Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Okul sporlarında, futbol branşında aktif olan sporcularda sportmenlik davranışları ile empatik eğilim düzeyi arasındaki ilişki: Şırnak ili örneği
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-21) Üstek, Veysi; Köroğlu, Mihraç
    Bu araştırmanın amacı okul sporlarında mücadele eden futbolcuların sportmenlik davranışları ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu araştırmada katılımcıların sportmenlik davranışları ve empati düzeylerinin, cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, branşı yapma süresi ve sporculuk düzeyleri açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Şırnak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü (GSİM)’ne bağlı okul sporlarında futbol oynayan lisanslı 1091 sporcu, örneklem ise bunlar arasından gönüllülük esasına göre seçilen 500 katılımcıdan meydana gelmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için katılımcılara demografik bilgi formu, çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği ve spor ortamında empati ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 programından yararlanılmış olup betimleyici istatistiklerin ardından, verilerin normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Verilerin normal dağıldığının anlaşılması üzerine, bağımsız iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve sürekli değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analiz sonuçlarında cinsiyet değişkenine göre SOE ölçeği “Sporda Bilişsel Empati” ve ÇBSY ölçeği “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Eğitim durumu değişkenine göre ise, ÇBSY ölçeği “Kurallara ve Yönetime Saygı” ve “Rakibe Saygı” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Futbol oynama değişkenine göre de her iki ölçekte sadece “ Sporda Sorumluluklara Bağlılık” alt boyutu hariç bütününde anlamlı farlılıklara rastlanmıştır. Spor yaşı değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelim ölçeği alt boyutlarının spor yaşı değişkenine göre anlamlı fark vardır. Araştırma sonucunda okul sporları futbol müsabakalarında mücadele eden küçük, yıldız ve genç yaş grubundaki sporcularda empati yapabilmenin, sportmen davranışlar sergilemesinde olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Kim daha iyi empati kuruyor - Empati üzerine mikro bir sosyolojik araştırma
    (Batman Üniversitesi, 2016) Arslan, Yusuf
    Acaba sağlıklı insanlardan kendilerini görme engelli birinin yerine koymaları istenseydi bunu başarmak ne ölçüde olanaklı olurdu? Cinsiyetimiz, başarı durumumuz, gelir düzeyimiz, kitap okuma oranımız yada boşanmalar empati kurmamızı kolaylaştırıcı yada zorlaştırıcı olur muydu? Batman Üniversitesi sosyoloji bölümünde okuyan öğrencilerle yapılan araştırmada bu soruların cevapları aranmıştır. Sonuçlara göre, empati kurma düzeyimiz, genellikle psikolojik değil sosyolojik durumumuza göre değişebiliyor. Bir başka ifadeyle, empati kurma becerimiz sosyolojik nedenlerden etkilenmekte, çoğu kez onlara bağlı değişmektedir.
  • Öğe
    Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerle ilgili mesleki yeterlilik ve empati eğilimlerinin incelenmesi
    (Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-06-11) Genç, Ali Murat; Köroğlu, Mihraç
    Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerle ilgili mesleki yeterlilik ve empati eğilimlerini incelenmektir. Araştırmanın evrenini Batman ilinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2023 – 2024 eğitim – öğretim yılında bulunan 363 beden eğitimi ve spor öğretmeninden, çalışmaya Google Forms yolu ile gönderilen ve gönüllü olarak katılım sağlayan 230 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Yılmaz ve ark., (2022) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Mesleki Yeterlilik Ölçeği” ve Totan ve ark., (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Toronto Empati Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel analiz için SPSS 22.0 yazılım programına aktarılmıştır. Verilerin analizinde frekans analizi, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız değişken t testi, ANOVA analizleri ve post hoc testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına bakıldığında; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilere ilişkin mesleki yeterlilik düzeylerinde okul düzeyi, özel gereksinimli öğrenciler hakkında eğitim aldınız mı, sınıfınızda özel gereksinimli öğrenci var mı veya var mıydı ve neden özel gereksinimli öğrencilerle ilgileniyorsunuz değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<.05). Cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, okul türü, meslek yılı ve gelir düzeyi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>.05). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin empati eğilim düzeylerinde ise cinsiyet, yaş, gelir düzeyi sınıfınızda özel gereksinimli öğrenci var mı veya var mıydı ve neden özel gereksinimli öğrencilerle ilgileniyorsunuz değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<.05). Eğitim düzeyi, okul türü, okul düzeyi, meslek yılı ve özel gereksinimli öğrenciler hakkında eğitim aldınız mı değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>.05). Yapılan araştırma sonucunda; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki yeterlilik ve empati eğilim düzeyleri toplam puanlarına bakıldığında yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.