9 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Öğe Otomotiv fren balatalarının sürtünme performansında sic etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2012-06) Altun, Şehmus; Öner, Cengiz; Sugözü, İlkerBu çalışmada, yüksek mukavemet, düşük aşınma, daha fazla yük ve sıcaklık dayanımı özelliklerine sahip SiC içeren balata numunelerinin sürtünme katsayısı ve aşınma dayanımına etkisi incelenmiştir. Balata bileşeni içerisine %5, %10 ve %15 SiC ilave edilmiştir. Sonuç olarak, SiC oranı arttıkça aşınma direnci artmış ve sürtünme katsayısı azalmıştırÖğe Hardness and wear behaviours of al matrix composites and hybrid composites reinforced with B 4 C and SiC(Springer Nature, 2019-01-15) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, ErolThe conversion into the desired shape of the metal powders using Powder Metallurgy (PM) method enables economically mass productions. This case allows producing parts with complex and high dimensional accuracy with no machining. In this study the composites and hybrid composites with Al matrix were produced using PM method with different ratios B4C and SiC. Microhardness and wear experiments of the produced composites were investigated. Wear experiments were performed at a constant speed of 0.5 m/s, application loads of 5, 10 and 15 N and sliding distances of 250, 500, and 750 m. Then, SEM images of composites and hybrid composites were captured. The increase of the reinforcement ratio in the composites contributed to the increase of the hardness. The highest hardness value was computed as 58.7 HV from 16% B4C reinforced composite. In addition, the increase in the reinforcement ratio contributed to the increase of the wear resistance. The increase in the load and sliding distance also increased the wear. The minimum weight loss was calculated as 18 mg from 5 N load, 250 m sliding distance and 16% SiC reinforced composite.Öğe Investigation of cutting parameters affecting on tool wear and surface roughness in dry turning of Ti-6Al-4V using CVD and PVD coated tools(Springer Nature, 2017-06-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Güney, MusaThere are some problems in the machining of titanium alloys with excellent properties such as high strength, good corrosion resistance, long service life and low weight. The leading problem appears to be the fast tool wear and the bad machining surface. Therefore, in this study, it was investigated whether cutting parameters have effect on tool wear and surface roughness by turning under dry cutting condition of Ti-6Al-4V alloy with excellent properties. CVD (TiCN + Al2O3 + TiN) and PVD (TiAlN) coated WC tools were used in the experiments. Then the Ti-6Al-4V alloy turned with the combinations of the different cutting speed, feed rate, cutting long and depth of cut. We observed that the tools wear in both CVD and PVD coated WC tools increased with increasing the cutting speed, feed rate, depth of cut and cutting length. However, while tools wear increased with increasing cutting speed, the surface roughness reduced to an optimum level. Especially, the surface roughness was worsened above the optimum level changing with increasing the feed rate, cutting length and depth of cut. The tool wear with PVD coated WC tools was observed to be less than the CVD coated WC tools. However, the values of the surface roughness obtained with PVD coated WC tools with increase in depth of cut, feed rate and cutting length has given us higher values when compared to CVD coated WC tools.Öğe Grafen nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı(Dicle Üniversitesi, 2018-11) Çelik, Yahya Hışman; Topkaya, TolgaNanoboyutlu dolgu maddeleri, nanotakviyeli kompozitlerin mekanik, termal ve elektriksel özelliklerini iyileştirir. Mevcut çalışmada grafen (G) nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı pin on disk cihazı kullanılarak araştırılmıştır. Bu doğrultuda, takviyesiz epoksi ile %0.1, %0.2, %0.3, %0.4 ve %0.5 oranında G nanopartikül içeren epoksi kompozitler üretilmiştir. Üretilen kompozitlerin adhesiv aşınma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Adhesiv aşınma deneylerinde, yük, kayma hızı ve kayma