Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 2 / 2
  • Öğe
    Okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-07-02) Ayten, İkram; Şahbudak, Murat
    Bu çalışmanın amacı, okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Batman ilinde okul sporlarında antrenör olarak yer alan 159’u erkek ve 21’i kadın olmak üzere toplam 180 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan bireyler tesadüfi yöntem ile seçilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Üstün (2014) tarafından geliştirilen "Liderlik Algı Ölçeği" ile Bass ve Avolio (1997) tarafından geliştirilen, Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği-Multifactor Leadership Questionnaire 5-X Short (MLQ)" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22 IBM istatistik paket program kullanılmıştır. Verilerin analizinde güvenilirlik testlerinin ve betimsel istatistik tekniklerinin yanı sıra, non-parametrik testlerden Kruskall Wallis-H ve Mann Whitney-U testleri ile Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin genel liderlik algı düzeylerinin ortalamanın üstünde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin dönüşümcü liderlik ve liderlik davranış sonuçları boyutunda liderlik algılarının ortalamanın üstünde olduğu, işlemci liderlik boyutunda ise liderlik algılarının ortalamaya yakın olduğu görülmüştür (p<0.05). Araştırmanın diğer bulgularına göre, öğretmenlerin genel liderlik algıları ile dönüşümcü liderlik stili ve işlemci liderlik stili arasında negatif yönde zayıf düzeyde bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Diğer yandan, öğretmenlerin genel liderlik algıları ile işlemci liderlik stili arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Son olarak, öğretmenlerin genel liderlik algılarının, dönüşümcü ve işlemci liderlik stilleri ile liderlik davranış sonuçlarının, cinsiyet, medeni durum, görev yaptıkları eğitim-öğretim kademesi, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmazken (p>0.05), sadece yaş değişkeninde genel liderlik algılarının, dönüşümcü liderlik stilleri ile liderlik davranış sonuçlarının anlamlı olarak değiştiği (p<0.05) bulunmuştur . Sonuç olarak bu araştırma, okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasında genel olarak negatif bir ilişkinin olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle, okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi öğretmenlerine farklı liderlik ölçekleri de kullanılarak daha kapsamlı ve geniş katımlı araştırmalar yapılabilir.
  • Öğe
    Kadın girişimcilerin liderlik özellikleri üzerine bir araştırma: Batman ili örneği
    (Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-05-02) Altuner, Fatih; Elitok, Yavuz
    Girişimcilik ve liderlik alan yazını uzun yıllar boyunca araştırmacıların inceleme konusu olmuştur. Girişimciliğin uzun bir süre erkeklerin egemenliği altında olması nedeniyle kadın girişimciliği yeteri kadar ele alınmamıştır. Ancak teknolojinin gelişmesi, bilgiye ulaşmanın kolay hale gelmesi ve devlet tarafından girişimciliğin teşviki amacıyla yapılan desteklerin artmasıyla kadınlar girişimcilik sahnesinde yoğun bir şekilde yer almaya başlamışlardır. Çalışmada girişimcilik, liderlik, kadın girişimciliği ve Batman’da ki kadın girişimcilerin liderlik özellikleri ele alınmıştır. Kadın girişimciliğinin önemi, kadın girişimciliğinin Batman ekonomisine katkıları ve istihdam sağlama noktasındaki yeri, kadın girişimciliğinin teşviki ve bu konudaki eksiklerin belirlenmesi, Batman’da ki kadın girişimcilerin liderlik özellikleri belirlenirken demografik özelliklerin etkinliği araştırma konusu olmuştur. Araştırmamızda, 211 kadın girişimci ile yüz yüze görüşme yapılarak anket yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Batman’da kadın girişimcilerin hem Batman ekonomisine hem de istihdama ciddi katkıları olduğu tespit edilmiştir. Kadın girişimcilerin % 80’inin 40 yaş ve altında olması, son zamanlarda devlet desteklerinin özellikle kadınlar lehine teşviklerin artması, eğitim oranının yükselmesi ile beraber kadınların girişimcilik eğitimi alarak daha kararlı ve cesur adımlar attıkları sonucuna ulaşılmıştır.