2 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki güreşçilerin serbest zaman tatmin düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018-11-01) Çelik, Ertan; Dinçer, NevzatÇalışmamızın amacı; Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki Güreşçilerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesidir. Araştırmaya Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan illerden Batman, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Gaziantep ve Mardin illerinde bulunan yıldızlar (15-16) ve gençler (17-18) yaş kategorilerindeki 240 erkek sporcu yer almaktadır. Bu araştırmada önce mevcut literatür taraması yapılmış ve konuyla ilgili bilgiler verilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)’in geliştirdikleri, Karlı ve ark. (2008)’nın geçerlilik güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri “Serbest Zaman Tatmin Ölçeği” (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Serbest zaman tatmin ölçeği toplam puanlarına ait güreş stili, millilik derecesi ve güreşte yaş kategorisi değişkenlerine göre Independent Samples T-Testi, çoklu karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının tespit edilmesinde ise Post Hoc testlerden Tukey HSD kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçek değerleri incelendiğinde katılımcıların serbest zaman tatmin ölçeğinde en yüksek ortalamayı psikolojik (2,28±0,58), en düşük ortalamayı rahatlama (2,00±0,71) alt boyutlarında aldıkları görülmüştür. Diğer alt boyutlarda ise katılımcıların serbest zaman tatminleri sırasıyla eğitim (2,19±0,62), fizyolojik (2,13±0,71), sosyolojik (2,05±0,63) ve estetik (2,01±0,72) alt boyutlarının belirlediği görülmektedir. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, tüm alt boyutların katılımcılar için nadiren geçerli olduğu tespit edilmiştir. Milli güreşçilerin serbest zaman etkinliklerini gerçekleştirmek için gittikleri veya kullandıkları mekânları tasarım, güzellik, ilginçlik ve hoşluk bakımından değerlendirdikleri söylenebilir. 15-16 yaş ve 17-18 yaş grubu arasında serbest zaman tatmin ölçeği sosyolojik alt boyutunda anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Katılımcı bu yaş grubundaki güreşçilerin başka insanlarla yeni ilişkiler kurabilmelerinde serbest zaman etkinliklerinin faydalarını ve bu ilişkilerle ilgili algılarının açık olduğu söylenebilir. Eğitim alt boyutunda incelendiğinde ön lisans mezunu güreşçiler ile lise mezunu güreşçiler arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sosyal ve fizyolojik alt boyutların spor yaşına göre incelendiğinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. 1-2 yıl ve 3-4 yıl arasında güreş yapan sporcuların diğer bireylerle yeni ilişkiler kurabilmelerinde serbest zaman etkinliklerinin faydalarını ve bu ilişkilerle ilgili algıların yüksek olduğu, serbest zaman etkinlikleri sonucunda zinde kalma, sağlıklı olma, kilo kontrolü ve iyi olma hali gibi fizyolojik yararlar sağladıkları söylenebilir. Serbest zaman tatmin ölçeği estetik alt boyutu ile güreşçilerin serbest zamanlarında yapmış oldukları aktiviteler arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Farklılık incelendiğinde kitap okuyanlar ile sinema ve tiyatroya gidenler, spor yapanlar ile TV izleyenler arasında ve sinema ve tiyatroya gidenler ile ailesi ile vakit geçirmeyi tercih edenler ile diğer aktiviteye katılanlar arasında anlamlı farklılığın estetik alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Katılımcı güreşçilerin serbest zaman etkinliklerini gerçekleştirmek için gittikleri veya kullandıkları mekânları tasarım, güzellik, ilginçlik ve hoşluk bakımından değerlendirdikleri söylenebilir.Öğe Batman’da görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin rekreatif etkinliklere katılımlarının önündeki engellerin belirlenmesi(Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019-10-25) Şen, Ferhat; Dinçer, NevzatBu çalışmanın amacı; Batman’da görev yapan Beden Eğimi ve Spor Öğretmenlerinin rekreatif etkinliklere katılmasının önündeki engellerin incelenmesidir. Bu çalışmaya Batman’ da görev yapan 231 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeninden oluşan çalışmaya gönüllü olarak katılan 173 kişi oluşturmaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin serbest zamanlarında rekreasyon etkinliklere katılımındaki engeller yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni hali, görev yeri, görev süresine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada ölçeğin alt boyutları olan tesis, zaman, bilgi eksikliği, ilgi eksikliği, birey psikolojisi, arkadaş eksikliği ile ilgili analiz yapılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS 25 IBM istatistik paket programı kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapma olarak özetlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin ölçeğe yönelik alt boyutlarında anlamlı bir fark görülmemiştir. Yapılan literatür taramalarında ölçeğin alt boyutu olan tesis yetersizliği ve zaman boyutunda anlamlı farklar görülmektedir.