mesafesi sırasıyla 10 N, 0.35 m/s ve 250 m seçilmiştir. Ayrıca aşındırıcı olarak 5 mm çapa sahip paslanmaz çelik bilye kullanılmıştır. Sonuçlar artan takviye oranının numunelerin aşınma mukavemetini arttırdığını göstermiştir. Nanoboyutlu dolgu maddeleri, nanotakviyeli kompozitlerin mekanik, termal ve elektriksel özelliklerini iyileştirir. Mevcut çalışmada grafen (G) nanopartikül takviyeli epoksi kompozitlerin aşınma davranışı pin on disk cihazı kullanılarak araştırılmıştır. Bu doğrultuda, takviyesiz epoksi ile %0.1, %0.2, %0.3, %0.4 ve %0.5 oranında G nanopartikül içeren epoksi kompozitler üretilmiştir. Üretilen kompozitlerin adhesiv aşınma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Adhesiv aşınma deneylerinde, yük, kayma hızı ve kayma mesafesi sırasıyla 10 N, 0.35 m/s ve 250 m seçilmiştir. Ayrıca aşındırıcı olarak 5 mm çapa sahip paslanmaz çelik bilye kullanılmıştır. Sonuçlar artan takviye oranının numunelerin aşınma mukavemetini arttırdığını göstermiştir.Öğe Aramid fiber ve B4C parçacık ile takviye edilmiş Al7075 matrisli kompozitlerde haddelemenin ve yaşlandırmanın mekanik ve tribolojik özelliklere etkisi(Batman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-28) Demir, Mehmet Emin; Çelik, Yahya HışmanAlüminyum alaşımlarının düşük üretim maliyetleri, iyi mekanik özellikleri ve yüksek korozyon dirençleri otomobil ve uzay endüstrisinde kullanılmalarını cazip kılmaktadır. Bu alaşımların farklı takviye parçacıkları ile güçlendirilmesi, ısıl işleme tabi tutulması veya haddelenmesi fiziksel, mekanik ve tribolojik özellikleri olumlu etkiler. Bu çalışmada, Al7075 alaşım matrisine 4 farklı takviye oranında (%4, %8, %10 ve %12) B4C parçacık ve aramid fiber ilave edilerek sıkıştırma döküm yöntemi ile malzemeler üretilmiştir. Üretilen malzemelerin mikroyapıları SEM ve optik mikroskop ile incelenmiş, faz oluşumları ise XRD ve EDX ile analiz edilmiştir. B4C/Al7075 kompozitlerin ve aramid/Al7075 alaşım malzemelerinin fiziksel (sertlik), mekanik (çekme, elastisite modulu, eğme) ve tribolojik özellikleri Al7075 alaşımıyla kıyaslanmıştır. Ayrıca en iyi mekanik özelliklerin elde edildiği B4C ve aramid takviyeli malzemelere ve Al7075 alaşımına, yaşlandırma ve haddeleme işlemi de uygulanarak bu işlemlerin sertlik, çekme ve eğme dayanımları ile tribolojik özelliklere etkisi araştırılmıştır. Numunelerin kırılma ve aşınma yüzeyleri SEM ile incelenmiştir. Takviye oranının etkisi incelendiğinde hem B4C hem de aramid takviyesi kullanılan malzemelerde en yüksek sertlik değerleri %12 takviye oranında görülmüştür. En yüksek çekme ve eğme mukavemeti ise B4C ve aramid takviyeli malzemeler için sırasıyla %10 ve %8 takviye oranından elde edilmiştir. %10 B4C/Al7075 kompozit malzemesinin çekme mukavemeti 249 MPa, eğme mukavemeti 494 MPa iken ve %8 aramid/Al7075 alaşım malzemesininki ise 278 MPa ve 454 MPa olarak belirlenmiştir. Sertlik değerinde olduğu gibi aşınma direncinde de en iyi değerler her iki takviye tipinde %12 oranından elde edilmiştir. B4C ve aramid takviyeleri Al7075 alaşımın aşınma direncini arttırmıştır. Yaşlandırmanın etkisi incelendiğinde, yaşlandırma süresine bağlı olarak malzemelerin belirlenen özelliklerinin oldukça geliştiği, ancak belirli bir yaşlandırma süresinden sonra kısmen düştüğü görülmüştür. Haddeleme işlemi de malzemelerin belirlenen özelliklerini geliştirmiştir, ancak bu etki yaşlandırma işlemindeki kadar yüksek olmamıştır.Öğe ASTM B348 titanyum alaşımının farklı takımlarla tornalanmasında takım aşınmasının incelenmesi(Bitlis Eren Üniversitesi, 2017) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, BurakMetallerin şekillendirilmesinde iş parçasının nihai boyut ve geometride üretilmesi, kesici takımın aşınmasından önemli ölçüde etkilenmektedir. Kesici takımın hızlı aşınması, iş parçalarının arzu edilen toleranslarda üretilmemesine neden olmaktadır. Bu durum malzeme kaybı, işçilik ve enerji tüketim maliyetinin artması gibi problemlere neden olmaktadır. Endüstride yaygın olarak kullanılan titanyum ve alaşımlarının üstün mekanik özelliklerinden dolayı talaşlı imalatında, hızlı kesici takım aşınmasıyla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, yüksek mukavemet, yüksek sıcaklıkta metalografik kararlılığı gibi özelliklere sahip Ti-6Al-4V alaşımı CVD ve PVD kaplı tungsten karbür (WC) kesici takımlarla tornalama işlemine tabi tutulmuştur. Deneyler, sabit kesme hızı (20 m/dak), talaş derinliği (1mm) ve ilerleme değerlerinde (0,022 mm/dev) gerçekleştirilmiştir. Kesme zamanına bağlı takım aşınması incelenmiştir. Her iki kesici takımda ilk 15 sn’de hızlı bir takım aşınması gözlemlenmiştir. Yaklaşık olarak 15 sn ile 250 sn arasında bu artış daha düşük olmuştur. 