet ÇALIK, 2021-12-20) Adin, Hamit; Sağlam, Zeyni; Adin, Mehmet Şükrü
    In this study, the fatigue behavior of composite patched and non-patched Al 5083 aluminum plates was numerically investigated. Al 5083 Aluminum plates with semi-circular notched (2, 3 and 4 mm long cracked) and "V" notched (30°, 45° and 60° angled) were used in the analyzes. Mechanical properties of Al 5083 Aluminum plate, DP460 type adhesive of produced by 3M and [0°]8 glass fiber reinforced composite patch material was used for the study. The Finite Element Method was applied for numerical study. Numerical analyzes were performed with the Ansys version 15.0 Workbench Package program. As a result of the numerical study, the highest fatigue life (1593.2 N) is seen on the 30° angled "V" notched and patched specimen. However, the fatigue life in non-patched specimen (30° angled "V" notched) was found to be 277.69 N. Thus, the study revealed that the composite patch's contribution is very important.
  • Öğe
    Yamalı ve yamasız alüminyum boruların yorulma davranışının nümerik olarak incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 201-08-23) Yıldız, Bilal; Adin, Hamit
    Bu çalışmada, yamalı ve yamasız alüminyum boruların yorulma davranışının nümerik olarak incelenmesi yapılmış olup elde edilen bulgular derlenerek tez haline getirilmiştir. Hazırlanmış olan bu tez genel olarak dört ana başlık altında toplanmış olup, ilk bölümde kompozitler hakkında genel bilgiler ve sayısal hesap yöntemleri verilmiştir. Yama malzemesi olarak cam – epoksi tabakalı kompozit materyal belirlenmiştir. Birinci bölümün devamında ise alüminyum materyali ve yapıştırma bağlantıları üzerine bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise yapıştırma bağlantıları ve yamalar üzerine yapılan literatüre ait bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölüm çalışmanın en önemli bölümünü oluşturmaktadır. Bu bölümde Ansys Workbench 15 kullanılarak yapılan yorulma analizlerine ve sonuçlarına yer verilmiştir. Yapılan analizlerde çeşitli çatlak uzunluklarına sahip Al 6063 boru formunda ki materyalin çatlak bölgelerine cam – epoksi kompozit yamaların uygulanması sonrasında çeki – bası ve burulma yorulmaları nümerik olarak gerçekleştirilmiştir.. Nümerik çalışma sonucunda elde edilen veriler çeşitli grafikler ve tablolar ile verilmiştir. Dördüncü ve son bölümde ise tez parametreleri çerçevesinde yapılan tüm analizler değerlendirilmiş olup sonuçların özüne değinilerek, bu bölümde sunulmuştur.
  • Öğe
    Kompozit yama ile yapıştırılarak yamanmış eliptik delikli alüminyum plakaların eğme davranışına etkisinin sayısal incelenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2017) Karaman, Yasemen; Adin, Hamit
    Uzay, havacılık ve otomotiv sanayinde oluşan malzeme hasarlarında özellikle küçük çaplı hasarlarda tüm malzemeyi değiştirmek yerine maliyet, işçilik, zaman gibi sebeplerden dolayı hasarın tamiratına başvurulur. Malzemede oluşan hasarlı bölgeye yapacağımız tamirat yöntemlerinden biri de kompozit malzeme kullanılarak çift taraflı yapıştırma bağlantıları oluşturmaktır. Bu çalışmada eliptik delikli AA-5083 alüminyum levhaların çift taraflı bindirme bağlantısının eğme yükü altındaki davranışları nümerik olarak hesaplanmıştır. Bindirme bağlantısı olarak cam elyaf takviyeli kompozit malzeme kullanılmıştır. Bağlantılar DP460 yapıştırıcı malzemesi kullanılarak oluşturulmuştur. Nümerik analizler için sonlu elemanlar analiz programı olan ANSYS 14,5 kullanılmıştır. Bu analizde bindirme uzunluğu(H), elips büyük yarıçapı(R), elips küçük yarıçapı(r) değişimlerinin eğme davranışına etkisi incelenmiştir. Her numune için hasar yükleri bulunmuştur. σx , σy , σz, σeqv , τxy , τyz, τxz gerilme dağılımları incelenmiş ve grafiklerle gösterilmiştir. Yamalı ve yamasız numuneler karşılaştırıldığında yamalı numunelerin daha fazla yük taşıdığı görülmüştür. Yama uzunluğu arttıkça yapışma yüzeyi arttığı için numunelerin mukavemeti artmıştır.
  • Öğe
    Partikül takviyeli yapıştırıcılarla üretilmiş jute kompozit malzemelerin mekanik özelliklerinin deneysel olarak belirlenmesi
    (Batman Üniversitesi, 2018-05) Adin, Mehmet Şükrü; Ergün, Raşit Koray; Adin, Hamit
    Bu çalışmada jute tipi kumaşlardan üretilmiş kompozit malzemelerin mekanik özellikleri incelenmiştir. Kompozit malzemeler, yapıştırıcı malzemesi kullanılarak 11 katman olacak şekilde üretilmiş olup verilen ölçü ve değerlere göre kesilmiştir. Elde edilen numuneler çekme deneyine tabi tutulmuştur. Verilere göre alüminyum tozun kompozit numunede daha sağlam bir yapı oluşturduğu gözlemlenmiştir. Deneysel olarak elde edilen sonuçlar tablo ve grafik olarak sunulmuştur. Sonuç olarak; partikül katkılı yapıştırıcı kullanılmasıyla elde edilen kompozit malzemelerin çekme hasar yükünün arttığı görülmüştür.