250 sn’den sonra takım aşınması aşırı hızlanmıştır. PVD kaplı WC takımlara göre CVD kaplı WC takımlarda 250 sn’ye kadar daha fazla takım aşınması meydana gelmişken 250 sn’den sonra PVD kaplı WC takımın aşınması daha hızlı olmuşturÖğe Fıstık kabuğu takviyeli kompozitlerin aşınma davranışlarının incelenmesi(Fırat Akademi A.Ş, 2017) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yenigün, Burakİlerleyen teknoloji ile beraber geleneksel malzemeler yetersiz kalmakta ve bu malzemelerin yerine kompozit malzemeler kullanılmaktadır. Kompozit malzemelerin geleneksel malzemelere göre birçok avantajı bulunmaktadır. İstenilen fiziksel özelliklere göre kombine edilebilmesi önemli avantajlarındandır. Kompozitlerde takviye elemanı olarak genellikle cam, karbon, aramid, grafen gibi malzemeler kullanılır. Ancak bu malzemelerin üretim maliyetlerinin yüksek olması, geri dönüşüm işlemlerinin zorlu proseslerden oluşması ve doğada kaybolma sürelerinin uzun olması kenaf, jut, bambu, fıstık ve ceviz kabuğu gibi doğal takviye elemanlarının kullanımını arttırmaktadır. Bu çalışmada, farklı oranlarda fıstık kabuğu tozu takviyeli polimer matrisli kompozitler üretilmiştir. Üretilen bu kompozitlerin sertlik değerleri, basma dayanımları ve aşınma davranışları incelenmiştir. Aşınma deneyleri farklı yük ve kayma mesafelerinde gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda, takviye oranının artması ile beraber sertlik değerinin, basma dayanımının ve ağırlık kaybına bağlı aşınma direncinin arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca uygulanan yük ve kayma mesafesinin artmasıyla kompozitteki ağırlık kaybının arttığı görülmüştür.Öğe Titanyum alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın işlenmesinde karşılaşılan zorluklar: derleme(Gazi Üniversitesi, 2018-03-30) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, ErolTitanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştır.Öğe Investigation of wear behavior of aged and non-aged SiC-reinforced AlSi7Mg2 metal matrix composites in dry sliding conditions(SpringerLink, 2020-01) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Demir, Mehmet Emin; Kalkanlı, AliMetal matrix composites (MMCs) with their splendid mechanical properties have been specifcally designed for use in felds such as aerospace and aviation. The presence of hard ceramic particles in MMC increases the hardness of the matrix product and decreases its coefcient of friction. Therefore, the wear resistance is improved. Moreover, the mechanical properties of these composite materials can be improved by applying heat treatments. In this study, AlSi7Mg2 MMCs with 15 wt% SiC reinforcement were produced by squeeze casting technique. Some of the composites were aged by heat treatment. Hardness values of aged and non-aged composites were compared. In addition, abrasive wear behaviors of these composites were investigated on pin-on-disk device, depending on the load (7, 12 and 17 N), the sliding speed (0.2, 0.3 and 0.4 m/s) and the sliding distance (700, 1000 and 1300 m). Worn surfaces were also analyzed by scanning electron microscopy (SEM). As a result of the analyses, it was determined that both the hardness values and the wear resistance were higher in the composites subjected to aging treatment. Furthermore, it was observed that the increase in the applied load led up to the weight loss. The increase in the sliding distance increased both friction coefcient and weight loss. The increase in sliding speed also made way for the friction coefcient but ensured less weight loss. When SEM images were examined, it was ascertained that deformation and tribo-surface formation had a signifcant efect on weight losses.